Veel forumleden vinden dat het niet kan, maar gooien wel chemische middelen erin. Ik houd wel van een experimentje op zijn tijd. Je kunt t proberen. Mijn motor loopt ietsje ronder, viel me net op. Bij de Panda was het verschil echt enorm. Zelfs m'n vrouw merkte het.
Voor een turbo werkt het iets anders. Er staan verschillende varianten op youtube.
Eric the carguy met een oude ford uit 1979 die gewoon een bekertje water in de gasklep giet, BMACVAGS, het filmpje waarnaar ik link, maar die heeft ook nog een andere variant met een TDI motor, met een turbo dus.
Hier de turbovariant.
Niet teveel water gebruiken maar ook niet te weinig. Toerental vastzetten op ca. 3000 toeren en water erin nevelen tot je het toerental hoort zakken. Dan niet blijven spuiten, want dan kun je je motor hydrolocken met alle gevolgen van dien. (Motor vol met water, cylinders die barsten etc. etc.) Moet je behoorlijk je best voor doen, hoor, maar toch.
Dat een aantal keren doen. Bij de Fiat Panda heb ik er denk ik driekwart liter water doorgejaagd (in een half uur tot drie kwartier tijd, niet in 1 keer, natuurlijk. Beetje bij beetje), maar die was extreem vuil, want al jaren met vieze injectoren (achteraf); bij de Volvo ongeveer 250 ml. Na de operatie een flink end rijden dat alle water uit t systeem gedampt is.
Als je het gaat doen zou ik het eerst proberen met een aangesloten LMM. De LMM loskoppelen kan leiden tot een
engine lampje. Niks ergs, maar wel irritant. Die zul je daarna moeten (laten) resetten door iemand met VIDA/DICE. Of de quick 'n dirty way (rijdend sleutel naar stand I en weer naar II). Of ermee doorrijden.
Als je dit zelf doen niet aandurft om enige reden is het alternatief een air intake reiniging bij bijv. MMTS. Reinigen met stoom én bij Martin is dubbelop.
Quote door Waltersan
En op de foto zijn de doppen te zien om de klepspeling door te meten. Het zijn de torx dopjes, 10 in totaal te zien op de foto.
Thanks. Moest nog steeds eens uitzoeken waar die inspectiegaatjes zitten. Maar nu dus niet meer.