Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 
 
 
 
 
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 19.07.2017 - 19:58  ·  #1
Bij mijn V70 MY2008 D5 gaat de brandstofdruk behoorlijk op en neer, wat kan dat zijn? Foto zit in de bijlage.

Klachten zijn een hoger gebruik dan regulier en een dansende toeren als ik afrem van 100 naar 0 in zijn vrij. Corrigeren met gas voorkomt dat de auto afslaat
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 43
Berichten: 1542
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 19.07.2017 - 21:44  ·  #2
Ik weet het niet zeker, maar misschien dat er 1 van de drukregelaars defect is? Er zijn meer mensen die dat hebben gehad, waaronder ikzelf.
Het gaat in mijn geval wel om een D5 uit 2002, dus ik kan je niet precies zeggen waar de regelaars bij jouw auto zitten. Bij mij zitten er 2: 1 op de injectorrail en 1 op de hogedruk pomp. Beide heb ik al eens vervangen.
M95
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 459
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 20.07.2017 - 01:18  ·  #3
Ik heb ook soortgelijke klachten gehad.

Eerst had ik de brandstofdruk regelaar op de hogedruk pomp vervangen (+/- €30 op marktplaats) hierdoor liep de motor niet meer onrustig. Vervolgens had ik de zekeringsbox in het motorcompartiment gedemonteerd en alle contacten ingespoten met contactspray waarna hij ook niet meer afsloeg.

Bij mij betreft het, net zoals bij Musicus, een D5 uit 2002.

Je kan in Vida ook naar de rail pressure kijken, bij mij schoot deze (vooral met een warme motor) telkens omhoog.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 22.07.2017 - 08:53  ·  #4
Noahm ik denk dat je in VIDA even op 'auto range' moet klikken (zie je screenshot' om een duidelijkere afbeelding te krijgen, waaruit je beter de waarden kan aflezen. En evt alleen de druk weergeven, niet ook andere parameters tegelijk. En ik zou denken dat in VIDA ook wel de gewenste waarde te vinden moet zijn? (Zelf geen ervaring mee)
Gezien de reacties van de anderen denk ik dat je op het goede spoor zit iig, waarschijnlijk wordt de druk te laag en slaat je motor af, tenzij je gas geeft.
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 22.07.2017 - 11:18  ·  #5
Quote door Bolbo

Noahm ik denk dat je in VIDA even op 'auto range' moet klikken (zie je screenshot' om een duidelijkere afbeelding te krijgen, waaruit je beter de waarden kan aflezen. En evt alleen de druk weergeven, niet ook andere parameters tegelijk. En ik zou denken dat in VIDA ook wel de gewenste waarde te vinden moet zijn? (Zelf geen ervaring mee)
Gezien de reacties van de anderen denk ik dat je op het goede spoor zit iig, waarschijnlijk wordt de druk te laag en slaat je motor af, tenzij je gas geeft.


Het gaat niet zozeer om de waarden, maar om de frequentie die te zien is. In Vida kan ik niet vinden of het normaal is dat de branfstofdruk frequent op en neer gaat.

Normale waarde is overigens:
"Fuel pressure (Pa): Indicates the pressure in the fuel rail. The pressure must be approx. 350,000 hPa at idle speed.
Measurement range: 0 - 2,000,000 hPa. " > daar wijkt de sensor maar een paar % van af.

Ik heb een paar sensoren gevonden;
31216319 rail pressure circa € 150
31216662 control valve circa €75
31292004 deliveryline pressuure sensor circa € 150

Als deze echt kapot zijn is het natuurlijk geen probleem om deze door (de dealer) te laten vervangen, al denk ik dat de teller behoorlijk gaat lopen op het moment dat je rondom je injector rail iets gaat vervangen is het bij mijn weten protocol om oa de rail te vervangen.
Het kan wellicht ook de brandstofpomp of brandstofpomp module zijn.

Heeft iemand een idee of het normaal is of een evt oorzaak?

Overigens lijkt (raar genoeg) het loslaten van de rem ook invloed te hebben op het voorkomen van het afslaan van de auto.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 22.07.2017 - 18:56  ·  #6
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 24.07.2017 - 17:10  ·  #7
Quote door Bolbo

Dan zou je wellicht ook aan een vacuüm probleem denken


Is +/- 1000 km geleden door de dealer gecheckt. Maar er zijn nieuwe ontwikkelingen in mijn zoektocht naar hoog verbruik:

Gisteren heb ik voor een stop van +/- 2 uur de auto 5 minuten 60 in zijn 2 laten rijden. Daarna heb zowaar 1:22 op de snelweg gehaald. Zelfs in de stad haalde ik 1:18. :-) Ook schommelde mijn toerenteller niet meer. Na een kwartier normaal doorrijden (geen nieuwe rijden) over de snelweg, nam het verbruik weer toe.

