Tikkende motor, ongeacht koud of warm

blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

· 
Posted: 26.09.2014 - 11:01  ·  #16
Damn raar. Ik weet wel dat ik in mijn 850 een tik in de motor had en heb daar gewoon mee gereden. Had dez eook vanaf begin al en bleek veel voor te komen en echt niks om druk over te maken.
thorbadour
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 11:24  ·  #17
Datzelfde zei de dealer in Hoogeveen ook, dat sommige blokken dat "gewoon" hebben. Zijn V70R uit 2003 zou het ook hebben.

Hoop echt dat ik me er niet druk om hoef te maken. Maar graag heb ik iemand die er toch even naar luistert en evt. kijkt.
Wil gewoon uitsluitsel hebben of het echt niks is. En het is ook geen fijn geluid tijdens het optrekken.
En de olie bij de boegies is ook iets... Vanmiddag gaat de vrouw weer op stap met de auto, vanavond maar eens kijken of het nog droog is bij de boegies.

Als het gewoon zo is qua tikken, dan moet ik de radio maar iets harder zetten, maar dan mis ik weer de roffel! Het is ook altijd wat. <_<
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 12:08  ·  #18
Je woont in Twente zie ik. Waarom ga je niet een keer bij Martin langs en laat je hem even kijken en luisteren? Dan weet je vast meer...
thorbadour
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 12:23  ·  #19
Martin? Linkje naar wie dat is? :P

Heb net MMTS aan de lijn gehad en die stelde voor om het inlaat en uitlaat stuk en het blok te reinigen met fatsoenlijk spul en niet met Forte Flush.
Maar dan ben ik ook alweer 175 euro lichter.
Pfff, mag er intussen wel een 2e baan bij nemen.
PvL
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 12:57  ·  #20
My bad - zag een paar posts eerder dat dat contact al gelegd was...
Mooi, zou hem iig even naar het tikken laten luisteren.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 19:48  ·  #21
Dat verhaal over de doorvoer bij de stuurstang heb ook eerder gehoord. Toch daar maar eens naar kijken. En vwb een tikkend bigend lager; als er 3 monteurs naar gekeken en geluisterd hebben lijkt het me vrij onwaarschijnlijk dat het daar in zit.
Een rot krukaslager is zo n beetje 'the worst nightmare' dus dat moet elke monteur kunnen herkennen.
thorbadour
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 20:45  ·  #22
Hoe kan ik dat nakijken van de doorvoer bij de stuurstand?

Bigend lager verwacht ik ook niet, dan had veel meer geluid moeten zijn.

Bijgevoegd 2 filmpjes.
Ik ben niet de meest fantastische cameraman. Sterker nog, dit is de eerste keer dat ik de camcorder heb gepakt ;) Normaal is de vrouw filmpjes aan het schieten van de kinderen.

video 1
video 2

Je hoort sowieso de motor lekker pruttelen maar er zit een bijgeluid/tik, althans ik hoor het.

Zoals je ook kunt zien, is het olie wat op dat filter ligt in de oliedop nu vrij weinig. Wellicht is wat autobaan verkeer daarvoor nodig dat hij wat meer power moet leveren.
De motor was nu ook koud, de damp kwam er nu niet uit.

Morgen overdag moet ik wat km's afleggen, naderhand zal ik opnieuw filmen met een warme motor.
nikom
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 21:12  ·  #23
ik zou zeggen eerst ff alle moeilijke zoek dingen naar de kant doen en proberen wat makkelijke dingen en dat is aan alle leidingen te trekken wiebelen want het zou zo maar kunnen zijn dat er iets tegen blok aan zit te bonken of tegen elkaar. En dat doe jij vooral aan de bestuurders kant want uit je video lijkt het meer uit die omgeving te komen dat geluid. Dit geluid kan niet uit je blok komen dat kan ik mij niet voorstellen.
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 21:28  ·  #24
Lijkt wel een diesel...maakt die motor echt zoveel geluid, of vertekend het filmpje?
Als ik naar de mijne luister dan zoemt dat meer, en de kleppen tikken veel minder luid. Maar ik zit nu met oordopjes te luisteren, kan de boel wat muzikaler laten klinken. Je hebt ook de dop eraf, kan het geluid ook versterken.
Wat heeft de motor gelopen, want dat is vlgs mij nog niet vermeld, toch? Ik heb het idee dat het uit de cilinderkop komt.
Ik hoor geen harde klappen, vooral nokkenas geluid.
Als de vakmensen geen alarm slaan, dan zou ik me voorlopig nog niet al te ongerust maken.
Als je wil vergelijken, zou hè net iemand moeten afspreken met dezelfde motor. Ik kom bv elke dag over de 32 en de 28 afzakken. Al redelijk in de buurt van Hoogeveen. Kunnen misschien een meet en greet regelen...
thorbadour
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 22:12  ·  #25
Denk dat het filmpje ook wel iets vertekend. Hij maakt niet zoveel kabaal als een Diesel ;) Bij mij op het werk vertrekt altijd een Volvo V70 D3, die maakt wel iets meer herrie als die van mij.

