https://www.youtube.com/watch?v=c3CFpFC5y18
Een mooi informatief filmpje! Ik kan van dit soort techniek echt smullen
Echt heel gaaf. Ben erg benieuwd naar de levensduur trouwens. Ik geloof dat ze het ook gewoon net zo betrouwbaar kunnen maken als (b.v.) een red block of 'onze' white blocks, het is gewoon een keuze die je maakt als ontwerper (lees: de keuze die het management en de mannetjes die over de centjes gaan maken).
Wat betreft de huidige downsize motoren, ik vind ze rampzalig rijden, een 1.4 benzine turbo o.i.d., echt lekker rijdt het niet. Nee, doe dan maar de Sky Activ techniek van Mazda. Auto's lichter maken, atmosferische motoren helemaal optimaliseren, daar valt meer mee te winnen (met het oog op betaalbaarheid en betrouwbaarheid).
Ik rij regelmatig met die downsize blokjes (op m'n werk hebben we er een hoop staan), maar als ik dan weer in m'n S80 stap, is het een hele verademing. En dan heb ik het alleen nog maar over de motorkarakteristiek. Een geblazen 5-cilinder blijft gewoon een beul van een motor, trekt bij ieder toerental als een beest. Het is alleen niet zo zuinig, maar dat neem ik maar voor lief.