Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 
 
 
 
 
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 19:21  ·  #1
Zonder de thread verder the hijacken van Carterventilatie tijdig vervangen.
Ga ik hier verder.

Wat is er aan de hand
De motor tikt, ongeacht of ik hem nu net start of dat hij lekker warm is.
Er is een overdruk aanwezig en word olie naar buiten gedrukt via de oliedop. Heb alles bij de boegies schoon en droog gemaakt maar er ligt alweer olie.
Bij iets harder optrekken hoor je het getik ook binnenin de auto. Bij heel rustig optrekken (alla opa style) hoor je het binnen niet.

Wat is er al gedaan
  • Nokkenaskering is vervangen bij aanschaf.
  • Carterventilatie is vervangen. De onderste poort van het potje zat voor 1/3e vol. Valt mee en blijkt dus ook niet de overdruk te veroorzaken.
  • Er is een Forte Flush motorflush toegepast en de motor is weer compleet opnieuw afgevuld met 5W40 op advies van de garage.
  • Ik heb vanavond wederom alles schoongemaakt bij de boegies zodat het weer droog is en heb met m'n oor geluistert op verschillende plekken en het getik is het hardst bij de oliedop als de dop er nog op zit. Als de dop eraf is dan hoor je het nog iets harder en zie je ook dat het wat sputtert.
    Er zit geen donkere of witte sludge.
  • Er zit aan de achterkant van het blok een soort zilverkleurig kap over het uitlaatspruitstuk. Daar waar de uitlaat uitkomt heb ik gevoeld en voel een hele zachte constant stroom van warme (niet heet) lucht, constant. Niet op het ritme van de motor. Weet nu dus niet of dit duidt op een lek ergens, maar het komt volgens ook niet overeen met het geluid wat ik hoor komen regio de oliedop. En met m'n oren op de achterkant gemikt hoor ik het getik ook een stuk minder. (Gevoelige oren, can't help it)


Wat ga ik nog doen
  • Boegies van het weekend eruit schroeven om te kijken hoe die eraan toe zijn. Sporen van olieverbranding etc...
  • Als de boegies er idd uitzien alsof er olie verbrand is, een compressietest uitvoeren of laten uitvoeren. Geen idee hoe.


Verder weet ik het zo even niet.
Die overdruk en het tikken baart me toch wel zorgen.
Als ik hier mee naar een garage ga krijg ik de reactie: mwoach is niks.
En hem grondig te laten onderzoeken zuigt mijn portemonnee nog verder leeg dan hij al is.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 20:34  ·  #2
Het is me niet helemaal duidelijk of het een classic is of een N. Welk blok zit er in? bij mij is het bv een B2544T3.

Het getik zou van de kleppen kunnen komen, als er inspectie dopjes in het klepdeksel zitten kun je het controleren. Het is wel veel werk, maar niet moeilijk. Maar als kleppen tikken staan ze te ruim, niet erg, alleen komt niet het volledige vermogen uit het blok.

Bij mij is na de carterventilatie reparatie nog iets overdruk op het carter, niet veel maar wel meetbaar met een handschoen. Ik vraag me ook af of een turboblok ook onderdruk kan hebben. Ik heb nergens bewijs op internet gevonden hier over. Een atmosferisch blok heeft altijd onderdruk op de inlaat, maar een turboblok heef tijdens boosten overdruk op de inlaat.
Bij mij is de compressie keurig 12 bar, dus ik weet ook niet waat het vandaan komt.

Compressie meten is niet heel moeilijk, alle bougies er uit, en 1 voor 1 alle cylinders meten - met de assistent achter het stuur die steeds de motor even laat ronddraaien op de startmotor.

Ik heb ook de terugslagklepjes vervangen in de leidingen, zitten er twee in, maar ik verwacht niet dat je daarmee alles oplost.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 20:51  ·  #3
Sorry ;) Dat mistte idd nog.

Het is een V70N, modeljaar 2004.
Blok is een B5254T2.

Inspectie dopjes moet ik even naar zoeken in VIDA, geen idee hoe dat eruit moet zien.
Dan zal er vast ook wel beschreven zijn hoe het te inspecteren is...

