Beste mensen. Mijn 2.4t zei een tijdje geleden gedag tegen een nokkenas keerring en daarbij 6 liter olie. Na een beetje googlen bleek dit te komen door een verstopte carterventilatie. Helaas is dit een behoorlijke klus bij deze motoren en dus heb ik een goeie tijd moeten pulken en scheuren om alles te vervangen.
Voor mensen die dit ook van plan zijn heb ik een tip: er zit een 17 mm bout onder op de inlaat (die er ook uit moet). Deze is vrijwel onmogelijk eruit te krijgen zonder een extra korte moersleutel te kopen of er eentje doormidden te zagen waarna je alsnog een uur staat te rammen. echter kwam ik erachter dat als je met een gewrichtje op het uiteinde van 1 meter aan verlengstukken en een 17 mm dopje je van onder de auto precies bij deze bout kan komen. Dit zal je een hoop gevloek besparen.
nog een tip: als je de gehele kit gaat vervangen moet er ook een grote stalen buis uit. hier loopt ook koelvloeistof doorheen dus als die toch aan vervanging toe is kun je dat er het best ook van te voren uit laten lopen. er zijn namelijk weinig rubberen slangen die je kan afknijpen om niet de hele mikmak eruit te laten spuiten.
Het gaat geen makkelijke klus worden, maar het is best interessant om te zien welke paddenstoelen die ingenieurs tijdens de ontwikkeling hebben ingeslikt.
PS. aan die 17 mm bout zit een connectie waar drie slangen samen komen. vervang of maak deze in ieder geval schoon want de opening voor het middelste slangetje is niet groter dan een potlood punt en zit vrijwel altijd verstopt :3
Voor mensen die dit ook van plan zijn heb ik een tip: er zit een 17 mm bout onder op de inlaat (die er ook uit moet). Deze is vrijwel onmogelijk eruit te krijgen zonder een extra korte moersleutel te kopen of er eentje doormidden te zagen waarna je alsnog een uur staat te rammen. echter kwam ik erachter dat als je met een gewrichtje op het uiteinde van 1 meter aan verlengstukken en een 17 mm dopje je van onder de auto precies bij deze bout kan komen. Dit zal je een hoop gevloek besparen.
nog een tip: als je de gehele kit gaat vervangen moet er ook een grote stalen buis uit. hier loopt ook koelvloeistof doorheen dus als die toch aan vervanging toe is kun je dat er het best ook van te voren uit laten lopen. er zijn namelijk weinig rubberen slangen die je kan afknijpen om niet de hele mikmak eruit te laten spuiten.
Het gaat geen makkelijke klus worden, maar het is best interessant om te zien welke paddenstoelen die ingenieurs tijdens de ontwikkeling hebben ingeslikt.
PS. aan die 17 mm bout zit een connectie waar drie slangen samen komen. vervang of maak deze in ieder geval schoon want de opening voor het middelste slangetje is niet groter dan een potlood punt en zit vrijwel altijd verstopt :3