Tikkend geluid van voor? Bijna alles vervangen!

olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Tikkend geluid van voor? Bijna alles vervangen!

· 
Posted: 07.06.2016 - 15:24  ·  #16
Quote door Turbodesk

Laat je auto maar eens uitlijnen door een goede uitlijner. Erg grote kans dat dat geluid dan weg is.

Waarom?? Als er te veel spanning op de voortrein staat door een foute uitlijning dan ontspant zich dat, op het moment dat je bijvoorbeeld over een drempel rijd.
Dan hoor je die geluiden alsof er iets los zit of ergens speling op zit.

Mijn V70 had dat geluid ook, zelfs na verschillende zaken te hebben vervangen.

Heb mijn auto laten uitlijnen bij Lammert van der Meulen in Dokkum.
Hij vertelde mij dit verhaal nadat ik hem had verteld over die irritante geluiden.

Na het uitlijnen geen last meer gehad.

Is zeker een goede mogelijkheid .
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.06.2016 - 09:22  ·  #17
Is het een wat 'hoger' klik-geluid? Zo ja, dan is het ws. een wat kleiner onderdeel.
Hoe gangbaar zijn je remzuigers? En heb je 'randen' (van slijtage) aan je remschijven zitten? Zijn de veren van de remblokken nog in orde?
Ik denk toch sterk aan remblokken i.c.m. remschijven en gangbaarheid van de remzuigers.
Dat zou ook verklaren waarom bij remmen het geluid weg is.
Koosje
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 10.06.2016 - 10:03  ·  #18
De bouten van de aandrijfas zit goed.
Oké ik kan een uitlijning proberen, maar denk niet dat het daar aan ligt.

Het geluid is iets hoger zoals brulkjaer het omschrijft, echt een klik geluid, de remschijven hebben wel een rand van slijtage , denk toch dat ik de remmen compleet ga vervangen ( schijven en blokjes) de remzuigers zien er ok uit.
Koosje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2016 - 01:34  ·  #19
Quote door brulkjaer

Is het een wat 'hoger' klik-geluid? Zo ja, dan is het ws. een wat kleiner onderdeel.
Hoe gangbaar zijn je remzuigers? En heb je 'randen' (van slijtage) aan je remschijven zitten? Zijn de veren van de remblokken nog in orde?
Ik denk toch sterk aan remblokken i.c.m. remschijven en gangbaarheid van de remzuigers.
Dat zou ook verklaren waarom bij remmen het geluid weg is.

Ik heb de remschijven+blokken+veren voor en achter besteld van TRW.
Ik hou jullie op de hoogte zodra ze erop zitten.
brulkjaer
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.06.2016 - 18:46  ·  #20
Als je het wiel er afhaalt, test dan eerst even of de remmen wel vrij lopen.
Trap een paar keer flink op de rem en kijk of het wiel daarna zonder al te veel aanloopgeluiden rond te draaien is.
Is dat het geval dan kan je de schijven, remblokken en veren gaan vervangen.

Je moet dan uiteraard wel de remzuigers eerst terugdrukken, anders passen de nieuwe remblokken niet.
Als je twijfelt aan de gangbaarheid van de remzuigers kan je de volgende test doen als je de remklauw los hebt:

Dat kan je doen door een blokje hout van minimaal 10 cm lengte (vanwege de hefboom die je nodig hebt bij het loshalen) tussen de zuiger en de klauw te doen, en een helper te vragen voorzichtig op de rem te trappen net zolang het blokje hout klem komt te zitten. Daarna voet van de rem af. Als de zuigers nog soepel werken moet je vrij makkelijk het blokje hout er weer uit kunnen halen.
(Neem wel een blokje hout dat dik genoeg is om te voorkomen dat je je remzuigers er uit perst!)

Uiteraard kan je ook alles meteen nieuw monteren en daarna de remtest doen, maar blijkt dat de remmen dan toch klemmen, moet het hele spul er weer af om de zuigers gangbaar te maken. Dat gangbaar maken is overigens weer een klus op zich.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 15.06.2016 - 20:17  ·  #21
terugdrukken remzuigers gaat makkelijk met bv een lijmtang en een blokje. das goedkoper dan het "speciale" gereedschap :thumb:
Koosje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2016 - 00:15  ·  #22
Quote door brulkjaer

Als je het wiel er afhaalt, test dan eerst even of de remmen wel vrij lopen.
Trap een paar keer flink op de rem en kijk of het wiel daarna zonder al te veel aanloopgeluiden rond te draaien is.
Is dat het geval dan kan je de schijven, remblokken en veren gaan vervangen.

