Wel
als de temp op de autobaan rond de 86 graden blijft hangen, met in mijn geval een 87 graden thermostaat dan zal dat hoogstwaarschijnlijk zijn omdat de thermostaat wat eerder open gaat dan bij een iets warmere thermostaat.
Feit is dat je die iets koudere thermostaat in het ideale geval moet combineren met een fan die eerder open gaat. Dan zou de temperatuur ook in de file eerder worden afgeremd wat nog meer kan brengen. Ik vermoed dat daarvoor hoogstwaarschijnlijk een software aanpassing nodig is in de ECU.
Bij normaal gebruik staat de thermostaat met 87 graden meer open dan een thermostaat van 90 of 92 graden. Elke graden lager betekent ook dat bij automaatbakken de ATF temp lager blijft.
Hier zit een redelijk 1 op 1 verband tussen. De voornaamste reden waarom men over is gestapt op warmere thermostaten is het hele emissie verhaal. Met LPG is emissie niet echt een issue. Dus liever een iets koudere motor door een eerder openende motor dan een motor die het wat warmer heeft.
Merken als BMW zijn net als Volvo ook allemaal overgegaan op de warmere thermostaten. Voor mijn vorige wagen kreeg je bij de dealer standaard een 92graden i.p.v. een 88 graden thermostaat welke er eigenlijk inhoorde. Voor de 850 T5-jes geldt hetzelfde. Vroeger was een 87 graden standaard. Tegenwoordig 90 of 92 graden als je een thermostaat bij de dealer bestelt.
De thermostaat zorgt bij koude motor er voor dat de motor makkelijk kan opwarmen, en bij warme motor juist voor dat kleine beetje koeling op het moment dat het nodig is. Met een tropenradiator bij BMW was de afkoeling bij mij dermate groot dat de temperatuur wijzer zichtbaar daalde.
Dat was bij temperaturen die ruim beneden tropentemperaturen lagen.
Het is mijns inziens zeker niet zo dat de motor met een ietwat koudere thermostaat niet op bedrijfstemperatuur draait. De extra graden ruimte die de thermostaat biedt zorgt er juist voor dat de koelende werking van het koelwater juist een beetje toeneemt om de hogere verbrandings temperaturen bij het rijden op LPG te compenseren. Hoe veel dit is? Durf ik geen uitspraak over te doen. Wel is het zo dat mijn indruk is dat overal ATF + koelvloeistof temp bij normaal gebruik +/- 5 graden lager liggen dan bij een originele thermostaat als je een 87 graden thermostaat gebruikt