timing probleem na koppakking vervangen

timing probleem na koppakking vervangen

 
 
 
 
 
kaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 17:40  ·  #1
beste, ik heb probleem met timing van s60 2.4 140 pk 2001, motor was al gedemonteerd toen ik die bij kwam voor koppakking. ik heb alles gedaan krukas en nokkenas op juiste juiste positie gezet en riem aangebracht wanneer ik start de wagen draait slecht op stationair en stopt meteen dus moet constant gas geven. is dat van timing probleem? kan dat iets te maken met variabele nokkenas tijdens demonteren?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 18:01  ·  #2
Ja zeker.

Je moet eerst de VVT opspannen en dan pas de riem er op.
Doe je dit niet staat hij bij de eerste slag al 2 a 3 tanden verkeerd.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 18:03  ·  #3
Opspannen?? Alleen de eerste modellen hebben een veer erin zitten. Tot ongv 2001-2002 en ook die moeten gewoon op tijd staan. Dus markering op markering.

Vvt poelie moet met speciaal gereedschap gemonteerd worden. Als dat gereedschap er nog op zit kan je foutloos de riem monteren. Centrale bouw van vvt moet met 120nm vast. Ik zet er altijd een nieuwe bout in (6€)

Heb je de klepspeling wel gecontroleerd?
kaat
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 30
Geregistreerd: 08 / 2010
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 18:45  ·  #4
mijne is van 2001 dus heeft wel veer denk ik. ik zal morgen gereedschap zoeken dan om vvt te opspannen. bedankt voor snelle reacties
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 18:51  ·  #5
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 19:10  ·  #6
Nee dat bedoel ik niet.

Bij (de)montage zet je de nokkenassen vast aan de bak kant.
VVT en poeli op elkaar. Maar als je de VVT op het blok zet moet je die verdraaien / op spanning zetten.
Zet je de VVT / Poeli niet op de juiste spanning zal bij de eerste slag de timing 2 a 3 tanden verschieten.

Zo staat het ook in Vida.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 19:45  ·  #7
Bij de mijne (2.4T van 2000) kon ik de merktekens goed zetten en de riem er op leggen. Geen probleem met de vvt op de uitlaat.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 20:17  ·  #8
Bij de non turbo zit hij alleen op de inlaat.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 21:39  ·  #9
Ik bedoelde meer dat het nokkenas tandwiel waar de vvt op zit keurig op zijn plaats blijft staan als je m op het merkteken zet. Ik had verwacht dat het lastig zou zijn, maar het was net als bij een "gewone" motor.
Ik heb de correctiewaarde in vida nog niet gelezen, maar blok loopt mooi rond en gaat goed in toeren.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 21:41  ·  #10
Als de vvt niet goed staat, dan komt er ook een storingscode. Niet meteen. Maar wel na een x aantal tijd.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 21:44  ·  #11
Dan was die al een keer gekomen, is inmiddels bjina twee jaar terug.
Maar wat ik niet snap: als de timing goed staat en je vervangt de riem, dan staat alles weer precies hetzelfde. De riem heeft vaste afstand tussen de tanden dus er verandert niets.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 21:45  ·  #12
Zo denk ik er ook over ;) maar als de vvt vd nokkenas los is geweest, dan is het een ander verhaal.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 26.03.2018 - 23:46  ·  #13
idd bij kleppendeksel los moet je alles weer stellen mbv tool. gewone vervanging is het allemaal geen probleem.
Plein69
Erelid en Moderator
Avatar
Geslacht:
Locatie: Voorschoten
Leeftijd: 45
Berichten: 5096
Geregistreerd: 07 / 2012
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 06:33  ·  #14
De cilinderkop is los geweest.
Dan eerst aan de bak zijde de nokkenassen goed zetten en blokkeren.
Dan de VVT en poelie op elkaar monteren. (of ze zitten al op elkaar)

In onderstaand filmpje is goed te zien hoe je de VVT op spanning / tijd zet.
https://www.youtube.com/watch?v=o4uLvH151-c

Tijd .2:54 en 7.02 tot 7.41

Bij mijn vorige V70 hadden ze de poelie verwijderd ivm een lekker keerring.
De poelie gewoon terug gezet op de tijd marker zonder de nokkenas te blokkeren.
Doordat de VVT eerst op tijd gespannen moet worden stond hij dus bij de eerste slag 3 tanden verkeerd op de inlaat.
HarryB
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Westervoort
Leeftijd: 63
Berichten: 412
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: timing probleem na koppakking vervangen

 · 
Posted: 27.03.2018 - 19:38  ·  #15
De poeli vastzetten zonder blokkering gaat vlgs mij niet eens. Hoe kun je zonder blokkering 120Nm koppel op die centrale bout zetten??
 
Selected quotes for multi-quoting:   0