Bij de V70 /S60 /S80 kon je tot ongeveer juni 2002 het thermostaat en de sensor los vervangen. Daarna heeft Volvo het model van het thermostaathuis gewijzigd zodat je het als 1 geheel moet vervangen. De zogenaamde tussen pakking wordt door niemand los geleverd.
Ik had eerst een model gekocht van Professional Parts Sweden.
Na montage merkte ik dat hij eerst op de tussen pakking lekte en daarna bleef lekken op het huis. Kortom er uit met dat ding.
Daarna bij auto-onderdelen24.nl 1 van Mahle gekocht voor 70 euro in de korting.
Nu het vervangen.
Dat heeft iets meer voeten in aarde dan bij het "oude" model.
Begin met de dop van het koelvloeistof reservoir er af te halen.
Daarna de koelvloeistof rechts onder bij de radiateur af te tappen.
(met koude motor. Bij warm ook achterkant van het blok.)
Daarna de afdekkap van de distributie eraf.
Stuurbekrachtigings reservoir en koelvloeistof reservoir hoeft niet opzij maar is makkelijk voor de werkruimte.
Bij mij was er een torx 60 dop nodig om de multiriem spanner te ontspannen zodat de multiriem er af kon.
Daarna de 4 boutjes van de stuurbekrachtigings los maken en deze weg klappen.
Belangrijk!
Leg nu doeken op je dynamo. Komt er koelvloeistof in kan je een nieuwe kopen.
Koelvloeistof slang er af halen. Er zit nog koelvloeistof in de slang en het huis.
Het huis heb ik daarna met een injectiespuit van de apotheek leeg gezogen.
Nu heb je ruimte om de onderste en bovenste torx (maat 40) van het thermostaathuis los te maken. Als hij los is de temperatuur sensorstekker los.
Het gedeelte op het blok met een schone doek goed schoonmaken.
(Eventueel met een beetje rem reiniger)
Bij mij zie de punten waar hij bleef lekken op het aluminium.
Nu gaan we weer monteren.
Pak het nieuwe huis. Pakking er tegen en onderste boutje er door.
Je heb bijna geen zicht dus die eerst een paar slagen vast. Dan de bovenste bout erdoor.
Om en om vast draaien. VAST is VAST.
Daarna de koelvloeistof slang.
Dan de temperatuur stekker.
Distributie kap er op.
Stuurbekrachtigings pomp terug.
Multiriem er op.
En nu het reservoir vullen.
De eerste vulling zakt weg in het blok.
Dan starten en wachten tot hij op temperatuur is. Dan zal het pijl weer zakken.
Blijven vullen.
Je zal in eerste instantie niet alles gelijk terug kunnen stoppen.
Als je een stuk heb gereden zijn alle luchtbellen eruit en zal het pijl aanzienlijk lager zijn. (Ik heb de eerste dagen daarna nog een literfles koelvloeistof in de auto om te vullen)
Ik had eerst een model gekocht van Professional Parts Sweden.
Na montage merkte ik dat hij eerst op de tussen pakking lekte en daarna bleef lekken op het huis. Kortom er uit met dat ding.
Daarna bij auto-onderdelen24.nl 1 van Mahle gekocht voor 70 euro in de korting.
Nu het vervangen.
Dat heeft iets meer voeten in aarde dan bij het "oude" model.
Begin met de dop van het koelvloeistof reservoir er af te halen.
Daarna de koelvloeistof rechts onder bij de radiateur af te tappen.
(met koude motor. Bij warm ook achterkant van het blok.)
Daarna de afdekkap van de distributie eraf.
Stuurbekrachtigings reservoir en koelvloeistof reservoir hoeft niet opzij maar is makkelijk voor de werkruimte.
Bij mij was er een torx 60 dop nodig om de multiriem spanner te ontspannen zodat de multiriem er af kon.
Daarna de 4 boutjes van de stuurbekrachtigings los maken en deze weg klappen.
Belangrijk!
Leg nu doeken op je dynamo. Komt er koelvloeistof in kan je een nieuwe kopen.
Koelvloeistof slang er af halen. Er zit nog koelvloeistof in de slang en het huis.
Het huis heb ik daarna met een injectiespuit van de apotheek leeg gezogen.
Nu heb je ruimte om de onderste en bovenste torx (maat 40) van het thermostaathuis los te maken. Als hij los is de temperatuur sensorstekker los.
Het gedeelte op het blok met een schone doek goed schoonmaken.
(Eventueel met een beetje rem reiniger)
Bij mij zie de punten waar hij bleef lekken op het aluminium.
Nu gaan we weer monteren.
Pak het nieuwe huis. Pakking er tegen en onderste boutje er door.
Je heb bijna geen zicht dus die eerst een paar slagen vast. Dan de bovenste bout erdoor.
Om en om vast draaien. VAST is VAST.
Daarna de koelvloeistof slang.
Dan de temperatuur stekker.
Distributie kap er op.
Stuurbekrachtigings pomp terug.
Multiriem er op.
En nu het reservoir vullen.
De eerste vulling zakt weg in het blok.
Dan starten en wachten tot hij op temperatuur is. Dan zal het pijl weer zakken.
Blijven vullen.
Je zal in eerste instantie niet alles gelijk terug kunnen stoppen.
Als je een stuk heb gereden zijn alle luchtbellen eruit en zal het pijl aanzienlijk lager zijn. (Ik heb de eerste dagen daarna nog een literfles koelvloeistof in de auto om te vullen)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).