Timing advies Volv0 XC70 2001

 
 
 
 
 
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 12:23  ·  #1
Omdat de distributie van mijn V70 drie dagen voordat hij vervangen zou worden, knapte, ben ik bezig een XC70 de weg op te helpen. De auto heeft een te hoog CO voor de APK en de koude start gaat gepaard met veel blauwe rook. Ik heb geen druk op het koelsysteem. Ik heb de auto niet kunnen rijden, er zat geen APK meer op. De vorige eigenaar heeft hem, op zijn risico, naar mijn huis gereden en sindsdien staat hij geschorst. Hij had geen verstand van auto's en kwam met een keuringsrapport voor de APK waarop dit hoge CO vermeld staat. De auto rijdt op LPG en heeft een klepsmeersysteem. De laatste 2,5 ton zijn volledig gedocumenteerd met rekeningen en daarin staat dat de distributie recent gedaan is en ook dat er compressie metingen zijn gedaan met een goed resultaat. Ik vermoed daarom dat de cilinders en zuigers niet defect zijn maar de klepseals. De auto heeft nu circa 5 ton. Het is een 2.4T blok. Het ziet er netjes onderhouden uit met inderdaad een nieuwe waterpomp, aandrukrol en spanrol.

Ik heb besloten de klepseals te gaan vervangen. Een pittige klus, maar het leek me leuk om op te pakken. Er is weinig info online te vinden, maar ik heb een en ander verzameld en ben begonnen.

Ik kocht eerst een set gereedschap om de distributie te fixeren. Ook een set om de klephoedjes in te kunnen drukken ligt klaar. De bestelling bij NordicCars leverde nieuwe rubbers en alle pakkingen en keerringen op die ik nodig heb.

Nu ben ik begonnen met het op tijd zetten van de motor. Eerst door de nokkensastandwielen op lijn te zetten met de kap. Dat ging prima. Daarna heb ik de achterzijde van het blok vrijgemaakt zodat ik de fixatie van de nokkenassen uit kon voeren. Het viel me op dat de beide sleuven niet recht stonden. De in laat een beetje scheef, de uitlaatzijde met de VVT poelie veel schever. Ik heb het blok zo verdraaid (tegen de klok in) dat de inlaatzijde van de fixatie netjes horizontaal met het blok stond. Ik kon dat deel van de fixatie tool nu goed erin zetten. De uitlaatzijde heb ik vervolgens aan de achterkant ook goed gedraaid, dus de VVT poelie bleef op zijn plek. Ook dat ging prima. De tool zit stevig gemonteerd (zie foto).



Nu ben ik de distributie aan het controleren en zie dat de poelies niet meer oplijnen met de markereingen (zie foto inlaat) deze staat een tand verkeerd. Op de foto van de nokkenas zie je dat het erop lijkt dat de markering op de krukaspoelie, een klein ingeslagen stipje (rood omcirkeld) echt ver van de markering op de oliepomp zit (groen omcirkeld. Klopt mijn observatie dat de timing totaal verkeerd is?




Hoe kan ik nu het beste verder? De multiriem krukas balanceer poelie wil niet los. Ondanks een luchttol op de bout komt er geen beweging in. Daar ben ik dus een beetje gehandicapt. In de poelie van de inlaat zit echt ruimte om hem goed op te lijnen, op de foto zie je dat hij verdraaid lijkt te zijn (de drie boutjes kunnen los en de poelie kan dan zeker goed gezet worden).

Als de krukas zo verkeerd staat, is er dan schade? De compressiemeting liet geen schade zien natuurlijk, maar wellicht veroorzaakt deze schade een hoog CO? Ik weet het even niet...wie heeft er goed advies? ik wil er ook voor betalen hoor, ik zit in Zwolle.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 12:33  ·  #2
De uitlaat poelie staat ook even verkeerd als de inlaatpoelie:

You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 13:03  ·  #3
Een zoektocht op google gaf me nog een geruststelling, de timing van de krukas moet op een ander nokje op de pomp gemeten worden, ik zat dus verkeerd. Je kunt het niet goed zien met de distributieriem er nog omheen. Zie bijgaand voorbeeld.



