Tikkend geluid bij optrekken

BIGW
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

Re: Tikkend geluid bij optrekken

· 
Posted: 19.06.2017 - 22:31  ·  #16
Quote door Musicus

Helaas heb ik overdag een concert in Oosterbeek, daarna door naar Eibergen. Maar tegen die tijd is de meeting al afgelopen.
Had me wel leuk geleken, want ik begrijp dat Martin ook een reiniging doet van de verstuivers? Een soort diesel purge, maar dan van BG?
Wellicht zou dat helpen tegen het getik?

We kunnen wel eens een keer ergens anders afspreken maar dan via een PM, heel fout ergens langs de A325 :D :D , dan zit we tussen
Nijmegen en mij in, en die opmerking van Water kan wel kloppen, heb jij de EGR nog open en daardoor de air-intake sterk vervuild.
TonD
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 72
Subject:

· 
Posted: 19.06.2017 - 22:35  ·  #17
oei....bij een stoplicht mag je helemaal niet optrekken trouwens.. :naughty ..en die golf 5 ook niet.. allebei fout... bij groen licht mag het wel :D
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 20.06.2017 - 08:22  ·  #18
Quote door Walterj

Bij een turbogat denk ik meteen aan de lmm meter. Misschien eens uitwisselen met een andere en kijken of het weg is?

Daar zit ik ook wel eens aan te denken... Bij de benzinemodellen wordt de LMM vaak handmatig gereinigd (met zo'n spuitbus). Bij diesels hoor je dat veel minder. Het zit wel in mn achterhoofd om m een keer te vervangen... Zijn nog best wel prijzig...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.06.2017 - 08:30  ·  #19
Quote door yes996

Quote door Bolbo

Quote door JJM

Heb net 5L in de mijne verstookt!

Heeft het merkbaar effect gehad?

Hielp bij mij niets.

Ik heb van de nood een deugd gemaakt: de dieselpurge werkt op de E4 net even anders dan op de E3 (ofwel: ik kreeg het niet werkend :o ). Toen het systeem hier aangeboden, maar ik raakte het niet kwijt; vervolgens heb ik het gewoon aan elke tankbeurt toegevoegd. De recensies van LM zijn echter alleen positief; waarbij ik denk: hoe ouder de motor hoe beter het werkt.

Heeft zoiets zin (= merkbaar effect)? Dat is altijd moeilijk te zeggen. Ik vind echter dat na 363.000 km de motor start en loopt als een zonnetje. Maar dat kan ook aan heel veel ander onderhoud liggen... Bij de laatste spoeling door Martin kreeg ik echter een compliment over motorloop.

Weetje, je kunt het ook kopen in 500ml verpakking. Kost iets van €15. (5L was €83). Mocht je het willen doen: ik heb de slangen en het brandstoffilter nog liggen (het setje zoals SiRobb, youtube die heeft); mag voor heel weinig weg!
Musicus
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 20.06.2017 - 14:28  ·  #20
Quote door Walterj

Bij een turbogat denk ik meteen aan de lmm meter. Misschien eens uitwisselen met een andere en kijken of het weg is?

Tja, wat is een turbogat... Bij een warme motor heb ik soms de indruk dat hij er langzamer in komt dan met een koude motor. Maar ik ga proberen een af te spreken om te rijden in een andere D5 met net zoveel ervaring.

Ik kan ook de TCV eens proberen te reinigen.
De slangen en mixer van de EGR maak ik jaarlijks schoon, dus die zullen niet vol zitten. EGR is niet afgedopt.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 11:48  ·  #21
Gisteren de EGR mixer en slang schoongemaakt en zoals ik al dacht zat er slechts een klein beetje smurrie in. Dat kan het niet geweest zijn. De TCV kreeg ik niet los dus die heb ik laten zitten. Ik snap echt niet waarom er van die achterlijke torxen worden gebruikt ipv een normaal boutje. Die torx draai je zo stuk...

