Thermostaat hangt?

+vraag aan de andere gasrijders

626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Thermostaat hangt?

· 
Posted: 03.02.2015 - 12:33  ·  #1
Nu het zo koud is, duurt het wel heel lang voor mijn motor op LPG overschakelt, dus controleerde ik vanochtend eens of de thermostaat wel helemaal sloot: ik denk van niet:
bij een halfwarme start voelde ik de slang vanaf het thermostaathuis gelijk, zoniet sneller opwarmen dan de verwarmingsslang naar/van mijn verdamper..
de naald van de thermometer blijft uiteindelijk ook op 1/3 van onderen staan.. pas bij file komt ie naar de helft..
vragen:
hoort er een beetje/zoveel koelwater door een "dichte" thermostaat te gaan (altijd een beetje, toch, anders kan hij niet "meten")
hoe lang duurt het bij andere gasrijders met verdampersysteem voor hun motor op gas overgaat?

(ik ga geen thermostaat uitbouwen om te testen, dan gaat er meteen een nieuwe in, maar als iemand deze test eens voor me zou willen vergelijken heb ik een idee voor ik met koelvloeistof ga knoeien..)

gegroet,
Ivo
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

Re: Thermostaat hangt?

· 
Posted: 03.02.2015 - 14:13  ·  #2
Bij mijn T5 is de koelwatertemperatuur tussen de 43 en 48 graden als de motor van benzine naar LPG overgeschakeld wordt.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 14:19  ·  #3
Quote door PvL

Bij mijn T5 is de koelwatertemperatuur tussen de 43 en 48 graden als de motor van benzine naar LPG overgeschakeld wordt.

dank je, maar ik heb geen kijk op het aantal graden: hoe ver heb je dan al gereden/hoe lang heb je al staan krabben? :bandit:
(waar lees jij dat af)
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 14:50  ·  #4
Heb een CFE, dan is de koelwatertemperatuur zichtbaar in de display.
Met deze buitentemperatuur duurt het ca. 1 km/5 minuten voordat er overgeschakeld wordt op LPG. Soms korter, soms (iets) langer.

Krabben doe ik nooit. Standkachel aan boord, en die is (ook door de CFE) op afstand te bedienen... :thumb:
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 17:49  ·  #5
Quote door PvL

Standkachel aan boord

Dat zegt niets, Pieter... De mijne hield er vorige week mee op bij -13.... :D ik heb nu tihdelijk weer een krabbertje...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 18:03  ·  #6
Bij deze temperaturen tussen 1 en 2 km(dichter bij 2 nu) voor overschakelen naar LPG.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 19:44  ·  #7
Quote door grrroovedude

De mijne hield er vorige week mee op bij -13....

..net als je Airco, die stopt ook altijd in de zomer bij 30+..
maar jij rijdt ook op gas, hoe lang duurt ie bij jou en (nieuwe vraag) wordt je kachel een beetje warm?
Fastboy
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re Thermostaat hangt?

· 
Posted: 03.02.2015 - 20:27  ·  #8
Als ik kijk naar bouwjaar en kilometers zeg ik gewoon vervangen.
Het is een klusje van niks en voor de kosten hoef je het al helemaal niet te laten.
Even zoeken hier op Thermostaat en je krijgt een linkje met een prima instructie hoe deze te vervangen!

Succes
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 08:51  ·  #9
Quote door 626Ronin

Quote door grrroovedude

De mijne hield er vorige week mee op bij -13....

..net als je Airco, die stopt ook altijd in de zomer bij 30+..
maar jij rijdt ook op gas, hoe lang duurt ie bij jou en (nieuwe vraag) wordt je kachel een beetje warm?

Heb gisteren een paar keer opgelet voor je. Binnen een minuut of 5 tot 7 is mn koelwater op bedrijfstemperatuur. Hij schakelt wel te vroeg over in de winter, en bokt dan op gas, (ligt aan de gasinstallatie) dus overschakelen doe ik handmatig.

Verwarming doet het prima vanaf het moment dat de koelwatertemperatuurmeter op 1/3 staat.

Ik zou er gewoon een nieuwe in zetten. Klinkt wel als een kapotte thermostaat. Nieuwe is nog geen 2 tientjes. Afijn, dat weet jij ook wel.

