Toch High Performance ipv Premium :-(

arnold_w
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 58
Homepage: avanwijk.nl
Subject:

Toch High Performance ipv Premium :-(

· 
Posted: 20.09.2013 - 15:37  ·  #1
Doordat ik gisteren het rechter deurpaneel moest verwijderen ivm het losgeschoten kabeltje, zag ik dat er een afwijkende speaker in de deur zat die me aan het twijfelen bracht.

Juist omdat er wel Premium panelen zijn gemonteerd en ik een uitdraai van alle toeters en bellen bij VarioClean had gekregen en daar op stond dat er een Premium installatie aan bord was, heb ik er verder nooit naar omgekeken.

Vandaag in de diverse draadjes, google en plaatjes gezocht en zojuist eens even een inspectie gedaan, blijkt dat er dus toch High Performance geïnstalleerd is.

Ik zie dit aan de blauwe stickers die overal op zitten. De versterker is dus een PA-200 :(
Omdat ik de deurpanelen niet weer wilde demonteren, maar wel benieuwd was naar de type luidsprekers, maar even via de kofferbak naar het typenummer van de hoedenplankspeakers gekeken: 9472300 (ofwel High Performance). Ik ga er dus maar vanuit dat dit ook in de deuren zit.

Nu was ik niet direct ontevreden over het geluid (had ook geen referentie met andere klassen), maar de vraag is of het de investering waard is om alsnog te upgraden naar Premium. Ga je dit echt in de speakers horen of zou een upgrade naar de PA-300 al een wereld van verschil maken?
Of zou het al voldoende zijn om alleen de voordeur speakers naar Premium te brengen evt icm met een PA-300? Achterin zit toch nooit iemand, rij 95% van de tijd alleen in de auto.

Zal meteen m'n onderschrift even aanpassen.
Reinard
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Toch High Performance ipv Premium :-(

· 
Posted: 20.09.2013 - 15:47  ·  #2
Ik weet niet hoe groot het verschil tussen de systemen is. Wat ik wel weet is dat premium erg goed klinkt! ^_^

Zelf ben ik van de normale perfomance naar premium gegaan en dit was een behoorlijk verschil. Ik vind wel dat juist het totale geluid lekker klinkt, van alle luidsprekers. Of dit een verschil maakt met alleen andere voordeurspeakers betwijfel ik.
arnold_w
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2013 - 15:50  ·  #3
Ik weet ook niet of er al veel verschil was tussen Performance en High Performance. Met deze tussenstap wordt de overgang naar Premium natuurlijk wel kleiner.
V-driver
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 20.09.2013 - 17:23  ·  #4
In normale audio pak je als eerste de luidsprekers aan, dat maakt het grootste verschil. Daarna hoef je pas aan versterkers te denken. Zelf heb ik in geen enkele auto ooit extra versterkers gebruikt, maar altijd luidsprekers en kabels aangepakt.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.09.2013 - 19:23  ·  #5
Performance speaker met een versterker moet je niet onderschatten, het is ietsje wollig, maar zeker niet slecht (mits je over tweeters beschikt)
High-Performance is inderdaad beter, maar ook sterieler, minder klankkleuren dus.
Premium is veruit de mooiste combinatie, maar dan moet je wel all the way gaan!
Het bereik is duidelijk groter, met name aan de onderkant (goed te horen bij basloopjes), waardoor de toon ook voller en met name volwassener is.
Ook heeft het over het gehele bereik meer definitie, in alle registers.
Als je het nog nooit gehoord hebt, dan mis je het niet.
Heb je het eenmaal gehad, dan werkt dit extreem verslavend.
Absoluut een aanrader.
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 20.09.2013 - 22:09  ·  #6
Ik heb hetzelfde als jij Arnold, premium panelen, premium in Vida als je hem uitleest. Maar geen premium speakers en een PA-200, die ik inmiddels vervangen heb voor een PA-300. Auto is geleverd eind 2005 maar is van M.Y. 2006.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2013 - 22:26  ·  #7
Wat is de volgende stap, de luidsprekers ?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.09.2013 - 23:24  ·  #8
Eerst APK, als daar niets uitkomt , dan misschien….
arnold_w
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 08:09  ·  #9
Ik ga als eerste stap denk ik de voorluidsprekers vervangen voor Premiums, tweaters zitter er al apart in.
Omdat ik hoofdzakelijk alleen in de auto zit heb ik de fader iets naar voren verschoven en hoor daardoor 60% uit de voorluidsprekers. Ik denk dat daar dan ook in eerste instantie de meeste eer te behalen valt.