Ik kwam er wel achter dat de slangetjes naar de motorsteunen schuurplekken hebben van 5 ton contact met metaal. Deze wil ik gaan vervangen, maar weet iemand hoe de slang naar de achterste motorsteun loopt? Hij loopt onder/langs het blok door en ik weet niet of deze nog ergens vast zit met tie-wraps.
Bij de achterste steun zit een haakse aansluiting, kan die haakse bocht eraf of moet alleen de slang los?
En waar kan ik zulke slangen krijgen? Ik kom alleen maar helderen slangetjes tegen.
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.06.2017 - 13:47  ·  #22
Mocht je een verbinding vd vacuumslang breken: te koop bij wildkamp (norma). Slang is te koop bij ET of andere tuner.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.07.2017 - 15:54  ·  #23
Nou, ik snap er niets meer van.

Ik heb nu een keer bij de Tango getankt en nu loopt de motor echt veel mooier. Nauwelijks een ratelend geluid bij optrekken...
Het is dus echt een brandstof gerelateerd probleem bij mij. Met een bepaalde soort diesel krijg ik een ratelend geluid vanuit de verstuivers, met een andere diesel is het weer over....
Raar maar waar.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 02.07.2017 - 11:34  ·  #24
Wat ging er in voor die Tango beurt?
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2017 - 12:06  ·  #25
Heb zelf dat getik ook , af en toe tweetakt olie erbij en minder.
Ook controleren of de rubber bus om de stuurstang bij het brandschot wel goed af dicht, is deze afdichting open komt er namelijk veel motorgeluid binnen.
En we moeten echt eens afspreken mijn 500K+ vergelijken met jou 560K+
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2017 - 15:07  ·  #26
Quote door Jeroen

Wat ging er in voor die Tango beurt?

Gewone diesel van de Shell.

Quote door BIGW

Heb zelf dat getik ook , af en toe tweetakt olie erbij en minder.
Ook controleren of de rubber bus om de stuurstang bij het brandschot wel goed af dicht, is deze afdichting open komt er namelijk veel motorgeluid binnen.

Ik heb nu juist eens zonder de 2 takt olie getankt omdat dat de laatste tijd niet veel meer uitmaakte. En nu dus ineens weer wat stiller. Maar niet altijd...

Wat betreft dat rubber van de stuurstang, na het monteren van nieuwe subframe rubbers heb ik een piep bij het verdraaien van het stuur. Smeren van het rubber heeft geen effect. Ik kan het rubber bewegen zoals op dit filmpje (niet van mijzelf) https://youtu.be/guzfAQvCZiQ
Kan iemand mij vertellen of het hoort dat je dit kan bewegen? Had er al een nieuw topic over gemaakt, maar zonder reacties.
BIGW
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2017 - 16:11  ·  #27
Dat rubber behoort vast te zitten, dat piepje na rubbers subframe geeft juist aan dat hij niet juist zit. En er dus een opening is tussen de binnenruimte en de motorruimte.
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 02.07.2017 - 16:52  ·  #28
Maar kan je ook zeggen hoe dit dan vast moet? Moet hij verder naar beneden worden gedrukt? Of juist niet?
Musicus
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2017 - 16:56  ·  #29
Ik dacht laat ik eens een update geven.

Op de laatste klus meeting was ik van plan de verstuivers te reinigen met diesel purge van Liqui Moly. Ik had 1 liter gekocht samen met alle slangen en filters die nodig waren. Op aanraden van Sweet60 heb ik geen purge gedaan door alle slangen los te halen omdat dit al 15 jaar vast heeft gezeten. Ik heb toen de liter diesel purge in de tank gegooid waar nog een kwart diesel in zat. Ik heb deze tank leeg gereden en daarna weer gewoon getankt.

Inmiddels zijn we een paar weken verder en tot mijn verbazing is het getik bij accelereren compleet verdwenen. Ik kan geen andere verklaring bedenken dan dat het toch een flinke vervuiling van de verstuivers is geweest. Ik zal voortaan bij iedere beurt een flesje aan de tank toevoegen om de boel schoon te houden.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 03.12.2017 - 19:47  ·  #30
he das mooi en wel zo eenvoudig...

Selected quotes for multi-quoting:   0