Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 
 
 
 
 
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 09.12.2014 - 10:02  ·  #46
6 December was het dan zover, ik heb het motorische deel laten reinigen door Martin van MMTS met de producten van BG.

De motor voelt "beter", qua souplesse en hij pakt ook sneller op. Dus dat is fijn!
Maar... Het tikken is er nog steeds, in iets mindere mate.

Totale kostenplaatje staat nu op 872 euro op het "tikken" te verhelpen, waarbij de laatste aanpak het tikken wel iets heeft verminderd.

Het lijkt erop dat ik het moet gaan accepteren.

De volgende meeting ben ik erg benieuwd naar een mede-Volvo-rijder met een 2.5T en hoe deze "klinkt" tijdens het rijden.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Solenoid?

 · 
Posted: 15.12.2014 - 15:54  ·  #47
Zit me net wat te bedenken.

Kan het ook door de solenoid(s) komen?
Kan ik zonder risico tijdelijk een solenoid los koppelen, om te luisteren of het geluid veranderd in negatieve of positieve zin?

Er schijnt olie in de solenoids te zitten en soms kan deze tijdelijk "hard" tikken tot de olie er weer goed in zit. Dit harde tikken is 1x voorgekomen, vlak na de BG reiniging bij Martin, daarna ook niet weer.
Gouwe
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Flevoland
Berichten: 286
Geregistreerd: 09 / 2012
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 15.12.2014 - 16:38  ·  #48
Niet als belediging bedoeld, maar zit het niet tussen je oren?
Volgens mij ben je heel gefocust op een "probleem", wat er mogelijk helemaal niet is.
Ik bedoel als ik de verhalen lees over de D5 die in mijn auto ligt en met dat in het achterhoofd naar mijn auto ga luisteren.....
Man dan heb ik geen leven meer en is het genieten over. Ik pas daar persoonlijk voor.
Ik heb je auto horen lopen bij Martin en hij liep m.i. mooi rond. Heel flauw misschien, maar zijn het niet gewoon de injectoren die je hoort tikken?

Mijn advies: accepteer dat er "iets" tikt, negeer het en ga genieten van je prachtige auto, want voor je het weet is je leven voorbij....
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 15.12.2014 - 16:51  ·  #49
Quote door thorbadour

Dit harde tikken is 1x voorgekomen, vlak na de BG reiniging bij Martin, daarna ook niet weer.


De volledige uitwerking van de air intake duurt even.
Het kan heel goed zojn dat dit fenomeen tot het verleden behoort.
Even afwachten dus.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 15.12.2014 - 17:13  ·  #50
No offense taken ;)

Tikkende injectoren had Martin ook over idd. Ik probeer het ook te accepteren.

Vermoedelijke reden(en) waarom het zo knaagt:
  • Er is een nokkenaskering vervangen, die lekte. Meestal komt dit doordat de kering naar buiten wordt gedrukt door druk ergens in het blok.
  • Ik lees die handschoenentest bij de oliedop, dat je handschoen niet opgeblazen moet worden maar enigzins naar binnen gezogen. Dat naar binnen zuigen is bij mijn motor niet van toepassing, er komt bij een warme motor gewoon damp naar buiten via de oliedop en pijlstok. Ik weet tot op heden niet of dat normaal is. De een zegt van wel, de ander zegt van niet. Carterventilatie is al vervangen en meermaals is de olie vervangen door een 5W40 olie.
  • Bij het afzetten van de motor slaat hij abrupt stil, ik ben gewend van voorgaande auto's dat dat proces iets soepeler is. Contact uit en dat dan de motor nog iets na beweegt van momentum.
  • Soms met het starten van de auto heeft hij wat moeite, ongeacht warm of koud. Dat er 2 of 3 cycles nodig zijn. Hij slaat altijd wel aan, maar soms heeft hij er moeite mee.


Kan zijn dat het een blok eigen is. Weet ook niet meer wat ik eraan moet doen dus ik probeer me erbij neer te leggen.
Binnenkort even een tripje Duitsland eraan wagen met een tijdje 180km/h, wellicht dat dat ook nog wat schoon blaast.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 31.12.2014 - 13:59  ·  #51
Ik heb zojuist de Solenoids losgekoppeld zowel bij de inlaat als uitlaat en een groot deel van het getikker is weg.
En lees net ook dat het geen schade kan als ik er een stukje mee rijdt als hij losgekoppeld is.

