NIET draaien aan de plastic schijf met schotjes!! (nog niet, tenminste)
De plastic schijf heeft een paar gaatjes waar op 2 punten een palletje doorheen steekt. De onderste heeft een markering die helpt om de boel weer correct in elkaar te zetten als je het loshaalt:
en deze markering komt overeen met de markering op de buitenring (die je eerder losgeschroeft hebt)
De optische sensortjes zijn poortjes waar die schotjes tussendoor lopen.
Als je direct bij het aanraken van het stuur de DIM foutmelding krijgt, is het waarschijnlijk dat de fout komt door de grove sensor, die alleen het eerste stukje draaiing van het stuur meet.
De poortjes hebben hele fijne sleufjes waar iets in kan komen (stof, plastic slijpsel, vet...) en zijn extreem gevoelig. Dus ook al zie je niks, je maakt ze toch best even schoon. Blazen, met perslucht of een droge mond (niet spugen...), en met een wattenstaafje oid (wat geen haartjes achterlaat) en alcohol.
Tot zover stap 1: de grove sensor. Tot zover kon je alles nog af zonder VIDA.
Nu kun je - net als ik - proberen de sensor, stuur, airbag etc terug te bouwen en te kijken of je de foutmelding nogsteeds krijgt. Niet? Mooi! Wel? Kak! Weer alles uitbouwen (accu los!).
Zoals eerder genoemd kun je afleiden uit wanneer de foutmelding opspringt, welke sensor waarschijnlijk de oorzaak is. Bij de meesten zal dit toch de precieze sensor zijn.
Ook die kun je proefondervindelijk proberen weer in het gareel te krijgen, maar als je succes hebt is dat meer toeval dan wijsheid. Hiervoor heb je toch wel best VIDA bij de hand.
De precieze sensor is de uitstulping die omhoog steekt. Leg de SAS zo dat die bovenaan zit, dan kijk je er tegenaan.
Een plaatje (let op de markeringen):
Het lijntje links (van het plaatje) moet tussen de twee uitersten vallen maar hoeft niet precies in het midden te staan. Als het plaatje te ver omhoog of omlaag staat terwijl de sensor zich in de middenstand bevindt (wielen recht, zeg maar) dan geeft ie een foutmelding.
Deze precieze sensor is een infrarood led met een ontvanger 'matrix' en daartussen een schijfje met een sleufje wat op en neer beweegt, aangedreven door een tandwieltje.
Voor de volledigheid een plaatje van het plaatje... waaraan je ook kan zien wat voor precisie instrument dit eigenlijk is:
Dit plaatje hoef je in principe niet los te halen maar je kunt wel even de precieze sensor doorblazen voor het geval dat. Maar de error komt meestal niet door vervuiling.
Wat blijkt nu (aldus mijn Russische correspondent):
De IR led gaat mettertijd minder licht geven (heeft schijnbaar slechts een optimale levensduur van zo'n 8000 uur)
MAAR
die kan je bijregelen! Je kan de led wat meer stroom geven waardoor hij weer helderder gaat schijnen, en de ontvangermatrix weer het juiste signaal afgeeft. Dit is nl. meestal de boosdoener. Niets mechanisch dus.
Op de printplaat zit een minuscuul variabel weerstandje, gemarkeerd met VR1:
VOORDAT je VR1 aanraakt (zeer gevoelig, oppassen!) moet je met een multimeter de actuele waarde van de weerstand meten.
Dit doe je door met je multimeter op de laagste weerstand-stand (u bent nog mee?) de linkerzijde en de rechterzijde (bovenste pootje) te meten en de waarde te noteren.
Ligt normaalgezien rond de 200 ohm.
VR1 is ZEER gevoelig en zal bij een kleine aanpassing al een grote verandering in de weerstandswaarde geven.
De bedoeling is om de waarde van VR1 met ongeveer 10-15% te verminderen. MEER NIET. Hierdoor krijgt de schakeling minder weerstand en krijgt de led iets meer stroom.
Dit moet je een beetje proberen.
1mm draaiing is al veel, dus met een fijn schroevendraaiiertje geef je het metalen randje een heel klein tikje, en dan meet je weer. En zo blijven proberen totdat je je originele weerstandswaarde hebt verminderd met 10-15%. Als ik het me goed herinner heb ik tegen de klok ingedraaid (te ver; weer terug, etc etc)
Elke sensor is anders afgeregeld bij aflevering dus dit zul je moeten proberen; geen vast recept.
Je mag niet minder dan 50 ohm zetten (maar zo laag kom je normaalgesproken niet) want dan wordt de schakeling overbelast.