Ten einde raad?!

Schokkende Motor bij 5000rpm bij volle acceleratie

 
 
 
 
 
gouden koets
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Velp
Berichten: 21
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 30.01.2022 - 07:54  ·  #16
Weet iemand wat een niet te dure optie is om zelf de OBD1 gegevens ook live uit te kunnen lezen van de Volvo V70R uit 1998?
Gero
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 513
Geregistreerd: 12 / 2015
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 30.01.2022 - 09:15  ·  #17
Quote door gouden koets

Weet iemand wat een niet te dure optie is om zelf de OBD1 gegevens ook live uit te kunnen lezen van de Volvo V70R uit 1998?


Ik heb zelf een R uit het jaar 2007, op een gegeven moment had ik last van een brandende motormanagementlampje op het dasbord, Ik had toen de ANWB gebeld, moet je wel huis aan huis service hebben, ANWB kwam en had de storing gereset, uiteindelijk heb ik zelf zo'n kast aangeschaft , mijn probleem was de LMM (luchtmassameter)
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 30.01.2022 - 09:25  ·  #18
Probleem is echter dat een classic uit 1998 geen volwaardig canbus systeem heeft. Realtime uitlezen wil met deze wagens niet.
Hopen dat ie een storingscode genereert en vandaar uit verder zoeken.....
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 30.01.2022 - 09:35  ·  #19
Quote door martijn-a

Kijk ook eens naar de lambda waardes bij volgas. Als je katalysator versleten is grijpt de ecm ook in.

Hoewel ik de verstuivers ook een goede optie vind.


Als je echt plankgas rijd en hem door de kickdown heen trapt, kijkt de ECU niet meer naar de lambadawaardes. Dan is het gewoon alles open gooien en er zoveel mogelijk lucht en brandstof door heen jassen.....

Daarom vroeg ik al of het ding gechipt was door 1 van de vorige eigenaren. Als tie namelijk wel gechipt is dan wordt het zoeken in de brandstof hoeveelheid of dat de LMM buiten zijn regelbereik komt en clipt. Dan zul je naar een 3" LMM houder moeten gaan.
Als hij dat niet is, dan wordt het zoeken geblazen, injectoren, bobine(s), bougies, kabels, brandstoffilter, brandstofpomp, vacuumslangen, turboactuator, ECU noem het maar op....
Wat je doen kan, is aanmelden op het volvo850forum en daar je vraag voorleggen. Er zit nog wel het een en ander aan kennis over zulke dingen, maar het gaat wel een zoek plaatje worden.
ravado
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1062
Geregistreerd: 12 / 2013
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 30.01.2022 - 09:54  ·  #20
Uitlezen kan op een aantal sensoren ook live met een Delphi systeem.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 829
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 30.01.2022 - 10:06  ·  #21
Wat voor foutcodes kreeg je bij het uitlezen? Was dat met vida of volfcr?

Een hint voor werkzaamheden aan de ECU is dat de breekbout die er overheen loopt verwijderd is geweest.
Schuin erover loopt een metalen strip namelijk met deze bevestiging.

Je kunt ook een externe turbo drukmeter aansluiten en kijken hoe hoog de druk oploopt. Als ik het me goed herinner is 0,6 - 0,70 standaard.
Bij mijn Rica gechipte 98R liep de druk op tot 1 Bar.

Dat stotteren bij hoge toeren deed de mijne ook wel eens, dat was meestal op lpg en dan werd het tijd voor nieuwe bougies. Veel langer dan 30k hielden ze het niet uit. De enige bougies die voldeden waren de originele Volvo exemplaren.
gouden koets
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Velp
Berichten: 21
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 31.01.2022 - 16:24  ·  #22
Dank voor jullie reacties!

Zo nu alle vijf de injectors vervangen door vijf groenen. ( gebruikt in S60R 2004) Loopt verder goed maar het schokken is niet weg.

Ik kan nu nog de Luchtmassameter vervangen en dan nog de benzine pomp.

Vrijdag ga ik de auto tunen bij Rica.
Dan kan ik meteen zien of de auto al getuned is. Dat was ook een vam jullie vragen.

Ik ga maar het hele rijtje af.

Vanavond krijg ik een icarsoft VOL V3.0 binnen. In de specs staat dat deze OBD1 aankan. En dan inderdaad hopen dat er een foutcode verschijnt als de auto schokt.
Ben benieuwd.

Nogmaals dank zover!

Als iemand nog andere ideeën heeft…
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1088
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 31.01.2022 - 19:41  ·  #23
Ik zou hem niet laten tunen voor je zeker weet wat het huidige gedrag veroorzaakt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1944
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 31.01.2022 - 20:04  ·  #24
Willen ze bij Rica wel een auto tunen die niet goed draait ?

Misschien een idee om van die geboekte tijd gebruik te maken en hun eens eea te laten analyseren ?

Goede tuner voelt een motor goed aan en kan meer dan wat software wijzigen .
gouden koets
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Velp
Berichten: 21
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Oplossing gevonden!!

 · 
Posted: 02.02.2022 - 19:08  ·  #25
Wat een heerlijk gevoel.
Een voor een al jullie adviesen opgevolgd….
Uiteindelijk de
Luchtmassameter vervangen.
Als je eenmaal de goed te pakken hebt van pierburg dan is het inbouwen makkelijk.
En de
Storing is helemaal weg.

Naar wie moet nu de fles wijn?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 829
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 02.02.2022 - 19:15  ·  #26
Heel fijn dat het werkt en wat een machtig geluid 8-)
Die wijn zou ik lekker zelf opdrinken, maar voor je dat doet: brandt daar niet een lambda lampje op de film?
gouden koets
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Velp
Berichten: 21
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 02.02.2022 - 20:36  ·  #27
Ja het L lampje brand nu omdat ik nieuwe groene injectors heb gemonteerd. Die leveren nu teveel
brandstof. Maar Rica kon daar wel
mee uit de voeten, gaven ze aan.
Na het tunen moet dat weer opgelost zijn.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 02.02.2022 - 20:45  ·  #28
Quote door gouden koets

Ja het L lampje brand nu omdat ik nieuwe groene injectors heb gemonteerd. Die leveren nu teveel
brandstof. Maar Rica kon daar wel
mee uit de voeten, gaven ze aan.
Na het tunen moet dat weer opgelost zijn.


Dan zou ik dat plankgas rijden maar even laten wezen tot na de tuning..... Je bent niet de eerste -en ook zeker niet de laatste- die zijn drijfstang- en lagers er uit jaagt door een ongewilde knock door een verkeerd brandstof mengsel. Opeens hoor je een ongewilde tik in het blok en is tie afgeserveerd.
Dan kun je naast een tuning ook op zoek naar een nieuw blok...

I know, I got the T-Shirt.
gouden koets
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Velp
Berichten: 21
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 02.02.2022 - 22:51  ·  #29
Beste BBS,

Dat is schrikken.
Want mijn blok heeft “pas” 170.000km gelopen. Dus daar wil ik wel zuinig op zijn.
Ik zal er netjes mee omgaan vanaf nu.

Thanks
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Ten einde raad?!

 · 
Posted: 03.02.2022 - 08:01  ·  #30
Ik zou de boel eerst eens fatsoenlijk laten afstellen/tunen. Er is nu van alles veranderd aan dat blok en je weet eigenlijk zelf niet eens of het ding getuned is. Kan potentieel 'dodelijk' zijn voor je blok (ongeacht of je rustig rijdt)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0