termijn olie verversen

fabriek aanhouden of vanaf wijken?

headlight
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

Re: termijn olie verversen

· 
Posted: 30.03.2022 - 16:35  ·  #16
Quote door hermanusb

Olie verversen is dan ook wel een vreselijk simpel klusje als je het zelf wil doen.
Alleen veel mensen vergeten de nieuwe ring onder de aftapplug.

Maar hoe oliën mensen die die ring wel meteen vervangen dan hun oprit? :D
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.03.2022 - 19:31  ·  #17
Quote door headlight

Quote door hermanusb

Olie verversen is dan ook wel een vreselijk simpel klusje als je het zelf wil doen.
Alleen veel mensen vergeten de nieuwe ring onder de aftapplug.

Maar hoe oliën mensen die die ring wel meteen vervangen dan hun oprit? :D

Oliën? Impregneren klinkt veel sjieker :)
René
40forum team
Geslacht:
Leeftijd: 66
Homepage: volvo40forum.nl/
Subject:

· 
Posted: 30.03.2022 - 20:01  ·  #18
Quote door Bolbo

Hier na een jaartje thuiswerken de olie ververst na 5200km oid, zelfs incl. filter. Nu weer wat meer op kantoor maar de 15k zal ik wel niet halen dit jaar, dus dan maar weer netjes rondom het jaar vervangen. Al twijfel ik wel of ik dan ook het filter meeneem, maar ja, als je het zelf doet zijn dat ook de kosten & tijd niet, en er komt dan nog altijd iets van 100ml meer vieze olie uit (maar ja, hoeveel doet dat op een liter of 6...).

Waarom zou je dat niet doen, het zijn de kosten niet.
En ook .. na die 5200 km of meer zit er vervuiling in dat filter.
Ik zou zeggen, lekker doen voor die paar knaken ;-)
sw2983

Subject:

· 
Posted: 30.03.2022 - 20:06  ·  #19
Quote door Bolbo

Al twijfel ik wel of ik dan ook het filter meeneem, maar ja, als je het zelf doet zijn dat ook de kosten & tijd niet, en er komt dan nog altijd iets van 100ml meer vieze olie uit (maar ja, hoeveel doet dat op een liter of 6...).

Als je gaat bezuinigen, kun je het beter andersom doen... Vervang dan het filter en niet de olie.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.03.2022 - 23:10  ·  #20
Een filter kost nog geen 10 euro. Verkeerde zuinigheid zou ik zeggen :P
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 31.03.2022 - 07:07  ·  #21
Zelfs bij 60-70k/jr met heel veel snelweg, ververste ik elke 15k, soms 20k als ik geen tijd had (want je ligt dan vaak onder de auto). Die blokken hebben allemaal 300-400k gelopen voor ik ze verkocht en ze in de export gingen. 30k is echt niet oké als je een auto lang goed wil houden.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 31.03.2022 - 08:52  ·  #22
Zelf vroeg ik dit mij ook af sinds ik mijn V70 D3 2012 heb, die ook een interval van 30k heeft. Ik wil zelf een interval van maximaal 20K gaan aanhouden na alles wat ik hier op het forum heb gelezen.

Alleen dan: welke olie moet er in ipv de 0W30? ;-)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.03.2022 - 11:41  ·  #23
Oeh, gevaarlijke vraag, nu is het hek van de dam. Olietopic # 13.452 :-) Hier ga je geen sluitend antwoord op krijgen. De een zal zeggen: blijf bij voorschrift fabrikant (doe ik nu), de ander zal zeggen 5W30 (deed ik bij mijn vorige), weer een ander legt de nadruk op de schijnbaar betere bescherming van een A3/B4 spec olie, weer anderen zeggen dat je ester-olie moet hebben, ook zijn er die C3-spec olie aanraden ivm je roetfilter... dus daar ga je niet uitkomen. Wel heb ik de indruk dat de blokken vrijwel nooit in de soep draaien met (bijna) om het even welke van deze olieen. Wat wel is gebleken is dat juist die te lange vervangingstermijn (iig bij de Euro4 blokken) voor schade aan de klepstoters zou zorgen, maar ook daar zijn nog maar een paar gevallen van gedocumenteerd hier.
Tenck
VolvoV70forum member
Subject:

· 
Posted: 31.03.2022 - 12:28  ·  #24
Quote door Bolbo

Oeh, gevaarlijke vraag, nu is het hek van de dam. Olietopic # 13.452 :-) Hier ga je geen sluitend antwoord op krijgen. De een zal zeggen: blijf bij voorschrift fabrikant (doe ik nu), de ander zal zeggen 5W30 (deed ik bij mijn vorige), weer een ander legt de nadruk op de schijnbaar betere bescherming van een A3/B4 spec olie, weer anderen zeggen dat je ester-olie moet hebben, ook zijn er die C3-spec olie aanraden ivm je roetfilter... dus daar ga je niet uitkomen. Wel heb ik de indruk dat de blokken vrijwel nooit in de soep draaien met (bijna) om het even welke van deze olieen. Wat wel is gebleken is dat juist die te lange vervangingstermijn (iig bij de Euro4 blokken) voor schade aan de klepstoters zou zorgen, maar ook daar zijn nog maar een paar gevallen van gedocumenteerd hier.

