Motor management service vereist

Lmm en turbodruk storing

 
 
 
 
 
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Motor management service vereist

 · 
Posted: 28.01.2017 - 11:38  ·  #1
Al een hele tijd heb ik een auto die wat schokkerig rijd, soms niet altijd, maar wel altijd voelbaar voor mij. Kon eigenlijk nooit een oorzaak vinden totdat ik foutmeldingen kreeg over de turbodruk. Ik heb daarop de turbosensor vervangen die vlak voor de intercooler gemonteerd is. Daarna ging het heel ven goed totdat ik weer diverse foutmeldingen kreeg. Met name van de lmm. Deze heb ik vorige week vervangen door een origineel exemplaar.
Twee dagen reed ik ineens rond in een andere auto. Helemaal gelukkig totdat ik ineens onderweg een melding kreeg: Motormanagement service vereist.
Uitgelezen en weer diverse meldingen. Zie afbeelding.

Gisteravond bij mijn eigen Volvo monteur geweest. Van alles bekeken en getest. Hele turbo traject onder druk gezet op zoek naar lekkages. Niks gevonden. Diverse keren gereden met de auto met de laptop op schoot zodat hij alle waarden in de gaten kon houden.
Eigenlijk ook niks vreemds. Het enige wat we af en toe konden zien is dat de turbodruk soms iets achter bleef, maar dat was niet echt veel, ik geloof 200 pascal.
Als de storing gewist word en de auto is warm, komt de storing ook niet terug. Dit gebeurt alleen van koud naar warm.
Hij wist wel te vertellen dat de combinatie van de storingen toch moet duiden op turbodruk.
Hij vond ook dat er wel veel speling zat op de turbo actuator. Alleen wist hij niet of die speling dit wel kan veroorzaken. Ik heb een filmpje gemaakt van de speling.
Tevens op internet gezocht naar ervaringen hiermee. Je kan dus reparatiekitjes krijgen om die speling er uit te krijgen. Zie het andere filmpje van een pools bedrijf die die speling mooi laat zien en na de reparatie de speling weg is.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft en weet of die speling dit soort storingen kan veroorzaken. Ik word hier behoorlijk moedeloos van.
Film 1
Film 2
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Gerald de Groot
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Lieren
Leeftijd: 49
Berichten: 598
Geregistreerd: 04 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 28.01.2017 - 13:44  ·  #2
Erg vervelend inderdaad. Maar beredenerend dat bij een nieuwe LMM toch nog een te laag signaal wordt gemeten, lijkt het toch op een luchtlekkage na de LMM. Als hij bij warme motor ook deze storing zou geven, zou het ook nog draadbreuk kunnen zijn, maar dat lijkt nu ook niet echt logisch :think. I.i.g. succes met het vinden van het probleem.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 28.01.2017 - 17:50  ·  #3
Het traject vanaf de lmm tot aan de inlaat is onder druk gezet. Daar kwam geen enkele lekkage uit voort. Er werd mij ook verteld dat sommige storingen niet letterlijk genomen moeten worden, Die ontstaan door juist weer iets anders.
Hij probeert in ieder geval volgende week een reserve lmm te regelen zodat we de nieuwe lmm kunnen uitsluiten dat deze toch niet goed functioneert.

Toch probeer ik enigszins te beredeneren waarom dit gebeurt. Wat namelijk nog zou kunnen is dat doordat er een nieuwe laaddruk sensor en nieuwe lmm gemonteerd is de afwijking van de turbo nu ineens beter zichtbaar word.
Verder ben ik nog steeds erg benieuwd of iemand meer verstand van turbo`s heeft en mij kan vertellen of die speling wat kan doen. Misschien iemand die dit bij zijn eigen D5 eens kan voelen?
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 29.01.2017 - 09:40  ·  #4
Is dit onderwerp te moeilijk of zo?
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 29.01.2017 - 10:08  ·  #5
Het lijkt erop dat jij een moderne D5 hebt, bij mijn oer D5 heb ik vorig jaar de turbo gedemonteerd. Bij de variabele luchtschoepen bleek dat de eerste welke de rest mee moest nemen, voorbij de rest was gegaan. dit weer hersteld en getest op juiste werking, toen meteen het huis aan de binnenzijde gepolijst.
Wellicht is dat bij de nieuwere versie van de turbo ook een mogelijkheid, want doordat de turbo niet hoeveelheid levert bij defecte schoepen komt er minder lucht voorbij dan de computer heeft berekend en daarop de ingespoten hoeveelheid diesel bepaald, wat vervolgens weer een foutieve meeting geeft op de uitlaat sonde.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 29.01.2017 - 11:17  ·  #6
Bedankt voor je reactie. Ik heb net de actuator losgehaald en de hevel van de schoepen met de hand bediend. Die gaan ontzettend soepel. Zit bijna geen weerstand achter. Heeft waarschijnlijk ook te maken dat ik al lange tijd met egr dicht rijd. Komt alleen maar schone lucht doorheen.
Daarna de actuator uit de auto gehaald en open gemaakt.
Er zit toch echt wel speling op het wormwiel. De middelste groeven zijn een stuk dunner geworden.
Dit is de uitleg van de canbus (REA) actuator:

De REA gebruikt een CAN-bericht om te bepalen welke actie gewenst is. De huidige hevelstand van de gaffel wordt gemeten op de PCB (printplaat). De sensor die deze stand meet, heet een C.I.P.O.S. sensor. Deze waarde wordt vergeleken met de waarde die gewenst is en mocht het nodig zijn, dan wordt de elektromotor aangestuurd om de gaffel in de juiste stand te bewegen. Dit lijkt omslachtig, maar heeft ook zo zijn voordelen. Zo is de positie van de gaffel ten alle tijden bekend en kunnen eventuele afwijkingen uitgefilterd worden. Bovendien kan de ECU nu de stand van de gaffel gebruiken als input voor eventuele handelingen en/of berekeningen. Het systeem wordt hierdoor in zijn geheel dus een stuk dynamischer.

