probleem van hoog koppel in lage versnelling is ook dat door de hoge krachtsoverbrenging de aangeboden kracht van de motor te hoog is voor de grip die geleverd kan worden op het wegdek,
banden, vooral bij voorwielaandrijvers, zullen doorslippen of de anti-slip moet meteen ingrijpen,
als de auto accellereert wordt hij in zijn achterveren gedrukt omdat het zwaartepunt van de auto boven de weg ligt terwijl de kracht op wegdekhoogte wordt geleverd vormen de voorveren en de achterveren een koppel ter compensatie, waarbij er dus meer gewicht op de achterkant komt, bij een achterwielaandrijver of awd kan dan meer kracht door de achterbanden worden overgebracht maar een voorwielaandrijver heeft dan juist minder grip daarom kwam een daf 33 ook snel van zijn plek, niet alleen door de variomaat,
de lagers van de motor kunnen wel wat extra koppel hebben, maar juist helaas vooral bij hogere toeren, omdat de lagers van de krukas gesmeerd worden door oliedruk en de oliedruk die in de lagers wordt opgewekt stijgt met het toerental, de lagerdruk ontstaat nl door het snelheids verschil van de krukas met de lagerbussen,
verder gelden voor zowel motor als automaat dat de koeling van de olie beter is naarmate er meer doorstroming is, en de doorstroming is evenredig met de toerentallen,
voor de frictieplaten van de automaat zijn natuurlijk ook een bergrenzing van het koppel vereist,
en ook hier geldt wel dat bij lagere toerentallen de benodigde druk in de bak ook te laag wordt om de zaak heel te houden, en de warmteontwikkeling tijdens het overbrengen van het hogere koppel wordt ook een bottleneck voor de frictieplaten,
een bijkomend probleem voor de automaat bij chiptuning is dat in automaten uit zuinigheidsoverwegingen de bakdruk laag wordt gehouden door de transmission control module,
de gaspedaalstand is bv een variabele hierbij, terwijl bij een getunede auto de gaspedaalstand niet meer correspondeert met de gecalculeerde standaard koppelcijfers die de motor produceert,
verder zal de adaptie van de automaatbak ook moeite hebben met de grotere bandbreedte van het aangeboden koppel, gelukkig zorgt bij de oudere 5 cilinder Volvo's voor 2009 een gezonde dosis turbolag er nog wel voor dat de hogere koppels toch pas na een tijdje totstand komen bij het optrekken en de auto dus dan al weer wat hoger in de toeren zit, wanneer het koppel werkelijk veel stijgt,
tuningboxen inderdaad vermijden tov echte tuning omdat de tuningboxen geen rekening houden met alle variabelen die van belangzijn voor verantwoord motormanagement, en wat betreft het verhogen van het koppel hangt dat inderdaad af van de versie van de Volvo die getuned wordt, zwakste schakel is meestal de automaat of de versnellingsbak in het algemeen, bij een Volvo die sowieso ook in een uitvoering met meer koppel wordt geleverd is er weinig aan de hand voor de bak, maar als je de snelste uitvoering tuned, doe er dan niet meer dan 12 a 15% koppel bovenop (maar niet onder de 2000 toeren) is onze ervaring bij met name de tf80 aut. zesbakken Volvo.
Boven de 500Nm wordt het onveilig, en zal de sneller slijtende bak ook snel moeite krijgen om de adaptie voor alle mogelijke situaties nog zo te laten verlopen dat er geen schokken bij het schakelen ontstaan. Deze schokken/klappen op zich kunnen dan weer tot breuken van materiaal leiden.
groet,
www.varioclean.nl