Quote door brinkie
Quote door Asterix
Gelukkig is de fusie met Renault er nooit gekomen. Lijkt me niet zo’n geweldige combi. De samenwerking van ze met Nissan heeft ook niets inspirerends opgeleverd.
Ford is zo aardig geweest om een paar miljard dollar in ons favoriete merk te stoppen (en gelukkig ook in Jaguar
) waardoor Volvo kon overleven. Toch aardig van ze!
Ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Ford heeft Volvo aardig leeggezogen, zo heeft Volvo pas nieuwe motoren kunnen ontwikkelen nadat de Chinezen de boel hadden overgenomen. Tot die tijd moesten ze teren op de vijfcilinder uit de 850, die heeft van 1991 tot 2011 (op sommige markten tot 2012) dienst gedaan. Vanaf 2004 werden er ongewijzigde Ford-motoren gebruikt, op een gegeven moment waren er uitsluitend benzinemotoren van Ford leverbaar. Pas in 2013 kon je weer een Volvo met een door Volvo ontwikkelde motor bestellen.
Sterker nog, Volvo had zonder Renault het niet overleefd. Via Renault kreeg Volvo toegang tot voorwielaangedreven technologie, in ruil daarvoor moesten ze Renault-motoren gebruiken (wat overigens al gebeurde met de overname van DAF). Vandaar dat de 400-serie een Renault-motor heeft, daar is overigens niets mis mee, de versnellingsbak is een ander verhaal... Met die kennis kon de voorwielaandrijving van de 800-serie worden ontwikkeld.
Bij de vrachtwagendivisie is er wel degelijk sprake van een overname geweest, Volvo Trucks heeft Renault Trucks overgenomen, maar dat bedrijf heeft allang niets meer met de personenautodivisie te maken.
Inderdaad, gelukkig ging die fusie niet door, dan had je een soort air france- KLM probleem gekregen.
Ford heeft Volvo trouwens wel moeten verschijten, weinig geïnteresseerde partijen, en natuurlijk weet men in autoland veel meer achtergronden.
Als ik het wel heb, dan hebben ze bij Ford iets van 2 miljard minder gekregen dan dat ze voor Volvo betaalden.
Volvo zelf heeft ( de orig Volvo is de vrachtwagen divisie ) als vrachtwagen fabrikant met de centen die Ford betaalde voor de overname inderdaad Renault trucks overgenomen, maar in de USA was Mack ook al eigendom van Renault trucks.
Dus voor Volvo meerdere vliegen in 1 klap.
Ook was het ook nog eens dat Volvo personen auto een kleine fabrikant is van personen auto's in de tijd van overname, en de Zweedse regering er veel , heel veel geld in moest pompen.
Daar was men ook wel een beetje klaar mee in Zweden...
Soort Fokker verhaal, veel staatssteun om de tent open te houden, en een te grote werkgever in Zweden om te laten klappen.
Toen kwam Ford, en was de deal snel rond, Ford moest en zou een aantal premium merken hebben, Volvo,land rover,Jaguar etc...
En dat heeft ze achteraf goed gekost...
Wel hebben ze Volvo lekker leeggezogen wbt interessante ( veiligheids ) technologie.
Gelukkig heeft de Chinese koelkasten fabriek Volvo lekker hun gang laten gaan, en nog wat centjes toegestopt om verder te ontwikkelen..
Dat is goed uitgepakt, Volvo heeft nog nooit zoveel verkocht als nu....