Het schijnt dat de 2.5 turbo nogal gevoelig is voor scheuren aan de bovenzijde van de cilinderbussen. De cilinderbussen zijn aan de bovenzijde van elkaar gesplitst, en op dit punt is de cilinderwand van vooral de 2.5 nogal dun. Bij oververhitting, pingelen of overboost kan het blok op dat punt scheuren. Dit heeft als gevolg heeft dat koelvloeistof de verbrandingsruimte inloopt, dus rot starten, compressieverlies, etc. Vooral de R schijnt dit euvel geregeld te hebben omdat dat blok wat hoger belast is.
Nu ik zelf zo'n ding heb was ik benieuwd hoe je zo'n gescheurd onderblok voorkomt. In NL niet bijster veel over te vinden, maar wel op Engelse en Amerikaanse fora. Wat men daar nog wel eens doet is de spleet tussen de cilinderbussen (sleeves) uitvullen met 'shims', opvulplaatjes die voorkomen dat de cilinderbus op die plaats kan bewegen en dus scheuren. Voor het idee:
Er schijnen zelfs voorbeelden te zijn van gescheurde blokken die met deze shims gerepareerd zijn en het al duizenden mijlen (incl. circuitgebruik) volhouden. Pumaspeed verkoopt die shims voor de 2.5 in de Focus ST.
Nou heb ik geen koelvloeistofverlies, misfire of slecht starten, maar wil m'n auto wel graag goed houden. De kop lichten, shims plaatsen en met een nieuwe koppakking de boel weer dichtzetten is 't me wel waard. Is er iemand met ervaring met deze aanpassing? Ik ben benieuwd!
Nu ik zelf zo'n ding heb was ik benieuwd hoe je zo'n gescheurd onderblok voorkomt. In NL niet bijster veel over te vinden, maar wel op Engelse en Amerikaanse fora. Wat men daar nog wel eens doet is de spleet tussen de cilinderbussen (sleeves) uitvullen met 'shims', opvulplaatjes die voorkomen dat de cilinderbus op die plaats kan bewegen en dus scheuren. Voor het idee:
Er schijnen zelfs voorbeelden te zijn van gescheurde blokken die met deze shims gerepareerd zijn en het al duizenden mijlen (incl. circuitgebruik) volhouden. Pumaspeed verkoopt die shims voor de 2.5 in de Focus ST.
Nou heb ik geen koelvloeistofverlies, misfire of slecht starten, maar wil m'n auto wel graag goed houden. De kop lichten, shims plaatsen en met een nieuwe koppakking de boel weer dichtzetten is 't me wel waard. Is er iemand met ervaring met deze aanpassing? Ik ben benieuwd!