Thermostaat?

 
 
 
 
 
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Thermostaat?

 · 
Posted: 23.05.2022 - 21:32  ·  #1
Goedenavond allen,

Ik heb het vermoeden dat de thermostaat van mijn XC zijn beste tijd heeft gehad.

Met de CFE kan ik zien dat de temperatuur regelmatig oploopt met uitschieters tot 95 ℃ en dan weer terug naar 89 á 90 ℃. Daarnet heb ik na een rit van circa een half uur de slangen van de radiateur gevoeld en de onderste was gewoon koud, volgens de CFE was de temperatuur 91 ℃. Ook is het brandstofverbuik flink toegenomen.

Denk ik hier in de goede richting?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 24.05.2022 - 09:23  ·  #2
Zou ook de sensor kunnen zijn die afwijkend gedrag vertoond. Als de uitschieters heel snel gaan, sneller dan een vloeistof eigenlijk van temperatuur kan wisselen (dus bijv. 90 naar 95 naar 90 in 10 seconden) dan zal het de sensor zijn. Die gaan vaker kapot, met alle risico's van dien, zie topic op dit forum over preventief vervangen van die sensor.
Maar ook thermostaat is goed mogelijk, ik heb net ook de thermostaat van mijn V70 moeten vervangen (13 jaar / 190.000km), bij mij bleef hij open staan waardoor de temperatuur bij afdalingen hier in bergachtig gebied veel te ver zakte (laagste wat ik gezien heb was 56 graden), verwarming gaf dan ook koude lucht (dus daardoor wist ik: echt thermostaat kaputt, niet alleen de sensor). Ook niet zo lekker voor het metaal van het blok en aanhangsels, continue temperatuurwisselingen.
Hoger brandstofverbruik heb ik niet gemerkt, maar zou in theorie wel moeten aangezien de motor langzamer opwarmde.
Op aanraden van Blade een Vernet/Calorstat thermostaathuis gemonteerd (compleet huis met thermostaat en sensor) en dat werkt prima. Beetje lastig te bereiken als je de kliksluiting van de koelslang op de radiateur niet wilt loshalen (ik had geen zin in evt. lekkende O-ringen oid) maar dat zal verschillen per motor- en autotype.
Trouwens, de hete koelvloeistof wordt aangevoerd naar de radiateur door de bovenste slang, waar ook de temperatuursensor zit, en gaat afgekoeld terug naar de motor via de onderste slang. Dat die dus koud(er) is klopt wel, maar hoe koud normaal is weet ik niet zo. Pas wel op als je daar met draaiende motor aanzit, als de ventilator aanslaat kan daar iets tussen komen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 24.05.2022 - 12:37  ·  #3
hmm ik kan m niet helemaal volgen. wat denk je?
Wijkt temp gerdrag af van anders?

1. Blijft de thermostaat dicht? dat zou de temperatuur op blijven lopen ivm te weinig koeling en de slangen en theromstaat koel. .
2. Blijft de thermostaat open, dan wamt de motor onvoldoende op en heeft het hele systeem een lagere temperatuur. Ook de onderste slang, radiator etc hebben dan de temp van het hele systeem

oplopen naar 95 is niet echt een uitschieter. thermostaat open bij 95 en dan terug naar 90 is niet gek. fan gaat bv pas draaien bij 105+ Is dit bij constante last? wijkt dit af van anders?

brandstof verbruik kan wel oplopen door verkeerd functionerende tempsensor maar die check je volgens mij juist in je CFE. dus mogelijk andere oorzaak hoger brandstof verbruik?
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 24.05.2022 - 14:14  ·  #4
Zo te zien werkt het allemaal prima.
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 24.05.2022 - 18:45  ·  #5
Mooi voorbeeld waarom volvo de meter gewoon in het midden laat staan , van 80c tot 105c , anti paniek software !!

mijn v70 zit ie al niet meer in ,nog niet gemist
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1902
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 24.05.2022 - 21:48  ·  #6
Quote door olaf

Mooi voorbeeld waarom volvo de meter gewoon in het midden laat staan , van 80c tot 105c , anti paniek software !!

mijn v70 zit ie al niet meer in ,nog niet gemist


Snap die gedachte wel maar…
Ik denk dat ff aan m’n pa die een loeder van een caravan met z’n s80 omhoog sleurt .

Ik zou dan wel graag beneden al willen weten of het nu 90 is of eigenlijk al 110.
Als het 110 is en de meter gaat bewegen klapt ding ook erg vlot door naar rechts…

Ben om die reden eigenlijk erg blij met de cfe die keurig de waardes realtime digitaal aangeeft.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 24.05.2022 - 23:00  ·  #7
Ik was al op de hoogte dat de temperatuurmeter vanaf eerder genoemde waarden in het midden blijft staan.

De reden dat ik mij toch een beetje zorgen maak is dat de temperatuur eerst niet opliep naar 95 graden. Hij zat altijd tussen 89 en 91 graden.

Ook zal ik de onderste radiateur slang nog eens voelen na een langere rit. Hoe warm/koud hoort deze dan ongeveer te zijn?
De laatste keer kon ik de bovenste slang maar heel even beet houden en de onderste was dus gewoon koud, dit terwijl de CFE 91 graden aangaf.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 25.05.2022 - 12:25  ·  #8
Als de thermostaat (volledig) dicht zou blijven staan zou de bovenste slang naar de radiateur ook niet warm/ heet worden, dus onvoldoende koeling lijkt me niet aan de orde. Een verschil van 91 of 95 graden lijkt me ook niet echt iets om je zorgen over te maken. Je hoeft maar iets vals plat of tegenwind te hebben en het maakt meer verschil dan dat (afgaande op mijn ervaring hier in de bergen, dan zie je de temperatuur rap veranderen bij elke helling; maar na vervanging van de thermostaat daalt hij niet meer te ver, maar stijgen doet hij nog wel). Pas boven de 100 zou ik me zorgen gaan maken. Door de combinatie van een systeem wat onder druk staat (waardoor het kookpunt wordt verhoogd) en koelvloeistof ipv puur water (kvs heeft hoger kookpunt dan water) zal de boel niet zomaar aan de kook komen, ook niet bij de 105 graden. Dus 91 of 95 is beide prima volgens mij.
Ik zal eens voelen aan mijn onderste koelslang na een snelwegrit (als ik eraan denk :-) )
Misschien een stomme vraag, maar je voelde wel aan de koelslang he, niet aan de luchtslang van de intercooler...? Die is van hetzelfde materiaal maar een grotere diameter. En die is allicht koud...
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: Thermostaat?

 · 
Posted: 25.05.2022 - 13:05  ·  #9
Als je handig bent kan je ook als je zwaar moet slepen een overbruggings schakelaar maken
 
Selected quotes for multi-quoting:   0