Af en toe tik in motor, uitlaatklep?

Jacks80
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 61
Subject:

Af en toe tik in motor, uitlaatklep?

· 
Posted: 24.12.2014 - 12:36  ·  #1
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik een S80, 1999, 2.9 automaat gekocht. Staat 247000 km.
Zoals ik al in m'n voorstellen gezegd heb, zit er af en toe een tik in de motor, lijkt een uitlaat klep, een hoogtonige tik. Ik heb de olie vervangen, 5w40, toen bleef dit enkele dagen weg en toe was het er weer regelmatig, olie vervangen voor 10 W40, en toe bleef het ook een week weg, maar nu af en toe.
Altijd als er vaak achter elkaar gereden is, bij warme motor hoor ik hem stationair.
Laat ik hem tot de volgende dag staan, dat tikt hij even en is het weg, ook bij warme motor.
Laat is hen dan weer een dag staan dan blijft het weg (woon werk verkeer) , maar gebruik ik hem een paar keer op een dag. Dan is het er zomaar weer.
Met rijden merk ik geen verschil, geeft ook geen motor storing aan.
Heeft iemand enig idee, kan het kwaad?

Alvast bedankt. Oor jullie reacties.

Grutjes, Jack
Thijsvanzwam
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

Re: Af en toe tik in motor, uitlaatklep?

· 
Posted: 24.12.2014 - 13:21  ·  #2
Hoi Jack,

Weet je toevallig of deze motor hydraulische klepstoters heeft? als dat het gavel is zou je de motor eens kunnen reinigen. Vaak is een stukje aangekoekt vuil de oorzaak van het tikken. Mocht je mechanische klepstoters hebben (herkenbaar aan de inbusboutjes op het kleppendeksel) dan zou je eens richting een injector kunnen kijken of die misschien wat extra geluid maakt. ook deze zijn prima te reinigen!
Jacks80
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2014 - 13:39  ·  #3
Hallo Thijs,
Bedankt voor je reactie.
Tja, hij heeft geen gaatjes om de kleppen te kunnen meten. Het is een zescilinder, met een variabele inlaat nokkenas wiel er op. Ik dat dat ze dan automatisch geen hydraulische kleppen hebben? Of heb ik dat mis. Dan is reinigen wel te doen denk ik.
Wat ik vergeten ben te vertellen, hij rijdt op lpg, prins VSI systeem. Zowel op benzine als op lpg doet te tikken zich voor.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.12.2014 - 20:56  ·  #4
als je de kleppen verdenkt zit er maar een ding op: compressie testen.
Maar als het een lekkende klep is dan merk je dat zeker ook aan andere dingen: lambda lampje zal aangaan vnwege emissie fouten, de motor zal onregelmatig draaien (beetje schudden), je zal het kunnen zien aan de bougie van de problematische cilinder (vuil)

Het is overigens zo dat kleppen bij slijtage strakker komen (= minder klepspeling) te staan dus stiller worden alvorens ze gaan lekken. Als er eenmaal een klep gaat lekken gaat de slijtage ineens veel sneller en gaat de motor snel steeds slechter draaien.

in het rechter plaatje zie je een verbrande uitlaatklep die zeer waarschijnlijk te strak afgesteld heeft gestaan of is ingeslagen.

Als de motor echter gewoon stabiel en netjes draait, de compressie is normaal, en de bougies zijn schoon dan denk ik bij een tik eerder aan een uitgeblazen uitlaat spruitstuk pakking. Ja, zo'n lekje klinkt als een tik.
Jacks80
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.12.2014 - 17:38  ·  #5
Bedankt voor jullie reactie.
De motorolie is schoon, die heb ik vervangen waarna een paar dagen het tikken weg bleef. De bougies nog even bekeken, zien er allemaaal hetzelfde uit, had ik ook vervangen naar originele volvo bougies , zaten lpg bougies in.
Ik heb geen storingen in m'n motormanagement.
De S80 is van april 1999 en heeft vvt.daarom denk ik dat hij geen hydraulisch kleppen heeft.
Zo rijdt hij heerlijk rustig, geen tikken, ( stationair ook heerlijk rustig zonder bijgeluiden) zo rijdt hij wat rommeliger en stationair hoor je dan ook de tikken, komt bij de vijfde cilinder, uitlaat kant vandaan.
Is schoonspoelen een optie?

Selected quotes for multi-quoting:   0