Omdat de distributie van mijn V70 drie dagen voordat hij vervangen zou worden, knapte, ben ik bezig een XC70 de weg op te helpen. De auto heeft een te hoog CO voor de APK en de koude start gaat gepaard met veel blauwe rook. Ik heb geen druk op het koelsysteem. Ik heb de auto niet kunnen rijden, er zat geen APK meer op. De vorige eigenaar heeft hem, op zijn risico, naar mijn huis gereden en sindsdien staat hij geschorst. Hij had geen verstand van auto's en kwam met een keuringsrapport voor de APK waarop dit hoge CO vermeld staat. De auto rijdt op LPG en heeft een klepsmeersysteem. De laatste 2,5 ton zijn volledig gedocumenteerd met rekeningen en daarin staat dat de distributie recent gedaan is en ook dat er compressie metingen zijn gedaan met een goed resultaat. Ik vermoed daarom dat de cilinders en zuigers niet defect zijn maar de klepseals. De auto heeft nu circa 5 ton. Het is een 2.4T blok. Het ziet er netjes onderhouden uit met inderdaad een nieuwe waterpomp, aandrukrol en spanrol.
Ik heb besloten de klepseals te gaan vervangen. Een pittige klus, maar het leek me leuk om op te pakken. Er is weinig info online te vinden, maar ik heb een en ander verzameld en ben begonnen.
Ik kocht eerst een set gereedschap om de distributie te fixeren. Ook een set om de klephoedjes in te kunnen drukken ligt klaar. De bestelling bij NordicCars leverde nieuwe rubbers en alle pakkingen en keerringen op die ik nodig heb.
Nu ben ik begonnen met het op tijd zetten van de motor. Eerst door de nokkensastandwielen op lijn te zetten met de kap. Dat ging prima. Daarna heb ik de achterzijde van het blok vrijgemaakt zodat ik de fixatie van de nokkenassen uit kon voeren. Het viel me op dat de beide sleuven niet recht stonden. De in laat een beetje scheef, de uitlaatzijde met de VVT poelie veel schever. Ik heb het blok zo verdraaid (tegen de klok in) dat de inlaatzijde van de fixatie netjes horizontaal met het blok stond. Ik kon dat deel van de fixatie tool nu goed erin zetten. De uitlaatzijde heb ik vervolgens aan de achterkant ook goed gedraaid, dus de VVT poelie bleef op zijn plek. Ook dat ging prima. De tool zit stevig gemonteerd (zie foto).
Nu ben ik de distributie aan het controleren en zie dat de poelies niet meer oplijnen met de markereingen (zie foto inlaat) deze staat een tand verkeerd. Op de foto van de nokkenas zie je dat het erop lijkt dat de markering op de krukaspoelie, een klein ingeslagen stipje (rood omcirkeld) echt ver van de markering op de oliepomp zit (groen omcirkeld. Klopt mijn observatie dat de timing totaal verkeerd is?
Hoe kan ik nu het beste verder? De multiriem krukas balanceer poelie wil niet los. Ondanks een luchttol op de bout komt er geen beweging in. Daar ben ik dus een beetje gehandicapt. In de poelie van de inlaat zit echt ruimte om hem goed op te lijnen, op de foto zie je dat hij verdraaid lijkt te zijn (de drie boutjes kunnen los en de poelie kan dan zeker goed gezet worden).
Als de krukas zo verkeerd staat, is er dan schade? De compressiemeting liet geen schade zien natuurlijk, maar wellicht veroorzaakt deze schade een hoog CO? Ik weet het even niet...wie heeft er goed advies? ik wil er ook voor betalen hoor, ik zit in Zwolle.
Ik heb besloten de klepseals te gaan vervangen. Een pittige klus, maar het leek me leuk om op te pakken. Er is weinig info online te vinden, maar ik heb een en ander verzameld en ben begonnen.
Ik kocht eerst een set gereedschap om de distributie te fixeren. Ook een set om de klephoedjes in te kunnen drukken ligt klaar. De bestelling bij NordicCars leverde nieuwe rubbers en alle pakkingen en keerringen op die ik nodig heb.
Nu ben ik begonnen met het op tijd zetten van de motor. Eerst door de nokkensastandwielen op lijn te zetten met de kap. Dat ging prima. Daarna heb ik de achterzijde van het blok vrijgemaakt zodat ik de fixatie van de nokkenassen uit kon voeren. Het viel me op dat de beide sleuven niet recht stonden. De in laat een beetje scheef, de uitlaatzijde met de VVT poelie veel schever. Ik heb het blok zo verdraaid (tegen de klok in) dat de inlaatzijde van de fixatie netjes horizontaal met het blok stond. Ik kon dat deel van de fixatie tool nu goed erin zetten. De uitlaatzijde heb ik vervolgens aan de achterkant ook goed gedraaid, dus de VVT poelie bleef op zijn plek. Ook dat ging prima. De tool zit stevig gemonteerd (zie foto).
Nu ben ik de distributie aan het controleren en zie dat de poelies niet meer oplijnen met de markereingen (zie foto inlaat) deze staat een tand verkeerd. Op de foto van de nokkenas zie je dat het erop lijkt dat de markering op de krukaspoelie, een klein ingeslagen stipje (rood omcirkeld) echt ver van de markering op de oliepomp zit (groen omcirkeld. Klopt mijn observatie dat de timing totaal verkeerd is?
Hoe kan ik nu het beste verder? De multiriem krukas balanceer poelie wil niet los. Ondanks een luchttol op de bout komt er geen beweging in. Daar ben ik dus een beetje gehandicapt. In de poelie van de inlaat zit echt ruimte om hem goed op te lijnen, op de foto zie je dat hij verdraaid lijkt te zijn (de drie boutjes kunnen los en de poelie kan dan zeker goed gezet worden).
Als de krukas zo verkeerd staat, is er dan schade? De compressiemeting liet geen schade zien natuurlijk, maar wellicht veroorzaakt deze schade een hoog CO? Ik weet het even niet...wie heeft er goed advies? ik wil er ook voor betalen hoor, ik zit in Zwolle.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).