Ten einde raad?!

Schokkende Motor bij 5000rpm bij volle acceleratie

PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

Re: Ten einde raad?!

· 
Posted: 03.02.2022 - 09:00  ·  #31
Eens met Tom - Stage 0 noemen ze dat. Zorg ervoor dat de basis van je auto goed is voordat je een stap verder gaat.
Een goede tuner zal hier ook naar kijken is mijn ervaring.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2022 - 12:25  ·  #32
IS al meer gezegd, maar ik zou eerst zorgen dat de auto heel goed loopt in originele vorm, en daarna pas tunen. Vind de auto ook aan de langzame kant, die moet in standaard doen echt sneller accelereren. Een V70R doet 80-120 in onder 5 seconden. Die van jou bijna 6.5, er is dus echt nog werk aan de winkel. Als je de auto zo laat tunen ben je een boel centjes kwijt en waarschijnlijk een slecht resultaat.
Kan zijn dat het door de te grote injectoren komt, maar als het mijn auto zou zijn zou ik heem eerst goed willen hebben voordat ik ging tunen.
gouden koets
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 03.02.2022 - 22:30  ·  #33
Jullie hebben wel gelijk.
Ik was erg blij dat de storing er nu uit is. Dat je vol door kunt optrekken is wel fijn.
Maar hij zou standaard sneller moeten zijn. 0-100km bijna 10 seconde nu is niet goed.
De kans is erg klein dat hij getuned is.
Ik ga morgenmiddag naar Rica en dan ga ik met hen eerst kijken wat de motor nu doet. Hij klinkt overigens keurig. Loopt regelmatig. Maar ze kunnen ook meten hoe de motor nu presteert.
Ook kunnen ze zien of er al getuned is. Aan een doorsoldering.
De officiële volvo dealer Scholten kon me helemaal niets vertellen.
Ik denk Rica wel.
Ik zal het resultaat delen.
Gimle
Supporting Member
Geslacht:
Homepage: royalcrystalline.n…
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 08:48  ·  #34
Goed dat je 'm eerst laat nakijken door Rica. Kunnen zij, naast het ECM deel, ook de mechanische componenten controleren? Zo niet, dan zou ik dat eerst doen voordat je 'm naar Rica brengt. Zoals Pieter al zei, een stage 0 uit laten voeren.
Daarmee kan ie ook al vele malen sneller worden, want ook ik vond de versnelling niet denderend. Moet wel zeggen dat ie heerlijk klonk :D
ravado
VolvoV70forum core member
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 09:17  ·  #35
0-100 in 10 seconden? Dan mis je wel aardig wat vermogen
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 09:34  ·  #36
Quote door gouden koets

Jullie hebben wel gelijk.
Ik was erg blij dat de storing er nu uit is. Dat je vol door kunt optrekken is wel fijn.
Maar hij zou standaard sneller moeten zijn. 0-100km bijna 10 seconde nu is niet goed.
De kans is erg klein dat hij getuned is.
Ik ga morgenmiddag naar Rica en dan ga ik met hen eerst kijken wat de motor nu doet. Hij klinkt overigens keurig. Loopt regelmatig. Maar ze kunnen ook meten hoe de motor nu presteert.
Ook kunnen ze zien of er al getuned is. Aan een doorsoldering.
De officiële volvo dealer Scholten kon me helemaal niets vertellen.
Ik denk Rica wel.
Ik zal het resultaat delen.

