Tokkelen voorkant

Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 23
Subject:

Tokkelen voorkant

· 
Posted: 06.09.2021 - 22:21  ·  #1
Afgelopen weekend de veerpootlagers vervangen, hierbij is het schroefdraad aan de linker kant gespleten (wat bovenop de veerpoot zit om de cilinder tegen te houden bij het vastdraaien van de moeren) Gelijk maar 2 nieuwe Bilstein b4 besteld. Die er zaterdag onder gezet (alleen links vanwege tijdgebrek). Alles wel, ook nieuwe stabilisator stangen, nieuwe rubbers, dempers, veerzitting en de veerpootlagers. Alles was ook weer goed, geen last meer van het welbekende getokkel. Nu heb ik er +-500km mee gereden en de laatste 50km is het mij opgevallen dat linksvoor heel langzaam het getokkel terug komt. Nu vind ik dat vreemd aangezien de lagers net vervangen zijn.. Waar zou hem dit aan liggen? Ik heb dus aan beide kanten de veerpootlagers vervangen en later alleen aan de linker kant (waar dus nu het getokkel weer is) de veerpoot. Naar mijn mening is alles goed gemonteerd en zoals het hoort, misschien dat jullie iets weten
Plein69
Erelid en Moderator
Geslacht:
Leeftijd: 45
Subject:

Re: Tokkelen voorkant

· 
Posted: 07.09.2021 - 05:17  ·  #2
Mijn vraag.
Wat bedoel je met tokkelen?
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 08:45  ·  #3
Quote door Plein69

Mijn vraag.
Wat bedoel je met tokkelen?

Eigenlijk het geklapper als ik door kuiltjes heen rijd of over drempels, op hogere snelheid veel minder last van dan op lage snelheid. Als het een klinkerweg is dan gaat het als een malle.
volvo355
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 08:57  ·  #4
Ik zou beginnen met dubbel checken of alles echt goed vast zit. Als iets net niet helemaal lekker vast zat kan dat zich laten zien na een aantal kilometer. Dat er iets los zit is het meest aannemelijke omdat het een paar 100 km weg was.

Als je zeker bent dat het van links voor komt zou het meest aannemlijke stabilisatorstangetje zijn maar die is nieuw begrijp ik. Hoe is het rubber van de stabilisatorstang op het subframe? Een erg versleten fuseekogel kan dit geluid eventueel ook veroorzaken.
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 10:23  ·  #5
Quote door volvo355

Ik zou beginnen met dubbel checken of alles echt goed vast zit. Als iets net niet helemaal lekker vast zat kan dat zich laten zien na een aantal kilometer. Dat er iets los zit is het meest aannemelijke omdat het een paar 100 km weg was.

Als je zeker bent dat het van links voor komt zou het meest aannemlijke stabilisatorstangetje zijn maar die is nieuw begrijp ik. Hoe is het rubber van de stabilisatorstang op het subframe? Een erg versleten fuseekogel kan dit geluid eventueel ook veroorzaken.

Ik haal vandaag beide schokbrekers eruit, links om alles weer opnieuw in elkaar te zetten en rechts vanwege de nieuwe veerpoot.

Fuseekogels, aandrijfassen en draagarmen zijn vorig jaar er allemaal nieuw opgekomen.. Dat is het vreemde. En dit specifieke geluid was er al eerder maar heel af en toe, lang zo vaak niet als nu en dan aan beide kanten. Nu alleen nog links, terwijl die juist een nieuwe veerpoot heeft.
Maakt het onderste rubber ook uit voor de veren? Deze zijn wel versleten bij mij. En de bovenste, waar moeten die gemonteerd zijn? Die blauwe halve maan vormige, zitten er nu aan beide kanten niet onder. Alleen de onderste rubbers nog. En de veerzitting natuurlijk ook
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 11:20  ·  #6
ook mijn ervaring is dat er makkelijk toch een stangetje toch wat los zit.
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 11:40  ·  #7
Quote door GRUNNS60

Bedoel je hiermee het stabilisators stangetje? Op hoeveel Nm moet deze vast?
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 12:34  ·  #8
Quote door Hedzerd21

Quote door GRUNNS60

Bedoel je hiermee het stabilisators stangetje? Op hoeveel Nm moet deze vast?

Moet er ook kopervet oid op het schroefdraad van de stabi stangen? Aangezien dit bewegende delen zijn.
Doeke Dobma
Supporting Member
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 16:59  ·  #9
Kan het ook het rubber van dr stabilisatorstang zelf zijn? Die slijten ook. En aangezien je je auto verlaagd hebt krijgen alle rubbers toch een stuk meer op hun donder.
Hedzerd21
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.09.2021 - 22:11  ·  #10
Voorste nieuwe veerpoten + stabilisator stangen zitten er onder. Geen getokkel of andere vreemde geluiden dus waarschijnlijk net niet goed vast. Kon namelijk de onderste moet van de stabi stang nog net niet een kwart slag aan draaien. Bedankt voor de tips!

Selected quotes for multi-quoting:   0