Je moet dan uiteraard wel de remzuigers eerst terugdrukken, anders passen de nieuwe remblokken niet.
Als je twijfelt aan de gangbaarheid van de remzuigers kan je de volgende test doen als je de remklauw los hebt:

Dat kan je doen door een blokje hout van minimaal 10 cm lengte (vanwege de hefboom die je nodig hebt bij het loshalen) tussen de zuiger en de klauw te doen, en een helper te vragen voorzichtig op de rem te trappen net zolang het blokje hout klem komt te zitten. Daarna voet van de rem af. Als de zuigers nog soepel werken moet je vrij makkelijk het blokje hout er weer uit kunnen halen.
(Neem wel een blokje hout dat dik genoeg is om te voorkomen dat je je remzuigers er uit perst!)

Uiteraard kan je ook alles meteen nieuw monteren en daarna de remtest doen, maar blijkt dat de remmen dan toch klemmen, moet het hele spul er weer af om de zuigers gangbaar te maken. Dat gangbaar maken is overigens weer een klus op zich.

De remmen zijn binnen, eens kijken wat het probleem is. Heb ondertussen vaak getest of het geluid weg ging met remmen, en het tik-geluid stopte elke keer wanneer ik remde. Morgen of overmorgen ga ik alles opnieuw installeren (schijven-blokken-handrem schoenen- veren blokjes)
Koosje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2016 - 00:17  ·  #23
Quote door GRUNNS60

terugdrukken remzuigers gaat makkelijk met bv een lijmtang en een blokje. das goedkoper dan het "speciale" gereedschap :thumb:

Ik heb al een speciale terugstel tool :shame:
Widebody
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.06.2016 - 06:10  ·  #24
Quote door Koosje

Quote door GRUNNS60

Ik heb al een speciale terugstel tool :shame:

Bij veel auto's kan je de zuiger alleen terugduwen als je ook de draaiende beweging kan maken die de zuiger maakt omdat ie met een nokje gedwongen word. Blokje hout gaat niet meedraaien ben ik bang.
Musicus
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 43
Subject:

· 
Posted: 18.06.2016 - 09:03  ·  #25
Bij de S60 van Koosje kan je de zuigers gewoon terugduwen. Het is niet hetzelfde systeem als de oude V70. Dus geen draaibeweging nodig.
Gewoon het oude remblok erin laten zitten en met een grote tang of lijmtang terugduwen. Wel opletten dat het remvloeistofreservoir niet overloopt.
Koosje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 16:10  ·  #26
Beste mensen,
Probleem is opgelost!!

Heb vandaag de remschijven en de blokken vervangen. Voor en achter, inclusief veren van de remmen en de remschoenen voor de handrem met de veren. Wat remt dat ding geweldig!

Tikkende geluiden zijn weg en de auto vliegt geruisloos! Bedankt voor alle reacties.

Echter heb ik nog een probleem met de handrem, deze werkt zo goed als njet, ik moet tot 12 tikken de handrem optrekken voordat er iets werkt. Heb dat schroefje onder de handrem strakker gezet, maar geen effect.

Nu is mijn vraag, moet ik dat schroefje onder de handrem nog strakker draaien tot dat er resultaat is? Want ik heb al best veel gedraaid ( met de klok mee= strakker , tegen de klok in= losser)
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 16:13  ·  #27
Meestal zijn de de remschoenen achter naar zn grootje remvoering ligt los van schoen. als je pech hebt sloop hje het mechaniekl. maar daar zijn dan ook weer oplossingen voor.

achter dus trommelrem voor handrem naast schijfrem voor gewoon gebruik.
Koosje
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 17:06  ·  #28
Quote door GRUNNS60

Meestal zijn de de remschoenen achter naar zn grootje remvoering ligt los van schoen. als je pech hebt sloop hje het mechaniekl. maar daar zijn dan ook weer oplossingen voor.

achter dus trommelrem voor handrem naast schijfrem voor gewoon gebruik.

Beste Grunns60,

Ik heb de remvoeringen achter vervangen en ook de veren + dat boutje onder de handrem strakker gezet!
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 17:44  ·  #29
o Nondeju daar eb ik overheen gelezen idd. :o even opzoeken of ze initieel ook stelbaar zijn. weet ik niet meer uit t hoofd, weet wel dat na vervanging bij mij de afstelling meteen goed was, maar ja tijdje geleden en slecht geheugen.....
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.06.2016 - 17:56  ·  #30
ok geen zelfstellers initieel stellen of wat dan ook. dus normaliter afstellen met de bout naast de handremhandel. moet officieel tussen 2e en 5e klik remmen. kan wel zijn dat je de schoenen wat in moet laten lopen. even tijdens rijden handrem aantrekken en loslaten. paar keer aantal seconden. je volet m,eestal wel dat de auto beter gaat remmen na een paar keer. niet te lang aaneen he . dan wordt alles te heet.

Selected quotes for multi-quoting:   0