Gisteren voor het eerst de tank van mijn V70 2.0F in NL weer volgegooid met 60 liter benzine. Na 2000 km op E85 te hebben gereden was dat weer even wennen, dat ik niet meer voor nog geen 50 euro de tank kon volgooien
E85 blijkt aanzienlijk beter verkrijgbaar te zijn dan de laatste keer dat ik in Frankrijk was, in 2019. Prijs is wel wat hoger, tankte ik in 2019 nog voor 60 tot 75 cent per liter, intussen is dat 75 tot 89 cent per liter (zelfs uitschieters langs de snelweg gezien boven de 1 euro). We boften met de camping, want de dichtsbijzijnde 2 supermarkten met benzinepompen (een E.Leclerc en een Super U) waren allebei op 10 minuten rijden en verkochten E85 voor 75 cent per liter. En bij binnenrijden en verlaten van Frankrijk bij Lille (Rijsel voor de Belgen onder ons) hoef ik in Roncq niet meer de snelweg af en naar de Auchan hypermarché om te tanken, dat kan nu ook bij veel Total stations bij een aire langs de snelweg. Ietsje duurder maar scheelt wel qua tijd en het hele gezelschap kan even de benen strekken en naar het toilet. Behalve die op de terugrit (N356 Mons-en-Barœul), die was lekker Frans georganiseerd met pompen waarbij je UITSLUITEND in de shop kon betalen, de hapsnurker die achter de toonbank zat vergat ook nog de pomp vrij te geven en het toilet was afsloten. Enfin, zo zijn de Fransen, zéro fucks données.
Het verbruik op E85 is tot 30% hoger, ik heb zo'n 243 liter E85 verstookt over 2000 km, gemiddeld 1 op 8,2 terwijl de V70 normaal gesproken iets van 1 op 11 à 1 op 12 rijd op vakantie. Voor zo'n 2/3 van de rit met een vouwwagen erachter en snelheden van rond de 100 km/h, de rest rustige departementale wegen met 80 à 90 km/h.
Dan de tolbadge. Splinternieuw en we wisten niet of die goed gemonteerd zat, dus bij het eerste tolpoortje (gare de péage de Fresnes op de A1) de algemene baan met groene pijl maar genomen in plaats van de t, want met aanhanger wil je liever niet achteruit.
NIETS. Geen piep. Slagboom bleef dicht.
Badge uit het raam gehouden: nog steeds niets.
Dan maar een ticket getrokken. Mijn vrouw reed, die was net voorbij de tickets gereden dus moest uit de gordel en de deur opendoen om er een te trekken. Ze was niet blij.
Maar, stom, ik zette de badge terug. Bij het volgende tolstation (Jules Verne op de A29) de baan genomen voor de bankkaarten en... PIEP... de slagboom gaat open. Ticket dus niet gebruikt. En dan denkt het systeem, hee, jij bent ergens de péage op gegaan en hebt het ticket weggeflikkerd en gaat nu met de télépéage er vanaf, of je bent er al een dag. Dus hopla, maximale tarief. Wat schetst mijn verbazing dat de rekening DOURGES - JULES VERNE voor 9,50 vermeldt en dat is correct. Ergens is er toch wat gedetecteerd.
Omdat we nu wisten dat de badge werkte, hebben we daarna door de gereserveerde banen gereden (t en 30 km/h), wat gewoon goed werkt, tenzij je een Fransman bent en met een rotgang naar binnen rijdt om vervolgens vol in de remmen te moeten, want de slagboom gaat niet eerder open. Het heeft al met al niet heel veel tijd opgeleverd wat het was overal vrij rustig, het was vooral luxe dat je met 30 km/h kunt doorrollen. De enige plek waar er een rij van betekenis stond voor de tolpoorten was bij de Pont de Normandie bij Le Havre en die heeft geen gereserveerde banen voor de télépéage!