Net links van het kleine putje in de krukas zie ik namelijk een ingeslagen streepje, net als in het voorbeeld, de krukas lijkt dus goed te staan, ik zal het controleren met de riem eraf. Dat stelt me enigszins gerust. Ik denk dat ik de andere twee poelies wel gewoon goed op tijd moet zetten met de markeringen op de kap, toch?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 13:21  ·  #4
Heb je de krukas ook geblokkeerd?
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 13:30  ·  #5
Nee, nog niet, ik ben erg op zoek waar ik de tool moet gebruiken om de krukas te blokkeren, kan het nergens vinden. Weet jij het?
v70_2.4T
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 187
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 13:44  ·  #6
Je mag nooit de krukas terug draaien, als je er voorbij bent dan moet je weer helemaal rond, online staan eigenlijk complete YouTube films waar uit gelegd wordt dit te doen moet je zoeken op 1aauto bijv.
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 14:09  ·  #7
Quote door v70_2.4T

Je mag nooit de krukas terug draaien, als je er voorbij bent dan moet je weer helemaal rond, online staan eigenlijk complete YouTube films waar uit gelegd wordt dit te doen moet je zoeken op 1aauto bijv.


Bedankt voor je opmerking, maar het is niet helemaal juist: https://www.youtube.com/watch?…x=1&t=306s
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 14:10  ·  #8
Ik raad je aan om eerst de complete originele documentatie bij elkaar te zoeken voordat je alles uit elkaar schroeft. Daar wordt stap voor stap in uitgelegd hoe je het met doen incl fotos en tekst. Het is geen appeltje eitje klus, het optijd zetten en krijgen van de motor vergt enige ervaring.

De krukas borg je dmv een pen te steken die achter de startmotor zit. Een torx schroef. Je draait de krukas iets na bdp dan doe je de pen op de juiste manier in en dan draai je de krukas terug. Als de pen goed zit blokkeer je de krukas en staat ie 100% op tijd. Ook moet je de nokkenassen gereedschap er dan zga in krijgen. Zo niet, riem lossen en het gereedschap erop zetten en naar elkaar toe verdraaien.

De krukaspoelie kan je met een juiste maat trekker er zo af krijgen.

Succes!
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 20.02.2022 - 14:13  ·  #9
Dank blade, ik heb een handleiding gevonden met uitleg. Hierin wordt het blokkeren van de krukas niet benoemd, maar dat vond ik in een werkplaatshandboek online. Het staat er allemaal wel erg summier. Met deze info zal het zeker lukken!
flevodirk
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Leeftijd: 54
Berichten: 1647
Geregistreerd: 08 / 2015
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 21.02.2022 - 19:51  ·  #10
Ik moet eerlijk zeggen; Poika heeft mijn S60 toen ook werkzaamheden uitgevoerd op dit gebied en de boel correct geblokkeerd e.d.
Na het vervangen van de poelies heeft ie de motor nog wat beter “op tijd” gezet en sindsdien liep het blok werkelijk zalig!

Dus ere wie ere toekomt :-)
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zwolle
Homepage: lanciathema.nl
Berichten: 518
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Timing advies Volv0 XC70 2001

 · 
Posted: 24.02.2022 - 12:48  ·  #11
Gisteren heb ik de poelies gedemonteerd en ik ben erg blij dat ik dat deed! De VVT poelie ging namelijk los toen ik het afdekkapje van de poelie los wilde draaien. Die bout moet met erg veel kracht vastgezet worden en die draaide dus zomaar los! Dat had ook tijdens het lopen van het blok kunnen gebeuren...

De krukas staat netjes op tijd met de d-riem verwijderd. Het blijft raar dat de nokkenastrandwielen niet netjes op tijd staan. Het blokkeren van de krukas heb ik nog niet uitgeveord omdat bij het turbo blok er dan wel erg veel gedemonteerd moet worden. Ik ontkom er echter niet aan, wil hem echt goed op tijd zetten, want ik heb een set gekocht om de carterventilatie ook te vervangen. Dan moet er al veel gedemonteerd worden...
 
Selected quotes for multi-quoting:   0