Het lijkt mij dus erg belangrijk dat de sensor op de juiste plek zit, een kleine afwijking kan dan al voor afwijkingen zorgen.
Ik zal dus de speling er uit moeten krijgen, gelukkig zijn er tegenwoordig bedrijven die reparatiekits verkopen.
Zoals bijvoorbeeld: https://www.turborebuild.co.uk…kit-C.html
Die ga ik maar bestellen. Dat scheelt een heleboel centjes als je dit zelf doet.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 29.01.2017 - 11:35  ·  #7
Zit inderdaad best wat ruimte in. Ik vraag me alleen af of en hoe adaptief het motormanagement is. Dat er speling op komt is volkomen logisch. Ik kan me niet voorstellen er zo geprogrammeerd is dat het motortje naar een voor de meting vaste waarde gaat en dat het daarmee klaar is. Ik zou me eerder voor kunnen stellen dat er continue bij geregeld wordt en dat de speling min of meer bekend wordt in het geheugen (als dat er is tenminste) Want, zeg nou zelf, waarom zou de automatische versnellingsbak dat dan wel hebben?

Desalniettemin denk ik dat het zeker geen kwaad kan om de revisie te doen, dan is dat in elk geval wel op en top. Zeker als het onderdeel niet eens zo heel veel geld kost en het zelf goed te doen is.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 29.01.2017 - 13:58  ·  #8
Omdat ik de actuator toch open had liggen en ik op internet diverse meldingen tegen kwam dat de solderingen na verloop van tijd los kunnen gaan zitten heb ik alle verbindingen voorzien van nieuwe draadjes en solderingen.
Dat is even een werkje omdat elk contactoppervlak kaal gemaakt moet worden tot op het koper.
Direct solderen kan niet, wil niet hechten.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 37
Berichten: 2763
Geregistreerd: 03 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 29.01.2017 - 15:14  ·  #9
Ik ben heel benieuwd; ziet er goed uit. En als je voor dat geld dit weer op orde hebt, ben je spekkoper. Succes
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 30.01.2017 - 18:27  ·  #10
Heel bijzonder, vandaag geen enkele storing gehad. :'(

Of heel toevallig toch te maken met de nieuwe solderingen?

Reparatieset voor de actuator is onderweg. Die is straks weer als nieuw.
Eigenlijk ongelooflijk dat klanten gewoon een complete turbo word aangesmeerd.
Wat een geld :sick:
Actuator is zelfs los te repareren door diverse bedrijven.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 30.01.2017 - 21:55  ·  #11
mooi werk :thumb: :thumb:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 30.01.2017 - 22:50  ·  #12
Quote

Heel bijzonder, vandaag geen enkele storing gehad.

Of heel toevallig toch te maken met de nieuwe solderingen?


Zou zo maar eens goed kunnen. :o
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 03.02.2017 - 17:53  ·  #13
Gisteren de onderdelen binnen gekregen uit Engeland om de actuator te reviseren.
Nieuwe motor en worm tandwiel, clipjes en wat klein materiaal.
Morgen deze actuator eens onder handen nemen en dan hopen dat de klachten dan weg zijn.
Turbodesk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Niebert
Leeftijd: 49
Berichten: 1804
Geregistreerd: 02 / 2011
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 05.02.2017 - 13:01  ·  #14
Gisteren de actuator voorzien van een nieuwe motor, tandwielen en nog wat klein materiaal.
Ging voorspoedig. Klusje is helemaal niet moeilijk. Wel voor de zekerheid de stand van de hefboom gemarkeerd en na de montage deze weer precies terug gezet zoals ik hem er uit had gehaald.
Na het terug plaatsten met Vida de actuator een adaptie gedaan.

Ik moet het even afkloppen, maar gisteren een ritje gemaakt en vanochtend en de auto rijd weer heerlijk rustig en `smooth`.
De auto schakelt ook weer zoals het hoort. Rustig en soms nauwelijks waarneembaar.

Na deze storingen besef ik toch hoe belangrijk de lmm, laaddruk sensor, temperatuur sensor en de turbo is voor het rijden, maar ook voor het schakelgedrag van de automaat.
De automaat gaat erg vreemd schakelen als een van deze sensoren niet goed functioneert.
Dit is toch van cruciaal belang om te weten dat het niet altijd maar aan de automaat hoeft te liggen.

Je hoeft dus ook geen compleet nieuwe turbo te monteren als er wat aan de hand is met de actuator. Dat scheelt heel erg veel geld.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39897
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Motor management service vereist

 · 
Posted: 05.02.2017 - 19:08  ·  #15
Goede berichten. :thumb:
Overigens, het gebeurt maar al te vaak dat er klachten worden gezocht in de automaat, terwijl de oorzaak in het blok zit.
De computer gebruikt de aangeleverde gegevens van deze sensoren en als die afwijken zal de bak niet zo functioneren, als dat hij dit zou moeten doen.
En nu maar weer genieten. :-)
 
Selected quotes for multi-quoting:   0