Afgelopen week, nadat ik eerder een melding had gehad "controleer remlichten", even na de garage voor wat ik dacht een nieuw lampje. Bij de garage even de rem intrappen en de monteur meldde dat allebei mijn remlichten het niet meer deden, alleen het 3e remlicht werkte nog.
Eerst 1 lampje eruit, die was idd stuk, 2e lampje eruit en deze was zwart. Dus 2 nieuwe lampjes erin, op de rem trappen en er gebeurde niets. Zekering controleren maar deze was nog goed. Spanning meten, spanning op de zekering maar niet op beide lampen.
Even snel met monteur op het forum hier gekeken en al snel werd het duidelijk dat het relais vervangen moets worden. Gezien dit achter de bekleding zit en ik binnen was komen vallen zie ik dat ik morgen wel om 8.30u de auto kom brengen en nu naar huis ging (woon ca. 1,5km bij de garage vandaan).
Thuis gekomen, motor uitgezet, sleutels uit contact en auto op slot. Toen ik de volgende ochtend instapte en de sleutel omdraaien kreeg ik slechts een fractie van een seconde het oranje driehoekje te zien en was daarna weg, nog een keer sleutel van contact en weer omdraaien, geen oranje driehoek meer.
Toch maar naar de garage gegaan, buiten even op de monteur wachten die mij met me auto even weer thuis zou afzetten. Toen hij het portier opende en ik de voet op de rem had, meldde hij dat de remlichten het allemaal weer deden.....wat????
Volgens hem gebeurd het wel vaker dat bij oudere auto in geval van beide remlichten defect en weer vervangen voor nieuwe, eerst het contact uit moet en de auto op slot.
Bij het weer openen en de sleutel omdraaien wordt er een reset gegeven.
Dit lijkt de enige verklaring te zijn die tot nu tot logisch lijkt.
Dus bij beide remlichten defect en lampen vervangen, eerst van contact halen op slot en weer openen en op contact.
Wellicht dat iemand hier nog iets aan heeft voordat hij onnodig een relais gaat vervangen.
Eerst 1 lampje eruit, die was idd stuk, 2e lampje eruit en deze was zwart. Dus 2 nieuwe lampjes erin, op de rem trappen en er gebeurde niets. Zekering controleren maar deze was nog goed. Spanning meten, spanning op de zekering maar niet op beide lampen.
Even snel met monteur op het forum hier gekeken en al snel werd het duidelijk dat het relais vervangen moets worden. Gezien dit achter de bekleding zit en ik binnen was komen vallen zie ik dat ik morgen wel om 8.30u de auto kom brengen en nu naar huis ging (woon ca. 1,5km bij de garage vandaan).
Thuis gekomen, motor uitgezet, sleutels uit contact en auto op slot. Toen ik de volgende ochtend instapte en de sleutel omdraaien kreeg ik slechts een fractie van een seconde het oranje driehoekje te zien en was daarna weg, nog een keer sleutel van contact en weer omdraaien, geen oranje driehoek meer.
Toch maar naar de garage gegaan, buiten even op de monteur wachten die mij met me auto even weer thuis zou afzetten. Toen hij het portier opende en ik de voet op de rem had, meldde hij dat de remlichten het allemaal weer deden.....wat????
Volgens hem gebeurd het wel vaker dat bij oudere auto in geval van beide remlichten defect en weer vervangen voor nieuwe, eerst het contact uit moet en de auto op slot.
Bij het weer openen en de sleutel omdraaien wordt er een reset gegeven.
Dit lijkt de enige verklaring te zijn die tot nu tot logisch lijkt.
Dus bij beide remlichten defect en lampen vervangen, eerst van contact halen op slot en weer openen en op contact.
Wellicht dat iemand hier nog iets aan heeft voordat hij onnodig een relais gaat vervangen.