Goed geheugen trouwens. De airco moet idd ff nagekeken.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 09:51  ·  #10
dat was geen geheugen, da's gewoon algemeen bekend :-)
's zomers kapt je airco ermee of kom je daarachter, 's winters je kachel en aanverwante systemen, toch?

maar ik heb in Australië geleerd: "if it ain't broken, don't try ta f*'n fixit!" daarom zoek ik het eerst even bij de vergelijkingen..
een thermostaat kost je de wereld niet, en zit er ook zo in en ik kan ook een waterpomp vervangen als dat moet, maar bij beide loop je het risico op lucht in je koelcircuit, wat me een keer een kokende motor (1.1 valencia van Ford, die kon er tegen) en een keer een gescheurde kop en -pakking heeft opgeleverd (Mazda 626, 2.0i 8v uit '91, @290K) waarschijnlijk juist door de grote verschillen in het hoge Norden tussen 's nachts stilstaan en overdag rijden en toen was het einde auto, bij deze loop ik dat risico gewoon liever niet als het dus niet hoeft..
temeer omdat (buiten de winter om) het voor een gasauto geen kwaad kan als hij wat koeler loopt..
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 10:02  ·  #11
Jup. Al heb ik nog niet gehoord van luchtbellen in t koelsysteem bij Volvo maar t komt vast weleens voor.
Baksteen
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: motor-forum.nl
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 14:38  ·  #12
Quote door 626Ronin

temeer omdat (buiten de winter om) het voor een gasauto geen kwaad kan als hij wat koeler loopt..

BS.

Als je de technische kennis niet hebt om een thermostaat te vervangen moet je er niet aan beginnen, simpeler is het niet.

Een thermostaat is niet voor niets.
Het enige waar een LPG auto warmer draait is in de verbrandingsruimte en een kouder blok eromheen maakt alleen de temperatuursverschillen op korte afstanden van elkaar groter, wat absoluut niet in het voordeel van je blok is.

Slijtage vind ook zo goed als niet plaats als alles netje op temperatuur is en toleranties overeen komen zoals bedoeld, maar wel zolang de auto niet op bedrijfstemperatuur is, wat je dus uitstelt als je thermostaat defect is.

En je verbruik ligt ook nog eens aanzienlijk hoger zolang je motor niet op bedrijftemperatuur is.
En tijdens de warmrijperiode 'verslijt' ook je olie nog eens sneller.

Onder normale Nederlandse omstandigheden is er echt geen enkel goed argument te bedenken om met een defecte thermostaat rond te blijven rijden.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 16:17  ·  #13
Quote door grrroovedude

Quote door PvL

Standkachel aan boord

Dat zegt niets, Pieter... De mijne hield er vorige week mee op bij -13.... :D ik heb nu tihdelijk weer een krabbertje...

LOL.... Wat mis je zo'n ding dan hè. We zijn verwend!
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 17:18  ·  #14
Quote door VolvoS60Racer

Je kunt eens proberen de LPi te resetten : Knopje ingedrukt houden na afzetten motor, en net zo lang vasthouden totdat het lampje op het knopje uit gaat.

Thanks. dat werkt inderdaad. :-) Probleem dat al sinds de vorige eigenaar bekend was. Mijn dank is (wederom) groot. Ga gelijk die chinese LMM er nog eens inzetten; misschien werd het probleem wel veroorzaakt door de Vialle installatie en niet door de LMM. Op benzine deed ie t namelijk prima. Op gas te arm.

PS: sorry voor de off topic, 626.
626Ronin
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2015 - 21:47  ·  #15
Grroovedude, no worries :-)
Baksteen, en bedankt.. >_<
Ik wil eerst weten òf ie wel defect is en hij blijft niet steenkoud, (bij echt koude start werd de slang niet warm) zo erg is het ook weer niet, en tot nu toe lijkt het omschakelpunt dus niet af te wijken van de anderen die hier hun ervaringen plaatsten, en misschien is het wel in vergelijking met mijn vorige auto (kleiner blok, kleiner koelsysteem, evenveel vermogen, sneller warm) dat ik dat dus ten onrechte denk..
als ie echt steenkoud blijft heb je gelijk, dat is niet goed, maar zo erg is het dus niet en aangezien ik bij mijn vorige auto heel veel brandstof bespaarde (op gas nog ruim genoeg om het eruit te halen) als ik de olieverversingsinterval verkortte van 15 naar 10K, blijf ik dat bij deze ook traditiegetrouw doen en krijgt de olie (nota bene met diverse longlife specs) echt geen kans om gevaarlijk te verslijten..

Selected quotes for multi-quoting:   0