Daarna maar eens kijken voor een PA-300, als je die al ergens kunt vinden voor een leuke prijs.

Vind het overigens wel een onoverzichtelijk boel met die Volvo audio, wat er af-fabriek is opgegeven is dus niet altijd wat er daadwerkelijk in zit.
Ik kocht in 2003 een nieuwe V40 met high performance audio. Volgens de specificaties zouden de speakers worden aangestuurd door een aparte versterker. Ik heb me rot lopen zoeken, maar er was geen versterker te vinden. De HP speakers werden gewoon aangestuurd door de HU-1250 en vond het geluid dus ook tegenvallen.

Ik ben ermee naar de dealer gegaan en heb gezegd dat ik niet heb gekregen waarvoor ik heb betaald, er zou een versterker aanwezig moeten zijn en die is er niet. Duidelijk werd dat de verkopers en de werkplaatsmedewerkers ook niet op de hoogte zijn van deze details en hebben navraag moeten doen bij Volvo Nederland. Uiteindelijk kwam het verlossende antwoord, "er zit idd geen versterker in een HP set".
Maar omdat ik hiervoor ruim 500,= extra had betaald vond ik dit toch wat karig en heb uiteindelijk een losse 10-cd wisselaar losgepeuterd die ze ook nog voor me hebben ingebouwd. Wel netjes opgelost dus, maar het blijft allemaal wat wazig.

In Vida lees je uit dat je Premium audio hebt en dan blijkt er HP in te zitten, rara?
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 09:18  ·  #10
Arnold, zoals gezegt, ik heb hetzelfde verhaal. Er schijnt een overgangs serie geweest te zijn rond 2005 waarbij ze allemaal premium deurpanelen hebben gebruikt. Daarmee denk je dus premium te hebben……… Ook in Vida geeft ie aan premium audio. Echter de voorluidspreker die erin zit is wel een hele aparte, want hij heeft wel dat uitstulpsel aan de zijkant waar bij een echte premium nog een extra middentoon zou zitten……..

En ohhh ja, dan zijn je speakers trouwens waarschijnlijk ook nog eens van karton?? dat zou bij High Performence al niet kunnen want die zijn van Kevlar, dus zou het dan Base moeten zijn, echter de sticker op je speakers is wel weer blauw, dat betekend dus High Performence…….

Dit is hoe het bij mij zat, bij jou ook zo het geval? ben benieuwd of jou speaker conussen ook van karton zijn ipv kevlar.
arnold_w
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 11:18  ·  #11
Geen idee, niet heel erg op gelet eigenlijk. Deurpaneel moet er dan weer af, dus ga ik wel een keer op m'n gemak doen.
Het rooster van de achterportieren kun je een klein beetje van het paneel aftrekken en dan kun je net achter het rooster op de luidspreker kijken, is dus ook High Performance (geen karton), net als de hoedenplank. Overigens zijn volgens mij alleen de Premiums van Keflar, de HP's van kunststof en de Base van papier.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 11:34  ·  #12
Zelfde verhaal hier, in een my04. Premium deurkaarten, maar HP audio. Ook een deurspeaker met een uitstulping.

Ik wil mezelf geen fijnproever noemen, maar hecht wel waarde aan een nette audio. Ik ben dik tevreden over de HP, heel vol geluid en pas bij tot het oncomfortabele pushen vervorming. Ben wel benieuwd naar hoe Premium klinkt :-)
jeroenbunte
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 12:42  ·  #13
Otto heb jij ook de kartonnen conussen?

Ik heb wel de versterker geupgrade naar PA300 en dat geeft em ff wat meer ballen, uitdrukking van Bigdog, maar omschrijft het goed.
OttoV
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 38
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 15:15  ·  #14
Jeroen, daar heb ik niet op gelet eigenlijk.

Hm, meer ballen. Ik zie nu al kans om de binnenspiegel te laten trillen zonder ik het idee heb dat ik teveel vraag, kraken doet 'ie dan niet. M'n oren wel, maar dat ligt echt niet aan de geluidskwaliteit.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.09.2013 - 19:22  ·  #15
Ik heb maar weinig auto's gezien met premium deurpanelen, waar ook daadwerkelijk Premium audio inzat.
Ik begin me af te vragen of de vermelding "Premium" in Vida niet slaat op de deurpanelen.....

Selected quotes for multi-quoting:   0