Quote door EnnoE34
De vraag is dan ook of bij normaal gebruik de thermostaat altijd volledig open staat. Ik heb een sterk vermoeden dat dit bij een standaard thermostaat niet altijd het geval is.
de ambiente temperatuur heeft daa grote invloed op. Die varieert best veel (+/- van +40C tot -20C)
het koelsysteem is ontworpen als een gesloten druksysteem d.w.z. dat het systeem ook boven de 100C koelwatertemp nog werkt omdat de opgebouwde druk het kookpunt verhoogt en pomp cavitatie tegengaat.
Als het buiten 30+C is zal de thermostaat vrijwel zeker continu helemaal open staan tijdens normaal bedrijf, zeker tijdens file rijden en stads verkeer. Bij die ambiente temperaturen heb je ook geen verwarming aan staan in het interieur dus daar raakt de moter ook geen warmte aan kwijt. Al het koelwerk moet dus door de radiateur worden gedaan. Af en toe geholpen door de ventilator.
Als het buiten -10C is zal de thermostaat maar nauwelijks of niet open staan. De flow door de radiateur zal minimaal zijn omdat de rijwind (zeker bij 120km/h) zo fors zou koelen dat het koelwater te koud zou blijven.
Bovendien raak je al warmte kwijt doordat je de verwarming (= niet door moterthermostaat geregeld = het zogenaamde kortsluit circuit) aan hebt staan in het interieur dus daardoor hoeft de radiateur minder vaak werk te doen. De thermostaat blijft dus vaker dicht/minder ver geopend.
Onder deze koude omstandigheden kan de flow door een radiateur zelfs zo minimaal zijn/worden dat je zeker bij hogere snelheden(veel rijwind) het risico loopt om je radiateur te bevriezen. Dit gebeurt natuurlijk alleen als je te weinig anti-vries werking in je koelvloeistof hebt. Gevolg kan dan zijn: bevroren radiateur + kokende moter + bloedhete verwarming omdat de hele radiateur van binnen vol met ijs zit....daar waar ijs zit kan geen flow plaats vinden.
Bij normalere ambiente temperaturen zal de thermostaat continu aan het varieren zijn, afhankelijk of je rustig aan het cruisen bent (weinig belasting/ veel rijwind) of je aan het file rijden bent ( weinig belasting/ geen rijwind) of dat je zware aanhanger trekt ( hoge belasting/ weinig rijwind)