Zoals ik in mijn leden topic al had vermeld was ik van plan om een vouwdak in mijn v70 in te bouwen. Dit is natuurlijk geen nieuw dak. Het dakje is afkomstig uit een Renault Twingo en leent zich bij uitstek om ook in andere auto's in te bouwen. Ik ben ook niet de eerste die dit doet in een Volvo.
Het begint natuurlijk met het juiste te dak. Deze kwam ik bij toeval tegen op de sloop en mocht ik voor een leuk bedrag meenemen. Samen met mijn zoon de 36 moertjes losgedraaid en dakje meegenomen.
Eerste maar eens gepast:
Daarna gat uitgezet met schilderstape en de gaten geboord. Ik heb de gaten door de hemelbekleding heen geboord zodat ik gelijk wist hoe ruim ik die er uit moest snijden. Wel even opletten want er loopt een kabelboom over de bekleding heen.
Het zagen heb ik gewoon met een decoupeerzaag gedaan. Op internet zie ik de meeste aan de slag met een haakse slijper maar dat geeft veel te veel troep. Het staal is ca. 1.5mm dik maar heel erg zacht. Ook de beide draagbalken onder het dak zijn val heel zacht staal en ga je samen met het dak in een keer door.
Daarna heb ik de rand even in de grondlak gespoten om roest tegen te gaan al denk ik niet dat dat de resterende levensduur van de auto nog erg zal beïnvloeden . Kabelboom verlengd (7 draden) en de draagbalken met een waterpomptang nog iets verder naar binnen gebogen.
Daarna heb ik het dakje daarna op zijn plaats gelegd en voor de zekerheid de oude rubberen afdichting vervangen door een nieuwe tochtrubber (jaja, mag niks kosten) en een paar gaten een drup kit op gedrukt voor de anti-lek. Het geheel klemt met vier aluminium strips op zijn plaats en wordt aangedraaid met 36 moertjes.
En de binnenkant met de enigszins aangepaste Twingo binnenpanelen:
Ik vind het voor het doel waarvoor ik de auto gebruik prima. Kan het netter? Ja tuurlijk maar dan zou het langer duren en meer geld kosten. Vooral voor de afwerking aan de binnenkant zou je er dan meer aandacht aan moeten besteden.
Dan natuurlijk de hamvragen:
Is hij nog waterdicht? Ja, voor zover ik kan vaststellen wel. De Twingo waar hij uit kwam was ook helemaal droog van binnen en dak zelf was dus nog prima. Er zijn ook meerdere rubbers die het geheel afdichten.
Is de carrosserie nog even stijf? Ik heb hem met een voorwiel op de stoep gedraaid en zo maximaal proberen te torderen. Hij kraakt en piept niet meer of minder en als ik naden en kieren vergelijk dan is er geen verschil. Dat zal dan de Volvo kwaliteit zijn. Dit dak zal minder botsingsenergie opnemen bij een aanrijding dan het oorspronkelijke dak maar bedenk wel dat voor een normaal klein schuifdak ook een balk doorgezaagd moeten worden.
Maakt het lawaai? Helemaal open natuurlijk wel en dit neemt behoorlijk toe boven de 80 km/h. Dicht maakt het weinig verschil en fluiten doet het niet. Het dakje zelf is ook gevoerd met schuim en zeker een cm dik.
Al met al ben ik er dik tevreden mee en met het mooie weer van de afgelopen dagen is het briljant rijden. Ramen blijven lekker dicht en toch zit je lekker "buiten". Je hebt tijdens het monteren wel twee man nodig omdat je toch wel een aantal keren het dak er in en uit zal moeten tillen om te passen.
Het begint natuurlijk met het juiste te dak. Deze kwam ik bij toeval tegen op de sloop en mocht ik voor een leuk bedrag meenemen. Samen met mijn zoon de 36 moertjes losgedraaid en dakje meegenomen.
Eerste maar eens gepast:
Daarna gat uitgezet met schilderstape en de gaten geboord. Ik heb de gaten door de hemelbekleding heen geboord zodat ik gelijk wist hoe ruim ik die er uit moest snijden. Wel even opletten want er loopt een kabelboom over de bekleding heen.
Het zagen heb ik gewoon met een decoupeerzaag gedaan. Op internet zie ik de meeste aan de slag met een haakse slijper maar dat geeft veel te veel troep. Het staal is ca. 1.5mm dik maar heel erg zacht. Ook de beide draagbalken onder het dak zijn val heel zacht staal en ga je samen met het dak in een keer door.
Daarna heb ik de rand even in de grondlak gespoten om roest tegen te gaan al denk ik niet dat dat de resterende levensduur van de auto nog erg zal beïnvloeden . Kabelboom verlengd (7 draden) en de draagbalken met een waterpomptang nog iets verder naar binnen gebogen.
Daarna heb ik het dakje daarna op zijn plaats gelegd en voor de zekerheid de oude rubberen afdichting vervangen door een nieuwe tochtrubber (jaja, mag niks kosten) en een paar gaten een drup kit op gedrukt voor de anti-lek. Het geheel klemt met vier aluminium strips op zijn plaats en wordt aangedraaid met 36 moertjes.
En de binnenkant met de enigszins aangepaste Twingo binnenpanelen:
Ik vind het voor het doel waarvoor ik de auto gebruik prima. Kan het netter? Ja tuurlijk maar dan zou het langer duren en meer geld kosten. Vooral voor de afwerking aan de binnenkant zou je er dan meer aandacht aan moeten besteden.
Dan natuurlijk de hamvragen:
Is hij nog waterdicht? Ja, voor zover ik kan vaststellen wel. De Twingo waar hij uit kwam was ook helemaal droog van binnen en dak zelf was dus nog prima. Er zijn ook meerdere rubbers die het geheel afdichten.
Is de carrosserie nog even stijf? Ik heb hem met een voorwiel op de stoep gedraaid en zo maximaal proberen te torderen. Hij kraakt en piept niet meer of minder en als ik naden en kieren vergelijk dan is er geen verschil. Dat zal dan de Volvo kwaliteit zijn. Dit dak zal minder botsingsenergie opnemen bij een aanrijding dan het oorspronkelijke dak maar bedenk wel dat voor een normaal klein schuifdak ook een balk doorgezaagd moeten worden.
Maakt het lawaai? Helemaal open natuurlijk wel en dit neemt behoorlijk toe boven de 80 km/h. Dicht maakt het weinig verschil en fluiten doet het niet. Het dakje zelf is ook gevoerd met schuim en zeker een cm dik.
Al met al ben ik er dik tevreden mee en met het mooie weer van de afgelopen dagen is het briljant rijden. Ramen blijven lekker dicht en toch zit je lekker "buiten". Je hebt tijdens het monteren wel twee man nodig omdat je toch wel een aantal keren het dak er in en uit zal moeten tillen om te passen.