Goede opmerking, wat betreft koeling. Maar misschien geldt dat koeling in het algemeen erg belangrijk is. Ook een goede motorkoeling zorgt voor het beperken van de opwarming van de ATF.
Er geldt een stelregel, elke 20% stijging van de ATF temperatuur zorgt voor een halvering van de levensduur van de ATF. Bij 220F = 104 graden celcius is de levensduur van ATF olie beperkt tot 25000 mijlen +/- 40000 km.
Veel vermogen, hoge temperaturen, zware belading, mogelijk zelfs een caravan en regelmatig zware belasting kan er makkelijk voor zorgen dat de ATF temp redelijk snel oploopt.
Om dit alles een beetje te visualiseren :
Blauw is de Koelwatertemperatuur, rood is de temperatuur van de bakolie. Dit is een ritje bij +/- 28 graden celcius waarbij stevig werd doorgereden over landweggetjes gedurende 20 minuten. Gewoon een S60 140PK automaat. Niet eens extreem veel vermogen.
Mooi is te zien dat Koelwater in eerste instantie gelijk oploopt met bakolietemp, en op moment X de bakolie over de 100 graden gaat. Een dagje door de stad of door de randstad in de file bij soortgelijke temperaturen zal niet voor wezenlijk andere plaatjes zorgen. Ook een extra ATF cooler zal daar niet voor 100% een oplossing voor bieden.
Hoe hoger het vermogen, hoe makkelijker het zal zijn de temperatuur op te laten open naar temperaturen van boven de 100 graden celcius. Die 40000 km vind ik dus zo gek nog niet en al helemaal niet bij wagens met veel vermogen / koppel. Zeker bij hogere temperaturen is het geen enkel probleem om er voor te zorgen dat de ATF olie sneller veroudert.
Nu zijn er vast mensen die dan gaan roepen dan moet je synthetische olie in de bak gaan doen. De vraag is dan vervolgens wat is erger, de kwaal of het middel.
Ja de volsyntheet zal beter bestand zijn tegen de hogere temperaturen. Maar de toevoegingen welke zeker zo belangrijk zijn om de olie bepaalde eigenschappen te geven welke nodig is voor de werking van de bak /koppelomvormer zullen gewoon gevoelig blijven voor veroudering als gevolg van hogere temperaturen.