Thermostaat hangt?

+vraag aan de andere gasrijders

Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

Re: Thermostaat hangt?

· 
Posted: 05.02.2015 - 13:20  ·  #16
Quote door 626Ronin

Grroovedude, no worries :-)
Baksteen, en bedankt.. >_<
Ik wil eerst weten òf ie wel defect is en hij blijft niet steenkoud, (bij echt koude start werd de slang niet warm) zo erg is het ook weer niet, en tot nu toe lijkt het omschakelpunt dus niet af te wijken van de anderen die hier hun ervaringen plaatsten, en misschien is het wel in vergelijking met mijn vorige auto (kleiner blok, kleiner koelsysteem, evenveel vermogen, sneller warm) dat ik dat dus ten onrechte denk..
als ie echt steenkoud blijft heb je gelijk, dat is niet goed, maar zo erg is het dus niet en aangezien ik bij mijn vorige auto heel veel brandstof bespaarde (op gas nog ruim genoeg om het eruit te halen) als ik de olieverversingsinterval verkortte van 15 naar 10K, blijf ik dat bij deze ook traditiegetrouw doen en krijgt de olie (nota bene met diverse longlife specs) echt geen kans om gevaarlijk te verslijten..

Snap 't... ik ben zelfs zo 'ziek' dat ik, bij kou, de auto altijd warm rij met de interieurverwarming helemaal uit. Ik zit alleen maar in de auto en hoef niet te werken, de motor wel onder die omstandigheden...dat vind ik zielig, dus die mag zich eerst helemaal lekker opwarmen voordat ik de verwarming binnen aanzet :lol:
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 05.02.2015 - 20:30  ·  #17
Wat hoort de temperatuur meter van een classic ongeveer aan te geven als hij op bedrijfstemperatuur is? Die van mij geeft maximaal het 2e streepje van onder aan, en de kachel word nou niet echt super warm. Ik laat de kachel dus continu volledig open, maar heet word het niet. Alleen als ik tijdens de rit bij een stoplicht oid ff stil sta, loopt de meter op tot ongeveer de helft, om bij het rijden direkt weer naar het 1e of 2e streepje te zakken. Volgens mij ook tijd voor een nieuwe thermostaat.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 05.02.2015 - 20:42  ·  #18
die van mij komt tot de derde! en idd bij stoplicht of file tot de helft.. vergeet niet dat een béétje motor tijdens het rijden véle kubieke meters lucht per minuut hapt en met dit weer is dat luchtkoeling die niet te stoppen is.. (hooguit een béétje voor te verwarmen langs het uitlaatspruitstuk..)
@Baksteen: da's tamelijk extreem (hoe je ook je adem in? :bandit: hoe ontwasem je je raam? :o ) ik wil de kachel iets lager zetten, maar voor de rest: sorry, dan had het maar geen automotor moeten worden.. ding is er voor mijn gemak en niet andersom..
Fastboy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re:Thermostaat hangt?

· 
Posted: 05.02.2015 - 20:56  ·  #19
Ik had de zelfde klachten toen mijn thermostaat het had begeven.
Zelf een nieuwe gemonteerd en gekozen voor een 90 graden thermostaat.
Temperatuurmeter staat weer in no time in het midden en blijft daar ook staan, de kachel verwarmt weer prima!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 05.02.2015 - 22:09  ·  #20
Volgens mij is een volvo 5 pitter voldoende inefficient om heel veel warmte op te wekken. bij mij s60 binenkortste keren meter in t midden nu met kouder weer 1 streepje voor midden en zat warmte uit verwarming. kortom bij dit soort problemen moet er iets met de thermostaat zijn.
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 15:00  ·  #21
Ik ga ff kijken of ik morgen een andere thermostaat kan scoren, dan ga ik het beleven ;-)
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 19:52  ·  #22
Vandaag na het werk een collega naar huis gebracht. Tijdens deze rit viel het me op dar tijdens het binnendoor rijden door de dorpjes, de temperatuur wel goed blijft, Net niet op de helft van de meter. Het laatste stuk weer de A7 op, en daar zaktje de meter weer tot net onder het 2e streepje. Kan dit dus in de thermostaat liggen?
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 20:40  ·  #23
Heeft er alles van weg ja. Thermostaat is een soort klep die langzaam open gaat als de temp. van de koelvloeistof een bepaalde temp. bereikt, maar ook weer sluit onder deze temperatuur.
Over het algemeen is het zo dat een thermostaat open blijft staan als deze kapot gaat (let wel: dit is niet altijd zo!). Hierdoor zul je met een te koude motor rijden, maar kun je wel blijven rijden. Zou de thermostaat dicht blijven staan, dan wordt de koelvloeistof niet gekoeld in de radiateur, waardoor de motor "aan de kook" ofwel over verhit kan raken.

Thermostaat kost ergens tussen de 10 en 20 euro over het algemeen en is zeer makkelijk zelf te vervangen.