Nu na een rit zonder aangesloten solenoids:
De motor tikt een stuk minder als ik de stekkers loskoppel.
Als ik de solenoid loskoppel van de exhaust is het getik een stuk minder.
De solenoid bij de inlaat heeft wat minder effect als ik die loskoppel.

Dus... vervolg acties
  • ECU nakijken, bij andere posting hadden ze het erover dat er een diode was losgeraakt, die kan ik nakijken (Iemand tips hoe ik deze eruit kan halen, zie nu net dat je daar een speciale tool voor nodig hebt)
  • VVT schoonmaken? Ook in een andere posting gevonden. Eerst uitvogelen waar dat ding zit ;)
  • Solenoid(s) vervangen
Thijsvanzwam
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Heiloo
Leeftijd: 44
Berichten: 159
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 31.12.2014 - 14:18  ·  #52
Met de solenoids bedoel je de VVT regelventielen boven op de cilinderkop, neem ik aan?
In mijn S60 zit er daarvan 1 op de inlaat nokkenas, deze heb ik een poosje geleden eens verwijderd en een half uurtje in een sonisch reiniging badje gedaan. Vervolgens gemonteerd met een nieuw type pakking (met een zeefje) en een wereld van verschil. Lijkt wel of hij veel sneller reageert, voorheen was starten en optrekken wat "ruwer" (lastig te omschrijven) en ik heb de indruk dat ik hem niet meer hoor tikken.

Er kwam behoorlijk veel rabbigheid uit het regelventiel, kan me goed voorstellen dat deze wat minder soepel reageerde...

Kleine moeite en groot plezier en baat het niet dan schaadt het niet... Let wel goed op welk reinigingsmiddel je gebruikt, de ventielen zijn van aluminium en de daadwerkelijke klep weer van ander materiaal. In combinatie met warmte en schoonmaakmiddel kan dit schade veroorzaken. Ik heb een speciaal machine reinigingsmiddel gebruikt hiervoor.
Petrus64
 
Avatar
 
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 31.12.2014 - 15:46  ·  #53
I'k lees die handschoenentest bij de olie dop, dat je handschoen niet opgeblazen moet worden maar enigszins naar binnen gezogen. Dat naar binnen zuigen is bij mijn motor niet van toepassing, er komt bij een warme motor gewoon damp naar buiten via de olie dop en pijlstok. Ik weet tot op heden niet of dat normaal is. De een zegt van wel, de ander zegt van niet'

Nee, het hoort niet. dat is druk die zijn uitweg zoekt. bij mijn oldtimer had ik dat ook een tijd totdat ik het vacuum verhaal en de PCV valve op orde had. Daarna liep hij ook een stuk mooier en soepeler en kwamen er geen dampen meer uit de beide openingen. De dop bleef daarna ook mooi schoon en droog ipv vuil en vettig van de olie en sludge.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 31.12.2014 - 16:42  ·  #54
@Thijs
Hmm, Solenoid/VVT Regelventiel. De 2 units die naast de distributieriem zitten, zal wel het VVT Regelventiel zijn.
Dat kan ik idd nog wel eens proberen te reinigen.
Het is idd ook het ruwer/rauwer optrekken wat ik ook merk, zonder de solenoids/vvt regelventielen aangesloten trok hij soepeler op.

@Petrus
Ik heb een aantal weken geleden de BG air-intake behandeling laten uitvoeren om het tikken te verhelpen: iets verbetering maar het getik is er nog steeds.
Daarvoor heb ik de carterventilatie vervangen, getik is er nog steeds.
Is in VIDA te vinden waar die PCV valve zit en is die eenvoudig schoon te maken? En hoe heb jij destijds je vacuumverhaal op orde gekregen?

Thanks!
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Solenoid gereinigd, iets anders merkwaardigs gevonden

 · 
Posted: 11.01.2015 - 14:23  ·  #55
Vandaag de solenoids/vvt regelkleppen schoongemaakt met als bevinding dat ze eigenlijk helemaal niet zo smerig waren.
De inlaatkant had een heel klein beetje sludge in een hoekje, voor de rest zat overal mooi licht bruine olie.
Nieuwe pakkingen geplaatst en er weer opgeschroefd.

Maar! Nu komt het mooie, tijdens het verwijderen van de pakking aan de uitlaat kant breekt een hoekje van de pakking af en valt naar beneden bij de distributieriem, drie letter!
Riembescherming eraf geschroeft, stukje terug gevonden en weten te pakken.