Waarom heb je er eigenlijk grotere injectoren in gestoken? Dat de auto nu 'beter' rijdt, is meer symptoonbestrijding
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 09:46  ·  #37
Spuiten grotere injectoren altijd meer in, of hebben die alleen een grotere maximumcapaciteit? Wat ik wil zeggen: als je een klein beetje gas geeft, spuit een grotere injector dan meer in dan een standaard injector, of hoe wordt dat geregeld? Stuurt de ECU op openingstijd van een injector, of wordt de effectief ingespoten hoeveelheid brandstof gemeten? Als het geregeld wordt op openingstijd van een injector kan ik me voorstellen dat de lucht/brandstofverhouding verstoord wordt als de computer daar niet op aangepast wordt, maar als de effectief ingespoten hoeveelheid brandstof wordt gemeten, dan zou het (beneden maximumvermogen) toch niet uit moeten maken wat voor injector erin zit?
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 10:01  ·  #38
Volgens mij op openingstijd, het is een vrij 'dom' ding. Vandaar mijn opmerking
ravado
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 10:46  ·  #39
In 1e instantie op openingstijd maar als de ECU merkt dat het mengsel te arm of te rijk is, dan wordt de openingstijd aangepast.... Voor zover dat binnen het bereik van de injector kan.
Klaasw
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 19:05  ·  #40
Het klinkt lekker, maar dit is weinig of zelfs helemaal niet rapper dan mijn 2.4 met 170 PK. Denk dat er nog een flink stuk ruimte voor verbetering is.
BBS
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 21:03  ·  #41
Ik vond het ook niet bepaald indrukwekkend om te zien. Er staan zeker weten nog wat paarden op stal terwijl er een deel wel werken wil.

Wilde gok? Turbo actuator versleten en komt niet hoger dan 0,3 - 0,4 Bar aan turbo druk.....
gouden koets
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.02.2022 - 22:10  ·  #42
Vandaag bij Rica geweest.
Ze hebben eerst de auto nagekeken.
Hij was niet getuned. En verder origineel.
Vooraf testrit gemaakt.
Turbodruk was te laag.
Grotere injectors zijn bij deze vermogens niet nodig en hebben idd geen nut.
Maar als ze erin zitten kun je ze eventueel later voor meer vermogen wel gebruiken. Voor nu heeft hij de mappings aangepast zodat ze prima werken. Dit was nodig. Lambda lampje uit. Hij heeft de turbodruk flink opgeschroefd.
De auto is nu veel sneller geworden. En de vervelende storing is er nog steed uit.
Ze hebben het zorgvuldig gedaan. De auto kon niet op de rollerband omdat het een AWD is. Dus ze gingen steeds proefritten maken met meetapparatuur aan boord. In de uitlaat en de turbodruk.
Dit kost wel wat extra maar ik denk dat nu alles goed staat.
Nu bedenken wat de volgende stappen kunnen zijn?
Weet iemand hoe grote remschijven ik in de 17” comets velgen kan bouwen?
PS in mijn filmpje was ik zo blij en enthousiast dat ik door kon trekken zonder storing. Gaf mij een heerlijk gevoel. Maar qua snelheid was er idd niet zoveel reden tot euforie.
Ed
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.02.2022 - 19:46  ·  #43
Hebben ze het vermogen kunnen meten adhv de versnelling/gewicht? Hadden ze ook een verklaring voor de lage turbodruk? Je kunt in het programma de druk dan wel opschroeven, maar ze gaven zelf aan dat de auto niet getuned was. Er moet dan toch een reden zijn dat deze te laag is geweest? Je kunt dan wel de druk opschroeven, maar heb het vermoeden dat de auto dan nog steeds niet optimaal presteert.
BBS
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 06.02.2022 - 09:39  ·  #44
Een te lage turbo druk is 9 van de 10 gevallen zoals ik eerder genoemd had de turbo actuator welke je moet monteren op een classic a.d.h. van de halve maan manier. Als dat ding niks meer doet komt je turbodruk niet boven de 0,3/0,4 bar uit.
Je kan hem in de software wel opschroeven maar je zal dan niet een hogere druk halen.

Ik ben benieuwd op hoeveel druk de turbo nu draait na de chip ronde? Is dat gemeten?
gouden koets
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 07.02.2022 - 20:59  ·  #45
Oké,
De turbodruk was voor de tuning 0,7 en is nu 1,1-1,2.
Het vermogen is nu 290-300pk
Koppel is nu 420Nm
De auto rijd echt veel beter.
Van 80km/h tot 120 km/h met drie personen in 4,9 sec.
Ik weet niet of dit goed is…

Selected quotes for multi-quoting:   0