M.b.t. tot overdruk vs. onderdruk. Ik kom op hetzelfde uit. Het even forum bericht (niet alleen hier) zegt dat turbo's wel onderdruk hebben bij stationair lopen, anderen weer niet. Erg verwarrend.
Als er idd overdruk op de inlaat staat, wat logisch lijkt, klopt het dan ook dat er nog steeds olie uit de oliedop kan worden geperst?

Waar kan ik zo'n compressie test set kopen?

De terugslagklepjes vervangen is ook nog wel een goed idee. Hierbij doel je toch op vacuumleidingen?

Tnx voor de tips.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

VIDA printout

 · 
Posted: 25.09.2014 - 21:23  ·  #4
Mag hopen dat het niet deze procedure is :-/

Dat word me iets teveel van het goede en ik mis er nogal wat gereedschap voor.
Voor zoiets zou ik een goede hobbyist hier moeten vinden of naar een garage toe ;)

Excuus als de PDF er wat brak uit ziet, op 1 of andere manier krijg ik het niet netjes uit VIDA.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 21:38  ·  #5
Volgens mij worden hier wat dingetjes door elkaar gehaald. Overdruk op het carter heeft niks met turbo te maken. Maar alles met lekkage langs de zuigers. Een pulserende werking kan komen door de zuigerverplaatsing. Onder en overdruk on het spruitstuk hebben alleen invloed op de cilindervulling...dus boven de zuiger. Carterdruk zit onder de zuigers.
De 2004 2.5T motor heeft geen klep controle gaten. Dat wordt klepdeksel lichten en met een hulptroepen de nokkenassen weer opspannen.

Over je probleem...dat er olie sputterde bij de vuldop en die er zelfs uitkomt staat mij niet aan. Dat duid op een behoorlijke carter overdruk lijkt me. Blazen aan de achterkant kan duiden op een lekkage van het uitlaatsysteem. Zou je vlgs mij ook moeten horen. Zou niet weten wat er anders kan blazen aan de uitlaatzijde. Of het moet iets met je carter overdruk te maken hebben.
Ik zou die nieuwe ventilatie-olieafscheider naar eens nakijken. Er kan misschien wel iets verstopt zitten. Is deze voor of na de flash vervangen? Indien ervoor, kan dan loskomende rommel deze weer verstopt hebben? (Ik denk ff hardop)
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 21:46  ·  #6
Quote door thorbadour

Excuus als de PDF er wat brak uit ziet, op 1 of andere manier krijg ik het niet netjes uit VIDA.


Cute PDF writer al eens gebruikt hiervoor ?
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 21:54  ·  #7
Quote door thorbadour

Mag hopen dat het niet deze procedure is :-/

Dat word me iets teveel van het goede en ik mis er nogal wat gereedschap voor.
Voor zoiets zou ik een goede hobbyist hier moeten vinden of naar een garage toe ;)

Excuus als de PDF er wat brak uit ziet, op 1 of andere manier krijg ik het niet netjes uit VIDA.


Dit is iid geen klus voor de beginner. Heb best al wat sleutel ervaring, maar dit is een beste klus. De kleppen deksel blijkt ook wat gevoelig voor breuk als je die er niet voorzichtig afhaalt. En behoorlijk lastig voor je knieƫn. Ik heb er al last van als ik de bougies vervang...worden een beetje overstrekt.
Ik zou eerst de compressie maar eens controleren ivm met de overmatige carter ventilatie.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 22:03  ·  #8
@HarryB
Dank voor het verduidelijken van de overdruk op de carter.
Het sputtert, Vanavond nog. Niet dramatisch, maar af en toe zie je een klein beetje olie bewegen.
Dit is na vervangen van de carterventilatie en flush.

Blazen aan de achterkant is volgens mij niet van toepassing, ik hoor ook niks blazen.

Compressietest op de cylinders bedoel je, dat lijkt mij idd ook een goed idee.
Was ook enigzins teleurgesteld dat het getik maar marginaal verminderd is na het vervangen van de caterventilatie. Dit was namelijk ook geen goedkope aangelegenheid uiteindelijk.