Maar! Nu valt mij 1 ding op.
De VVT aan de inlaatkant lijkt anders gemonteerd te zijn als was. Zal me niks verbazen als dat dit bij de vorige distributieriem vervanging is gebeurt...
Zie de bijgevoegde foto van de VVT aan de inlaatkant. De uitlaatkant ziet er gewoon uit, geen ringen te zien dat de schroeven eerst ergens anders heeft gezeten.
Wie weet is dit de oorzaak van het tikken?

En ik krijg nu met geen mogelijkheid die riembescherming er weer op! Grrr, uur staan vroeten en het leek dat hij erop zat maar toch voel ik dat hij ergens niet goed zit.

Even een afspraak maken met Martin om naar de VVT te kijken en de kap er weer op te maken.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Fixed!

 · 
Posted: 17.01.2015 - 22:31  ·  #56
Gister heeft Martin de timing opnieuw afgesteld.

De timing stond dus inderdaad niet goed!
Het vermoeden is dat de beunhaas in Hoogeveen tijdens het vervangen van de distributieriem de tandwiel een tandje verkeerd heeft gezet en vervolgens met die drie schroeven de tandwiel bijgesteld.
D'oh! Maargoed ik weet niet wat er gebeurt is. Het is gissen.

Tevens kwamen we erachter dat de inlaatbuis naar de turbo helemaal niet vast zat! Die zat dus gewoon lucht aan te zuigen waar hij maar kon (verklaard ook waarom de turbo zo aanwezig was).

Vanmorgen heb ik de auto weer opgehaald en vantevoren even een proefritje gemaakt.
Een woord: GEWELDIG! Hij loopt echt heeel anders nu.
De typische momenten waarop het tikken erg aanwezig was, is nu drastisch verminderd tot geheel verdwenen.
Gas intrappen is ook daadwerkelijk gas intrappen! Hij reageert beter en vermogensverloop is ook wat ik ervan verwachtte, in de positieve zin.

Nadeel: ik hoor turbo wat minder! Awww.

Ik heb vandaag lekker wat kilometers gemaakt, genieten van de auto voor het eerst in 4 maanden tijd!
En het lijkt erop dat het verbruik nu ook minder is. Maar dat wijst zich vanzelf de komende tankbeurten.
De laatste tankbeurt heeft hij 1 op 6.1 gelopen, daarvoor 1 op 7.2 ...
Dat moet nu toch wat beter worden hoop ik.
En nee ik ben geen trap aap! ;) Ik ben extreem zuinig op deze auto.

Wat heb ik nu allemaal gedaan om er vanaf te komen:
- Carterventilatie vervangen, mooi meegenomen maar was duuuuur en had geen effect.
- Boegies nagekeken en met een lampie op de cilinders gekeken, zagen er mooi "bruin" uit, niet wittig of zwart achtig.
- Air-intake reiniging, heeft niet heel veel geholpen, maar hij is nu wel schoon! :P
- Solenoids gereinigd, en een geluk bij een ongeluk: doordat er een stukje pakking bij de distributieriem naar beneden viel, kwam ik erachter dat de VVT tandwiel niet zat zoals hij vroegah zat.
- Timing afgesteld als gevolg van m'n ontdekking op het VVT tandwiel <-- heeft tot nu toe het meeste effect.

Langzaam heel langzaam krijg ik de auto zoals ik hem wil hebben :D

Martin: Heel erg bedankt! Voor je service & expertise en de gezellige werkplaats!
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4918
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 17.01.2015 - 22:36  ·  #57
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beers (nb)
Leeftijd: 50
Berichten: 2785
Geregistreerd: 04 / 2012
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 17.01.2015 - 23:17  ·  #58
Zoals ik al vermelde in je andere topic... Distributie timing niet goed dus.. :shame:
Mooi dat het opgelost is... :thumb:
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 50
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 18.01.2015 - 00:39  ·  #59
Blij dat het opgelost is wat een ongelofelijke prutser is dat geweest die jouw distributieriem vervangen heeft zeg! Tandje verkeerd zetten en dan het hele nokkenaswiel maar een slagje draaien. Pfft. Ik doe dit soort klusjes zelf maar anders zou ik zeggen ga dan maar naar een dealer dan weet je dat het goed gedaan wordt.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 18.01.2015 - 00:43  ·  #60
past in het lijstje vooral niet naar toe gaan, Tjonge gelukkig lijkt t goed te komen, maar je kunt zo mooie schade oploepen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0