Of de afname van het verbruik aan de afgekoelde motor of het doorblazen lag vraag ik mij nog af; het sluit aanloop-problemen en lekkage van intercooler etc (naar mijn idee) uit. Ik denk aan interne vervuiling van een sensor of in/uitlaat/brandstof-traject.

Waar kan ik het beste beginnen met zoeken/doormeten?

De egr is bij 350.000 km geleden vervangen (nu 450.000+).

Ik denk zelf aan
  • Egr
  • Fuelpomp/sensor
  • Carterventilatie
  • Vervuilde injectoren
  • Roetfiltersensor vervuiling
  • Intake lek (oa intercooler)
  • Turbo pijp
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 08.08.2017 - 20:39  ·  #8
Vandaag de controleklep op de injectie pomp vervangen (30731402). Gelezen op https://www.volvo-forum.nl/top…aar&page=1
Deze is makkelijk te vervangen is (zit met 3 boutjes vast, is goed bereikbaar en je hoeft niet meteen je rail te vervangen) - helaas geen oplossing :-(

Quote door Bolbo

Dan zou je wellicht ook aan een vacuüm probleem denken


Volgens mij heeft een V70 III geen vacuummotorsteunen etc?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 08.08.2017 - 20:56  ·  #9
Kan iemand met Vida en een vergelijkbare volvo even checken hoe zijn brandstofdruk gaat.. ? weten we dat het daar ergens in zit. Hoewel de vraag dan is waarom fluctueert ie zo..
BIGW
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: achterhoek
Leeftijd: 53
Berichten: 1148
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 09.08.2017 - 17:56  ·  #10
Quote door GRUNNS60

Kan iemand met Vida en een vergelijkbare volvo even checken hoe zijn brandstofdruk gaat.. ? weten we dat het daar ergens in zit. Hoewel de vraag dan is waarom fluctueert ie zo..

Heb recent de druk censor links(als voor de auto staat), diegene met sleutelmaat 27 en de andere met de drie torx vervangen, resultaat geen onrustige motor meer op de cc bij bv 120, verbruik iets omlaag, nog wel te weinig haal met moeite 1 op 15.
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 10.08.2017 - 14:16  ·  #11
Quote door BIGW

Heb recent de druk censor links(als voor de auto staat), diegene met sleutelmaat 27 en de andere met de drie torx vervangen, resultaat geen onrustige motor meer op de cc bij bv 120, verbruik iets omlaag, nog wel te weinig haal met moeite 1 op 15.

Bedoel je met de de eerste sensor degene op de common rail? Diy artikel heeft 2 verschillende bosch artikelnumers: 0281002937 en 0281002952
De sensor met de 3 torx schroeven op de brandstofpomp heb ik net vervangen.
Overigens is mijn auto in tegenstelling tot jouw niet onrustig als hij op de cruise control staat.

Quote door GRUNNS60

Kan iemand met Vida en een vergelijkbare volvo even checken hoe zijn brandstofdruk gaat.. ? weten we dat het daar ergens in zit. Hoewel de vraag dan is waarom fluctueert ie zo..

Top idee :happy:
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 20:57  ·  #12
In mijn puzzeltje de auto nog maar eens uitgelezen; toevallig had ik de waarden nog geselecteerd toen in de auto uitzette en zag dat enkele waarden ook op en neer gaan als de motor uitstaat :-)

Bij contact uit zag ik de volgende 'bewegingen':
- EGR valve position; slingerend tussen 0,45% en 0,70% met een paar uitschieters over de 1,5%
- 'Current through fuel pressure regulator valve': slingerend tussen 195 mA en 205 mA
- 'Fuel pressure': 0 hPa met tikjes naar de 2100 hPa

De 'Air flow rate form mass air flow sensor' geeft continue 4,18 kg/h aan, terwijl de motor geen lucht aanzuigt
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 11.08.2017 - 22:14  ·  #13
huh? we doet t m na?
noahm
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 39
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 22.08.2017 - 11:30  ·  #14
Quote door GRUNNS60

huh? we doet t m na?


Niemand met VIDA en een 185 of 163 PK D5?
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Brandstofdruk gaat op en neer, normaal?

 · 
Posted: 22.08.2017 - 14:00  ·  #15
Hier wel, 163pk 2.4D (is ook een D5 al mag ik dat niet zeggen want die werd pas zo genoemd vanaf 185pk als ik me niet vergis) maar wel MY07, dus ik weet niet of die anders is. Vandaag geen tijd om te meten, ben aan het pakken voor een paar dagen weg dus op z'n vroegst volgende week... of ik moet al ruimte vinden om de laptop met vida nog ergens tussen te drukken.
Als iemand me voor is... graag!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0