Brandstofpomp V70NN defect

Ondanks dat 'ie in januari is vervangen

 
 
 
 
 
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 11:16  ·  #1
Vrijdagavond wilde de V70 (een 2.0 benzine, MY2011) niet starten. Volvo Assistance gebeld, die stuurden de wegenwacht. Wegenwachter en ik samen naar de oorzaak gezocht, uiteindelijk de luchtfilter aanzuigbuis eraf gehaald, terwijl hij er remmenreiniger in spoot startte ik de auto: motor liep. Er kwam dus geen brandstof aan. Flinke klappen op de benzinetank gegeven met een rubber hamer en zowaar, de auto deed het weer.
Erg vervelend, want uit de onderhoudshistorie bleek dat de pomp in januari is vervangen, voor de schrikbarende som van 8000 SEK (ruim 800 euro).
Zaterdag bij de plaatselijke dealer (Verkerk in Houten) langsgeweest, die konden uiteraard nog niet de auto repareren maar wisten me wel te vertellen dat het waarschijnlijk niet aan de pomp ligt! Er zit een stekker op de pomp die verbrandt, en daardoor valt deze uit. Het vriendelijke verzoek was om de auto te komen brengen als de tank leeg was, want die moet er onderuit om bij de pomp te komen.
Zondagmiddag stopte de auto er weer mee. Wegenwacht kwam weer en kreeg 'm nu met rubber hamer ook niet meer aan de praat. We hebben nog even de achterbank eruit gehaald, maar je kunt daar niet bij de brandstofpomp komen (of hadden we voor de reservewiel bak moeten kijken?). Met de sleepdienst naar het depot in Nieuwegein gereden en daar kreeg ik een V40 T3 mee die ik vrijdag weer moet inleveren, voorwaar geen straf om hiermee de familie tijdens de Kerstdagen te bezoeken (al had dat ook prima in de 480 gepast).
Vandaag is de auto bij de dealer afgeleverd, die hebben pas eind volgende week tijd dus vanaf zaterdag is de 480 eventjes de enige auto, want vrijdagavond moet de V40 weer zijn ingeleverd. (Bij andere dealers duurt het nog veel langer, de dealer waar ik laatst voor onderhoud was had pas eind januari tijd!)

Nu vraag ik me twee dingen af.
Is het een vaker voorkomend probleem dat een brandstofpomp in de V70NN er al na 6 jaar en 116.000 km mee ophoudt? En binnen een jaar en 10.000 km weer stuk is?
Moet de tank er echt onderuit om bij de brandstofpomp te komen?!?

Afijn, mijn vertrouwen in deze Volvo heeft wel een deuk gekregen :(
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6048
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 11:31  ·  #2
ja moet er onderuit, :
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 14:27  ·  #3
Bedankt voor de info, dat is duidelijk een klusje dat ik niet voor de deur kan uitvoeren en de dealer voor mij moet doen. Dat wordt een dure Kerst dit jaar :'(
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 17:47  ·  #4
De brandstofpomp van de V70NN gaat niet echt vaak stuk. Na 10.000 km alweer lijkt me helemaal sterk.

Heb je toevallig de storingscodes? Weten ze zeker dat het niet iets anders is wat het niet willen starten veroorzaakt? Kabelbreuk?
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 18:15  ·  #5
...
volvo355
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oss, Noord-Brabant
Leeftijd: 25
Homepage: volvov70forum.nl
Berichten: 4925
Geregistreerd: 10 / 2014
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 18:30  ·  #6
Quote door JOv70BI

Topic starter heeft het over een stekker op de pomp!

( verbrande stekker op een brandstofpomp hu! ) ;)

Oeps, niet goed gelezen.
Een stekker die verbrandt? Zou natuurlijk kunnen maar zover ik weet niet echt een vaak voorkomend probleem.

Ik las het volgende stukje en ging ervan uit dat dus de brandstofpomp zelf werd vervangen.
Quote
Is het een vaker voorkomend probleem dat een brandstofpomp in de V70NN er al na 6 jaar en 116.000 km mee ophoudt? En binnen een jaar en 10.000 km weer stuk is?
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 27.12.2017 - 18:45  ·  #7
...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 30.12.2017 - 11:26  ·  #8
Quote door volvo355

De brandstofpomp van de V70NN gaat niet echt vaak stuk. Na 10.000 km alweer lijkt me helemaal sterk.

Heb je toevallig de storingscodes? Weten ze zeker dat het niet iets anders is wat het niet willen starten veroorzaakt? Kabelbreuk?


Storing uitlezen ging niet, de apparatuur van de wegenwachter wilde niet met de OBD van de V70 praten. Ondanks dat we correcte modeljaar, motor en baktype invulden (2011, B4204S4, MTX75) wilde het diagnose-apparaat niet communiceren. Ik ben zelf niet meer op het idee gekomen om thuis de Bluetooth OBD-lezer eraan te knopen. Maakt ook niet uit, de oorzaak hadden we immers gevonden. Klappen met de hamer op de tank (en daarmee op de pomp) deed de pomp weer werken, dus het is overduidelijk geen softwareprobleem ;)

De monteur bij Verkerk in Houten die ik vorige week zaterdag sprak, wist me te vertellen dat de stekker het probleem is van de brandstofpompen en dat er een modificatie van Volvo op is. Ik hoop dat het alleen de stekker is, scheelt een paar honderd euro op de rekening namelijk. Het is kennelijk geen veel voorkomend probleem, tenminste, ik kan er geen klachten over terugvinden.
Edit: als het kabelbreuk is, dan zou dit probleem ook tijdens het rijden kunnen optreden? Eenmaal de motor gestart bleef de pomp wel lopen.

En nu geduldig wachten tot ze tijd hebben, want op zijn vroegst ben ik vrijdag aan de beurt. Dat is nog snel vergeleken bij andere dealers, bij Serva (waar de auto het laatst in onderhoud is geweest) konden ze me pas eind januari inplannen. Op mijn constatering dat ik dan een maand zonder auto zit werd droogjes geantwoord dat ik dan maar Premium Assistance had moeten nemen, dan had ik 30 dagen recht op vervangend vervoer. :/ Gelukkig heb ik de komende week vakantie en kan ik daarna nog wel even met de Volvo 480 naar het werk, zo te zien blijven de temperaturen wel een eindje boven nul.
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 30.12.2017 - 13:42  ·  #9
...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 03.01.2018 - 20:39  ·  #10
Vandaag, 2 dagen eerder dan verwacht, konden we de V70 weer ophalen. Uiteindelijk moest de pomp wel vervangen worden omdat de stekker is ingebrand. De rekening was bijna 800 euro, alleen al aan onderdelen kostte dit grapje 600 euro (inclusief BTW). Ik ga nog proberen om garantie te claimen bij Bilia, misschien krijg ik die pomp nog vergoed. Ik heb 'm in ieder geval meegekregen als bewijsstuk.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
JOv70BI
 
Avatar
 
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 03.01.2018 - 21:41  ·  #11
...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Brandstofpomp V70NN defect

 · 
Posted: 03.01.2018 - 22:34  ·  #12
Heb ik net even gedaan, bedankt voor de heads-up :)

Overigens, het door jou aangehaalde artikel uit de AMT had het dus bij het rechte eind! De stekker maakt slecht contact, de pennen branden in en als gevolg mag er een nieuwe brandstofpomp in.

Edit: de attachment in kwestie maar weggehaald en hier weer toegevoegd om zo eventuele caches ook te legen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
 
Selected quotes for multi-quoting:   0