Thermostaat diagnose

 
 
 
 
 
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 19:40  ·  #1
Allen,
Vandaag was ik met VIDA/DiCE combi aan het spelen met o.a. thermostaat testen.
In VIDA staat laat je motor temp oplopen tot 100C en zet ventilator aan.
Laat deze voor 90 sec aan en zet het weer uit en als in die tijd je motor temp zakt naar 85 of lager dan is je thermostaat stuk.
En dit was dus bij mij wel geval het zakte naar 85C.

Nu mijn vraag:
Deze test in VIDA bedoelen ze test uitvoeren in een "kamer temp" omgeving?
Tijdens testen was het hier 11C en als VIDA bedoelt ongeveer 20C dan is deze test niet echt goed te noemen?!?!?!
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 19:47  ·  #2
Heeft je wijzertje problemen de helft te bereiken?

Zo nee, dan zal het wel meevallen.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 19:51  ·  #3
nee dat niet!
Alleen mijn koelvloeistof was ietsjes gezakt en dat vind ik toch vreemd. Met ietsje bedoel ik 2 cm t.o.v. max!

Ik weet dat als thermostaat niet lekker functioneert dan kan je koelvloeistof soms koken en das niet goed.
petervolvos60
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: hengelo
Leeftijd: 54
Berichten: 729
Geregistreerd: 05 / 2013
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 20:00  ·  #4
kokende koelvloeistof? dan slaat je meter behoorlijk uit, en er is vast nog wel een waarschuwing die je attendeert op koken.
Dat zou niet best zijn als dat gebeurt ...
Een kapotte thermostaat staat meestal open, dus de motor kan niet/nauwelijks op temp komen en het duurt lang voordat hij uberhaubt op temp komt, grote circulatie gelijk na koude start dus...........
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 20:21  ·  #5
Niet al te lang geleden stond ik in de file waarbij ik ik zag mijn kvs temp opliep naar dik 100 graden celcius. Vanaf 103 graden sprong de koelvin in, waarna het nivo weer zakte naar +/- 90 graden of zelfs iets daar onder.

Door het gebrek aan koeling (geen rijwind), opwarming van de automaatolie, en in dit geval een buitentemperatuur die rond de 20 graden lag had de auto moeite om netjes op temp te blijven. Had ik een warmere thermostaat er in, dan was koeling nog een groter probleem geweest. Mogelijk dat een andere temp. programmeren voor de electrische fan nog wonderen kan doen. Hoe minder warm, hoe beter voor de cilinderkop zo neem ik maar aan.

Bij normaal gebruik op de snelweg ligt mijn koelvloeistof temp zo rond de 86 graden. Zonder belasting heuvel af rijden zakt dit langzaam naar 83 graden celcius.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Temp. koelvloeistof

 · 
Posted: 09.11.2013 - 20:38  ·  #6
Waar lees je de temp. van het koelwater af? O-)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
DDH
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oostenrijk
Leeftijd: 53
Berichten: 1256
Geregistreerd: 02 / 2013
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 21:08  ·  #7
Hoe stel je dat in?
Turbotom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Overijssel
Berichten: 461
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 21:38  ·  #8
De magische letters CFE !
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 21:59  ·  #9
Baksteen
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Berichten: 791
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 22:30  ·  #10
Quote door EnnoE34

Niet al te lang geleden stond ik in de file waarbij ik ik zag mijn kvs temp opliep naar dik 100 graden celcius. Vanaf 103 graden sprong de koelvin in, waarna het nivo weer zakte naar +/- 90 graden of zelfs iets daar onder.

Door het gebrek aan koeling (geen rijwind), opwarming van de automaatolie, en in dit geval een buitentemperatuur die rond de 20 graden lag had de auto moeite om netjes op temp te blijven. Had ik een warmere thermostaat er in, dan was koeling nog een groter probleem geweest. Mogelijk dat een andere temp. programmeren voor de electrische fan nog wonderen kan doen. Hoe minder warm, hoe beter voor de cilinderkop zo neem ik maar aan.

Bij normaal gebruik op de snelweg ligt mijn koelvloeistof temp zo rond de 86 graden. Zonder belasting heuvel af rijden zakt dit langzaam naar 83 graden celcius.


Ik vraag me af wat die thermostaat daar voor invloed op heeft. Die zorgt er alleen voor dat in de opwarmfase er geen koelvloeistof richting radiateur gaat en de boel dus sneller opwarmt.
Die eerder laten open gaan heeft geheel geen invloed op de hogere temperaturen.
Sterker, hij gaat nu dus wellicht open op het moment dat de motor nog niet volledig op bedrijfstemperatuur is ?

