Ik had gehoopt op en discussie over de automaat, en de rest van de techniek! Maar zelfs op een liefhebbers forum gaan we liever iemand als licht gestoord weg zetten ! Mij prima, maar dan heeft het stellen van z 'n vraag totaal geen zin dus!! Maar de mensen die wel gewoon reageren bedankt!
Hmmm,.. beetje voorzichtig met wat we zeggen allemaal. Het blijven zinnen die koud op de forum staan en niet zoals we in een gesprek face to face wordt gedaan.
Nu lijkt het me even verstandig hier mee te stoppen voordat we op de gevoelige snaar gaan trappen.
Maar een discussie over de techniek van de bak en dergelijke heeft naar mijn idee geen aanleiding gehad hiervoor.
Dus was dit wel een beetje te verwachten. Maar goed dit is dan ook mijn beeld ervan.
Even een tip Louis, als je meer wilt weten over de techniek zou ik een andere topic voor aanmaken, wellicht kom je meer te weten. En wordt er niemand als "gestoord" weggezet
Als er blijkbaar geen praktijk ervaring is met het rijden met een dergelijke combi, kun je daaruit concluderen dat er nog niemand het aangedurfd heeft om z'n bak zodanig op de proef te stellen, dus dat lijkt me een duidelijk genoeg antwoord
Als er blijkbaar geen praktijk ervaring is met het rijden met een dergelijke combi, kun je daaruit concluderen dat er nog niemand het aangedurfd heeft om z'n bak zodanig op de proef te stellen, dus dat lijkt me een duidelijk genoeg antwoord
Ik heb eind mei met zo'n combi gereden(bestelbus, Renault 2.5dci met schamelwagen) van Gent naar Monaco ter ondersteuning van een oldtimerrit, eerlijk gezegd: zolang de schamel leeg was: geen probleem, je voelt ze zelfs minder dan een gewone autotrailer doordat ze op 'r eigen wielen staat(en goede remmen had) maar in de bergop(leeg) voelde je wel dat de bus afzag, niet alleen qua tekort aan vermogen maar ook de kracht die de combi uitvoerde op de kas van de bus
daarom zou ik 't toch ook afraden op een personenwagen, lijkt me eerder iets om getrokken te worden door een écht(ladder) chassis
Oke dan neem ik terug dat je psychische hulp moet gaan zoeken
zonder dat je het probeert is deze vraag of de bak het aankan best wel makkelijk te beantwoorden.
het antwoord is gewoon nee dat kan ie niet aan, en waarom niet: nou gewoon omdat de eindoverbrenging veel te lang is daardooor komt er te veel kracht op de interne onderdelen te staan waardoor ze gewoon kapot gaan.
een busje of tereinwagen heeft een kortere eindoverbrenging waardoor ze dit (zelfs met veel minder pk's) veel makkelijker op gang krijgen.
Afgezien van of de auto het trekt (imo: voor een keertje, vast wel, al zal hij het lekker warm krijgen), het is een combi waar je liever niet mee wil gaan rijden; de aanhanger is bijna 2x het gewicht van de auto en dat rijdt voor geen meter, om niet te zeggen 'levensgevaarlijk'.
Afgezien van of de auto het trekt (imo: voor een keertje, vast wel, al zal hij het lekker warm krijgen), het is een combi waar je liever niet mee wil gaan rijden; de aanhanger is bijna 2x het gewicht van de auto en dat rijdt voor geen meter, om niet te zeggen 'levensgevaarlijk'.
lengte is even lang als een trekker+oplegger
nadeel is dat je scharnierpunt meer in't midden ligt waardoor je énorm veel plaats nodig hebt om te draaien/bochten te nemen
en achteruit rijden heb ik niet eens willen proberen, mijn vrije ruimte op de harde schijf ging niet voldoende zijn...
Lengte is het probleem niet zozeer, zeker niet zolang je vooruit gaat. Een veel zwaardere aanhanger gaat voor jou bepalen waar je heen gaat, je hebt véél meer afstand nodig om stil te komen staan, bij spoorvorming bepaalt de aanhanger je plaats op de weg enz.
Klopt helemaal wat je hier schrijft. Vroeger toen ik klein was eens mogen ondervinden bij mn vader op de achterbank van de 340. Caravan, die overigens niet eens te zwaar was maar wel in de buurt van het max van de auto, bepaalde bij een daling in de bergen volledig wat de auto deed. En dat is niet fijn. Kost ook heeel veel moeite om de boel dan weer onder controle te krijgen... liep allemaal maar net goed af overigens.
Maar laat staan wat er gebeurd wanneer je grenzen gaat overschrijden met maar liefst 1200 kg!!
Ik heb met de Jeep wel eens meegeholpen bij een verhuizing, grootse 3-asser gehuurd die er te vinden was en gaan. Auto en aanhanger helemaal volgeladen en weer terug (Brabant-Noord Holland-Brabant). Dat was niet de meest verstandige actie, de auto kon het, laten we het daar maar op houden...
Ik heb ooit, zeer lang geleden, met mijn mercedes 190d, wat toen een courante auto was, dus zo lang geleden was het, een aanhanger met puin vervoerd, de oplooprem deed het niet, en natuurlijk was de aanhanger te klein en ik had te veel puin. Niet geremd door enig verstand of andere intelligentie ben ik gaan rijden, eerst de aanhangerbanden op 4 bar gezet, en ik reed mijn oprit af, trapte op de rem, en er gebeurde.......... Helemaal niets, gelukkig was de (altijd drukke) straat leeg, dus ging het goed. Toen ik vervolgens een viaduct af reed begon het spul te slingeren en ik kon het maar net aan op de weg houden!
Ik denk dat de aanhanger 2 ton woog en de auto er voor 1300 kilo, dat was geen goede combi.
( en voordat hier weer een reactie op komt; het verstand begint langzaam te komen.....)
aanhangergewicht is mede reden waarom ik mijn v40 omgeruild heb voor een v70
reed met de v40 vaakmet 1600/1700 kg erachter[minikraan] maar dan stuurt de aanhanger bijkans meer de auto als je zelf en de kans op bekeuring
ik heb er ook wel eens een klein stukje 4km 2400kg erachtergehad maar dat vind je auto niet zo leuk en de remweg wordt wel heel lang ook niet harder gereden toen als 50