Ik heb onlangs de mijne vervangen, deze bleek nog origineel te zijn (uit 2001!) en heeft bijna 300.000 km z'n werk prima gedaan.
Helaas voor mij bleek de thermostaat niet kapot (dus voor niets vervangen), maar was het buiten gewoon koud waardoor het wat langer duurde voor de auto op temp. binnenin kwam.

De thermostaat heeft eigenlijk een functie om de koelvloeistof via een klein of via een groot circuit te laten gaan.
Klein circuit is rondom het motorblok, soms door het gasklephuis, gasverdamper en de kachelradiateur (interieur verwarming).
Het grote circuit verloopt via de radiateur aan de voorzijde van de auto om, indien dus nodig, de koelvloeistof extra te koelen.

In jouw geval koelt de auto op de snelweg beduidend meer dan op de binnenwegen waardoor deze alleen in het laatste geval warm(er) wordt. Dit duidt zeker op een blijvend (deels) geopende thermostaat.

Succes met vervangen! Wordt ie overigens ook wat zuiniger, want rijdt minder lang op de "choke".
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 06.02.2015 - 20:51  ·  #24
De werking etc was mij al duidelijk hoor ;-)

Morgen inderdaad maar ff een nieuwe halen en monteren ;-)
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 14.02.2015 - 22:03  ·  #25
en Paul, zie jij al verschil? (ik zou uit een magazijnopruiming op mp een originele Volvo thermostaat overnemen, maar toen ik begon over ophalen bleef het stil.. GCS Equipment Alkmaar, zegt dat iemand wat?) ondertussen heb ik een externe thermometer (binnen-/buitenthermometer van paar gulden destijds nog bij Halfords) op de slang vanaf het thermostaathuis gezet, die een keurig patroon van dicht en dan open vertoont, maar dan bij ca. 20/30 graden te laag/vroeg.. maar wie zegt me dat die sensor klopt?
als mijn koelfan ook bij "65" graden aanslaat, denk ik eerder dat de meter in het dash er naast zit..
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2015 - 09:45  ·  #26
Vergeet niet dat het rubber van de slang ook behoorlijk isoleert. Als ik het tenminste goed begrijp, meet je de temperatuur aan de buitenzijde van de slang en niet de vloeistof zelf.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 11:22  ·  #27
klopt, daarom heb ik de sensor nu ook verplaatst naar recht op het aluminium (een hele goede warmtegeleider) van het thermostaathuis net waar de slang om gaat.. de waarden blijven vrijwel gelijk.. en vanmorgen in de vrieskou kelderde de temperatuur niet toen ik de snelweg op ging..
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.03.2015 - 15:21  ·  #28
okee, okee, ik heb eindelijk mijn thermostaat vervangen en zie het verschil.. :shame:
natuurlijk ging het bij mij net weer niet zo simpel als iedereen zegt omdat de slangklem op de radiateur, die ik wilde gebruiken om af te tappen, vastgerot zat (fijn, zo'n imitatie Fein-zaag van de Aldi!) (deze verbinding begon ook al te zweten, kwam ik meteen achter, slang teruggezet met twee klemmen achterelkaar en die warm nog een keer aandraaien deed the trick..
samen met de bougietjes die ik gisteren al gewisseld heb, rij ik nou weer in een "nieuwe" classic :love:
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.03.2015 - 15:58  ·  #29
Ik heb niets afgetapt.
De hoeveelheid koelvloeistof die uit de slang van de thermostaat kwam was vrij weinig. Helaas lag het wel op de parkeerplaats en is nog steeds zichtbaar (is ook niet echt milieuvriendelijk, I know :police: :sick: ).
Bij de S60 zit er een nette aftapplug in de radiateur, maar mijn dopjes van de doppenset waren te kort...

Na de klus geklaard te hebben kwam ik er achter ook een setje pijpsleutels te hebben hangen... dus had knoeiloos kunnen werken, maargoed...
PDJ
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.03.2015 - 17:03  ·  #30
Quote door 626Ronin

en Paul, zie jij al verschil? (ik zou uit een magazijnopruiming op mp een originele Volvo thermostaat overnemen, maar toen ik begon over ophalen bleef het stil.. GCS Equipment Alkmaar, zegt dat iemand wat?) ondertussen heb ik een externe thermometer (binnen-/buitenthermometer van paar gulden destijds nog bij Halfords) op de slang vanaf het thermostaathuis gezet, die een keurig patroon van dicht en dan open vertoont, maar dan bij ca. 20/30 graden te laag/vroeg.. maar wie zegt me dat die sensor klopt?
als mijn koelfan ook bij "65" graden aanslaat, denk ik eerder dat de meter in het dash er naast zit..

Sorry voor de erge late reactie :shame:

Het verschil was bij mij overduidelijk. De temperatuurmeter staat nu weer netjes in het midden (hoewel dat naar mijn idee best snel gaat) en de kachel doet het heerlijk!

Selected quotes for multi-quoting:   0