Maargoed, wat als er idd lekkage bij de cylinders zit. dan ben ik volgens mij goed de sjaak. Want wat valt daar nog aan te doen?
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 22:31  ·  #9
2004 motor heeft inderdaad geen inspectiegaten meer voor de klepspeling.
ik heb een compressiemeter online gekocht, bij deze shop dacht ik: http://www.toolshop-online.nl/…ml&lang=nl omdat ik nog wel eens aan motoren sleutel komt hij goed van pas.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 62
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 22:37  ·  #10
Het sputteren is met de dop eraf neem ik aan...als je dan met je hand de vulopening afdicht en even wacht, voel je dan een druk opbouwen die steeds groter wordt? Zo ja, dan lijkt de carter ventilatie niet voldoende open.
Het tikken lijkt me niet direct in verband te staan met de carter ventilatie, tenzij het in verband staat met overmatige lekkage langs de zuigers, waardoor eventueel de overdruk wordt veroorzaakt. Het blijft allemaal gissen natuurlijk.
Hoe loopt de motor...nog voldoende power, of is er wat veranderd?
Misschien is het toch even een bezoekje aan de Volvo specialist de moeite waard.

@Waltersan...die zijn er na 2002 uitgegaan, en de hydraulische klepstoters zijn niet teruggekomen.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 23:03  ·  #11
Ja idd, met de dop eraf.
Net maar even geprobeerd met de hand op de vulopening maar voel geen druk opbouwen.
Als ik de hand erop doe voel ik een lichte druk maar die is ook weg zodra m'n hand erop leg.

De motor loopt nog net zoals ik hem heb gekocht. Maar dat is nog maar anderhalve maand geleden, dus veel kan ik er nog niet over zeggen.
In de toerenrange waarin de turbo de boost geeft vindt ik dat hij veel vermogen heeft maar daarna is het ook wel afgelopen.
Het tikken is er ook al vanaf het begin.
Drie personen (2 niet monteurs en 1 vrachtwagenmonteur) hebben mij inmiddels al gezegd dat het niks is en kan negeren.
De garage waar ik de carterventilatie heb laten vervangen zei dat het geen schade kan.

Toch ben ik van mening dat een motor niet zo hoort te tikken en dat het ook zo binnenin de auto te horen is als je wat harder optrekt. Dus niet plankgas maar gewoon half-vol gas bijvoorbeeld. 't is geen harde tik maar ik hoor hem, hij is aanwezig.
En dat er rook uit de oliedop en pijlstok komt en gematigd iets sputtert, voelt voor mij gewoon niet goed.
En dit knaagt steeds meer om op te lossen.

Ik zal MMTS eens email voor een compressietest. Vindt het zonde om zelf zo'n test te kopen die ik vervolgens maar 1x gebruik.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 23:07  ·  #12
Quote door thorbadour

Ik zal MMTS eens email voor een compressietest. Vindt het zonde om zelf zo'n test te kopen die ik vervolgens maar 1x gebruik.


Denk dat je beter kunt bellen, aangezien hij zelden zijn mail leest.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 23:13  ·  #13
Mischien wat ver gezocht:
Mbt het tikken: hoe is het met de olie aanzuigbuis? Staat hier op het forum beschreven als 'de sluipmoordenaar'.
Als je (al een tijd) met te lage oliedruk rondrijdt kan er een big-end lager zijn wat te veel speling heeft wat je dan hoort. Tikkende kleppen hoor ja al niet meer met de motorkap dicht.
Een rot big end hoor je heel duidelijk. En op het moment dat je stevig gas geeft moet dit naar voren komen, en met het oplopen van het toerental verhoogt ook de oliedruk waardoor het minder zal worden.
Wel eens de melding geen oliedruk gehad? Dan weet je het zeker.
thorbadour
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 42
Homepage: glitchbox.nl
Berichten: 178
Geregistreerd: 09 / 2014
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 25.09.2014 - 23:21  ·  #14
Goed om te weten, dan ga ik morgen maar eens bellen! ;)
Dankje

@Waltersan
Dat is ook een gedachte idd, echter denk ik niet dat het zo erg is.
Als ik morgen de kans krijg zal ik een filmpje proberen te schieten met geluid.

Als ik bij MMTS langs kan komen denk ik dat hij wellicht ook even kan luisteren.
DrRossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 59
Berichten: 27
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Tikkende motor, ongeacht koud of warm

 · 
Posted: 26.09.2014 - 08:01  ·  #15
Zit je rubber bij je kniegewricht van de stuurkolom in het schutbord wel goed ?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0