Zal morgen een video maken waarbij ik de kap nog dicht heb, opentrek, dop eraf. Dan is het oplopende geluidsniveau misschien iets beter te merken ;) Kan ik mooi na de rit doen als de motor lekker warm is.

Motor heeft nu ~291000 gelopen, toevallig eergister de teller op 291111km gezet bij thuiskomen.
Het komt volgens mij ook uit de cilinderkop.
Als ik goed luister is het getikt het hardst bij de meest rechter boegie/cilinder.
Van het weekend heb ik ook tijd om de boegies eruit te schroeven, dan kan ik evt. zien of daar nog een afwijkende aanslag op zit.

Thuis word er wat gefronst om zonder goede reden helemaal naar ~Zwolle/Apeldoorn te kachelen. Ik vind het een goede reden maar de vrouw is helaas niet zo'n autofiel.
Alhoewel... 10 t/m 13 Oktober zit ik op de Veluwe op een Bungalowpark, weekend familie uitje, ugh. Maar dan is het weekend en tuf jij natuurlijk niet op en neer. Vrijdagmiddag rij ik erheen, Maandagochtend rij ik weer terug. Heeel misschien kan ik vrijdagmiddag later op de dag, al schat ik die kans vrij klein.

Hoop dat er binnenkort nog een pre-wintermeeting is ;) Dan ik heb een geldige smoes om een stukkie te rijden. Wellicht dat we daar elkaar tegen komen?
Ik ga zonder meer naar een volgende meeting (Meeting organisatoren: niet begin November!)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 22:19  ·  #26
Ondanks dat meerdere vertellen dat er niks aan de hand is ben ik toch blij dat mijn volvo niet zo n geluid maakt.
En dat bungalow park os redelijk in de buurt van mijn werk (arnhem noord) dus daar moet ook iets te regelen zijn.
Heb je ook iets leuks tijdens het verblijf in het bungalowpark. heb het niet zo op bungalowparken :bandit:.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 22:45  ·  #27
Quote door thorbadour

Heb net MMTS aan de lijn gehad.

Niet om het een of ander, maar kun je niet beter Martin naar je auto laten kijken ?
Met gissen kom je niet verder en maakt je alleen maar onzeker.
thorbadour
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 22:53  ·  #28
Wraa die sessie die elke keer uitlogged word ik helemaal gek van! weg tekst.

Opnieuw:
Ja daarom ook ga ik op m'n gut-feeling af dat dit niet zo hoort te zijn.

Ik zie dat je werk idd vlakbij is, tot hoe laat werk je vrijdags altijd? Wellicht dat ik de vrijdagavond kan redden.
Misschien een triple date met Harry erbij (klinkt wel verrekte fout)

En ik verafschuw alles wat "familie-vriendelijk" is. Zie ernaar uit om erheen te gaan. O-)

@BigDog
Martin kwam gelijk met de suggestie om het inlaat en uitlaat traject te reinigen. Ik heb nu geen 175 euro liggen om dat te laten.
Hij kan helemaal gelijk hebben en daar vertrouw ik hem ook in na verhalen van hier.
Zal hij ervoor open staan dat ik hem nog eens bel met de vraag om gewoon alleen eens te kijken en luisteren? Ben wat introvert wat dat betreft.

En een meet & greet lijkt me niet verkeerd, soms weten 3 meer als 1, soms... :P Plus het is een erg ERG goed excuus om te ontsnappen van het bungalowpark
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 22:59  ·  #29
Quote door thorbadour

@BigDog
Martin kwam gelijk met de suggestie om het inlaat en uitlaat traject te reinigen. Ik heb nu geen 175 euro liggen om dat te laten.
Hij kan helemaal gelijk hebben en daar vertrouw ik hem ook in na verhalen van hier.
Zal hij ervoor open staan dat ik hem nog eens bel met de vraag om gewoon alleen eens te kijken en luisteren? Ben wat introvert wat dat betreft.

Ik denk dat hij duidt op interne versmering.
Jouw carterventilatie zat toch ook dicht ?
Dat je de kleppen goed kunt horen kan daar een teken van zijn.
Heb nu al meerdere auto's gezien/ gehoord met overduidelijk tikkende kleppen, welke na de reiniging zo goed als weg waren.
Wat je ermee doet is aan jou, maar een bezoek voor een algehele controle lijkt mij geen overbodige luxe.
En dit niet allen voor je auto. ;-)
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.09.2014 - 23:51  ·  #30
De filmpjes duiden er op dat het bij de kleppen vandaan komt. Te hoge klepspeling is mogelijk, niet gevaarlijk, of te veel ruimte op de klepsteelgeleiders, maar dat lijkt me minder waarschijnlijk.
Compressie meten geeft een goed algeheel beeld van de motor, maar geeft geen antwoord op dit specifieke issue.

En een mini-meet met Harry erbij kunnen we regelen (wat mij betreft), ken Harry ook, en weet ook wel wat van motoren en sleutelen 8-)

Selected quotes for multi-quoting:   0