Ik weet het, daarom ook de ;-).
sw2983

Subject:

· 
Posted: 31.03.2022 - 13:29  ·  #25
Ik heb nog nergens zwart op wit gezien dat blokken massaal in de soep lopen met niet-ester oliën of hydrocracked olie of een ander merk dan Ardeca. Het gros brengt de auto naar de garage/dealer en weet niet eens wat al die termen op het factuur als 5W30 of 0W40 betekenen. Wat er op de sticker onder de motorkap staat of in je boekje qua viscositeit en specs, is mi. gewoon prima.
DJ--NeO--
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 40
Homepage: itvoorons.nl
Subject:

· 
Posted: 04.04.2022 - 20:49  ·  #26
Kijk! heel veel informatie waar ik wat aan heb! :)

Heb inmiddels met de dealer gebeld voor een afspraak, konden pas eind april, tja tegen die tijd heb ik er alweer een aantal duizend kilometers bij staan, nu bij mijn vertrouwde adresje (Thuurbo) een afspraak gemaakt voor volgende week woensdag.

bedankt allemaal!
s60R
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 22:03  ·  #27
Quote door Bigdog

Quote door ohz274

Schijnt dat geen enkele olie zijn smerende eigenschappen langer dan 12k km behoud.
Maar met een interval van 15k km zit je altijd goed .

Eens.
Daarbij zou ik een keer per +/- 75 dkm nog een air intake laten doen.
Met de huidige technieken kun je een blok echt lang in goede conditie houden, wat zich weer vertaald in vele probleemloze kilometers.

12k km en geen meter meer !
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 03.08.2022 - 22:07  ·  #28
Goed bezig ! :Thumbsup:
Noob
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 05.08.2022 - 09:14  ·  #29
Smeerolie en dan vooral de afbraak van het smerend vermogen door verbranding, oxidatie en, in mindere mate, kraken, de vermindering van de werkzaamheid van toegevoegde dopes zijn variabelen die sterk beïnvloed worden door verschillende factoren.
Hoe vaak koude start? wat is de reguliere belasting? wat is de gemiddelde ritafstand? wat is de aard van de gemaakte kilometers? Stadsverkeer gemengd of hoofdzakelijk autoweg?
Verbruikt je motor meer dan normaal olie of juist “geen” olie?
Allemaal factoren die bepalend zijn.

Gewoon aan de voorschriften van de fabrikant houden.
Die zegt dus ófwel je ververst om de 30K, als je die binnen het jaar aflegt, ófwel doe je dat ongeacht de kilometerstand na een jaar.
Waarom zegt de fabrikant dat?
In de praktijk is de samenstelling van de gemaakte kilometers als je 30K of meer per jaar rijd gunstig voor je motorolie: relatief minder koude starts, je olie wordt goed warm waarbij opgenomen vocht verdampt, waardoor er minder sludge gevormd wordt, de belasting is meestal lager omdat bij langere afstanden meestal op een min of meer constante snelheid wordt gereden etc etc.
Kom je binnen het jaar niet aan die kilometers? Dan veroudert je olie net zo goed, neemt vocht op dat vaak niet verdampt, verzuurt, oxideert en smeert dus slechter.
(Daarbij ontstaat dan mogelijk de bekende gele sludge achter de vuldop, die na een keer goed warmstoken verdwijnt)
Die taxi of een gelijksoortig gebruiker, die bv met zijn auto zijn spul rondbrengt is daar dan de uitzondering op, maar dat wisten we al.
De claim dat blokken eerder problemen krijgen die volgens voorschrift onderhouden worden dan blokken die steeds voortijdig ververst worden kan niemand bewijzen.
Saillant gegeven….
Wat wél een feit is, is dat volgens onderzoek meer dan de helft van auto’s tussen de 4 en 6 jaar oud met slechte of vervuilde olie rondrijdt….
De kans dat dan zwarte sludge ontstaat dat veel gemener en schadelijker voor je blok is en zelfs met powerflushes moeilijker, soms zelfs niet, te verwijderen is, neemt dan enorm toe met mogelijk uiteindelijke motorschade als gevolg.
Hoe dan ook, het is uiteraard altijd beter eerder te verversen, een goede volsyntheet en goede brandstof te gebruiken, goed onderhoud te plegen en de interval nóg verder omlaag bij te stellen als je daar wat minder “moeilijk” over doet.
Het is een totaal plaatje, ook slechte bougies of een vervuild luchtfilter of of of dragen bij.

Selected quotes for multi-quoting:   0