Als je de hogere temperaturen wil vermijden kun je beter zorgen dat de Fan een paar graden eerder aan slaat. Al is 103 nog niet zo heel hoog voor in de fil.
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 22:44  ·  #11
het kan tot 106-107 oplopen en is nog steeds acceptable mits vent op dat moment aanspringt!!
als je thermostaat slecht reageert op temp.sensor (gaat te laat open of dicht) dan heb jij dus ook een groot probleem.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 22:51  ·  #12
topic.php?t=6731

Better safe then sorry.... :devil:
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 09.11.2013 - 22:55  ·  #13
Wel ;) als de temp op de autobaan rond de 86 graden blijft hangen, met in mijn geval een 87 graden thermostaat dan zal dat hoogstwaarschijnlijk zijn omdat de thermostaat wat eerder open gaat dan bij een iets warmere thermostaat.

Feit is dat je die iets koudere thermostaat in het ideale geval moet combineren met een fan die eerder open gaat. Dan zou de temperatuur ook in de file eerder worden afgeremd wat nog meer kan brengen. Ik vermoed dat daarvoor hoogstwaarschijnlijk een software aanpassing nodig is in de ECU.

Bij normaal gebruik staat de thermostaat met 87 graden meer open dan een thermostaat van 90 of 92 graden. Elke graden lager betekent ook dat bij automaatbakken de ATF temp lager blijft.

Hier zit een redelijk 1 op 1 verband tussen. De voornaamste reden waarom men over is gestapt op warmere thermostaten is het hele emissie verhaal. Met LPG is emissie niet echt een issue. Dus liever een iets koudere motor door een eerder openende motor dan een motor die het wat warmer heeft.

Merken als BMW zijn net als Volvo ook allemaal overgegaan op de warmere thermostaten. Voor mijn vorige wagen kreeg je bij de dealer standaard een 92graden i.p.v. een 88 graden thermostaat welke er eigenlijk inhoorde. Voor de 850 T5-jes geldt hetzelfde. Vroeger was een 87 graden standaard. Tegenwoordig 90 of 92 graden als je een thermostaat bij de dealer bestelt.

De thermostaat zorgt bij koude motor er voor dat de motor makkelijk kan opwarmen, en bij warme motor juist voor dat kleine beetje koeling op het moment dat het nodig is. Met een tropenradiator bij BMW was de afkoeling bij mij dermate groot dat de temperatuur wijzer zichtbaar daalde. ;) Dat was bij temperaturen die ruim beneden tropentemperaturen lagen.

Het is mijns inziens zeker niet zo dat de motor met een ietwat koudere thermostaat niet op bedrijfstemperatuur draait. De extra graden ruimte die de thermostaat biedt zorgt er juist voor dat de koelende werking van het koelwater juist een beetje toeneemt om de hogere verbrandings temperaturen bij het rijden op LPG te compenseren. Hoe veel dit is? Durf ik geen uitspraak over te doen. Wel is het zo dat mijn indruk is dat overal ATF + koelvloeistof temp bij normaal gebruik +/- 5 graden lager liggen dan bij een originele thermostaat als je een 87 graden thermostaat gebruikt
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 10.11.2013 - 08:27  ·  #14
Quote door nikom

het kan tot 106-107 oplopen en is nog steeds acceptable mits vent op dat moment aanspringt!!
als je thermostaat slecht reageert op temp.sensor (gaat te laat open of dicht) dan heb jij dus ook een groot probleem.


Ff voor de duidelijkheid; de thermostaat en de temp sensor hebben niks met elkaar te maken. Ze zitten in hetzeldfe circuit, maar verder niks. In de thermostaat zit een wasblokje die ervoor zorgt dat de thermostaat open gaat staan bij 90 graden (of iets in die buurt afhankelijk van eea). Dit is een op zich zelf werkend mechanisch component.
De temp sensor is een warmte afhankelijke (elektrische) schakelaar die de fan aanstuurt op een bepaalde temperatuur.

Bij normaal gebruik zal de thermostaat opengaan na enige km's rijden dan komt de circulatie van koelwater op gang en de thermostaat zal dan open blijven totdat de motor uitgzet wordt en afkoelt. De functie van de thermostaat is dat de motor sneller op de juiste werktemperatuur komt, wat goed is voor goede smering, optimale verbranding, etc.

De temp sensor is de 'beveiliging' tegen oververhitten.
...
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thermostaat diagnose

 · 
Posted: 10.11.2013 - 21:34  ·  #15
De thermostaat is de 'waakhond' van het koelsysteem van de auto. Een thermostaat houdt de temperatuur van de koelvloeistof constant in de gaten en regelt de stroom van de koelvloeistof door de radiator. Dat gebeurt gewoon tijdens het rijden.

De vraag is dan ook of bij normaal gebruik de thermostaat altijd volledig open staat. Ik heb een sterk vermoeden dat dit bij een standaard thermostaat niet altijd het geval is.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0