Ik kwam dit onderwerp hier nog niet tegen. Omdat het negeren van de bandenwissel desatreus voor de aandrijving kan denk ik dat het zinvol is dit even onder de aandacht te brengen.
De bandenwissel is vooral van belang voor de xc en awd met een viscose koppeling. Globaal kun je zeggen dat de viscosekoppeling, een lamellenpakket wat in de viscosevloeistof draait, is toegepast op de awd/XC tot 09 2002. Daarna wordt er voor het koppelen van de achteraandrijving een Haldex koppeling gebruikt, die electrisch wordt ingeschakeld ipv mechanisch. De Haldex is als gezegd minder gevoelig voor het verschil in diameter tussen de voor- en achterwielen.
Heb je een visco koppeling, zorg er dan onvoorwaardelijk voor dat je banden rondom vqn exact het zelfde type zijn.
Let er uitdrukkelijk op dat het verschil in profieldiepte tussen de voor-en achteras NIET meer bedraagt dan 2 mm!
Let er ook op dat je altijd de banden met het meeste profiel op de VOORAS hebt.
Als je beide items in acht houdt blijkt de visco koppeling betrouwbaar. Als je bovenstaande negeert loopt je kans op een oververhitte tussenbak en een defecte visco koppeling. Als de koppeing nl defect raakt wordt de tussenbak overbelast waardoor deze vrij snelndaarna met een klap dienst zal weigeren.
Wil je dus een Volvo leven lang plezier hebben van je AWD, hou je profieldiepte dan nauwlettend in de gaten en ga dan bv om de 10000 km je wielen wisselen van achter naar voor en andersom, waarbij je erop moet letten dat de draairichting daarvan gelijk blijft. Dus de wielen bij het wisselen aan dezelfde zijde monteren.
Over het controleren van de visco koppeling ga ik later een stukje schrijven als ik het benodigde plaatje weer terug heb gevonden.
De bandenwissel is vooral van belang voor de xc en awd met een viscose koppeling. Globaal kun je zeggen dat de viscosekoppeling, een lamellenpakket wat in de viscosevloeistof draait, is toegepast op de awd/XC tot 09 2002. Daarna wordt er voor het koppelen van de achteraandrijving een Haldex koppeling gebruikt, die electrisch wordt ingeschakeld ipv mechanisch. De Haldex is als gezegd minder gevoelig voor het verschil in diameter tussen de voor- en achterwielen.
Heb je een visco koppeling, zorg er dan onvoorwaardelijk voor dat je banden rondom vqn exact het zelfde type zijn.
Let er uitdrukkelijk op dat het verschil in profieldiepte tussen de voor-en achteras NIET meer bedraagt dan 2 mm!
Let er ook op dat je altijd de banden met het meeste profiel op de VOORAS hebt.
Als je beide items in acht houdt blijkt de visco koppeling betrouwbaar. Als je bovenstaande negeert loopt je kans op een oververhitte tussenbak en een defecte visco koppeling. Als de koppeing nl defect raakt wordt de tussenbak overbelast waardoor deze vrij snelndaarna met een klap dienst zal weigeren.
Wil je dus een Volvo leven lang plezier hebben van je AWD, hou je profieldiepte dan nauwlettend in de gaten en ga dan bv om de 10000 km je wielen wisselen van achter naar voor en andersom, waarbij je erop moet letten dat de draairichting daarvan gelijk blijft. Dus de wielen bij het wisselen aan dezelfde zijde monteren.
Over het controleren van de visco koppeling ga ik later een stukje schrijven als ik het benodigde plaatje weer terug heb gevonden.