PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 
 
 
 
 
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 04.04.2018 - 21:12  ·  #1
Afgelopen week is mijn auto bij Obbe van Volvotune getuned, alvorens hij onze Volvo's onderhanden neemt controleert hij de status van onze auto's zowel technisch als wat betreft foutmeldingen. Dit laatste doet hij middels VIDA.

Technisch was mijn auto gelukkig in topstaat echter kwam er wel 1 foutmelding naar boven welke ik dan ook graag zou willen oplossen namelijk CEM-B10EA14.

Het gaat dus om het PTC-verwarmings element dat een storing heeft. Deze PTC zou in de winter moeten zorgen dat onze efficiënte diesels sneller warm zijn in het interieur.

Volgens VIDA zijn mogelijke oorzaken:
- Kortsluiting naar massa in de signaalkabel
- Breuken in signaalkabel.

Wie heeft ook met dit probleem te maken gehad of weet waar ik moet beginnen? Zekering bij voeten passagierszijde is in ieder geval niet kapot.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 04.04.2018 - 21:58  ·  #2
Ik heb een V70 met benzinemotor uit Scandinavië en daar zit die PTC heater ook in, omdat het daar in tegenstelling tot onze kwakkelwinters verrekte koud kan wezen. Alleen kon ik daar afgelopen winter, in die paar dagen dat het ècht koud was, bar weinig van merken. Blijkt nadat ik me onlangs zo'n Chinese DiCE heb aangeschaft dat 'ie bij mij ook een foutmelding geeft, maar dan CEM-B10EA13, dat is een open circuit in plaats van kortsluiting.

Ik heb de 100A zekering (die zit naast de accu in de motorruimte, niet bij de voetenruimte passagier!) gecheckt en die is in orde. De accu is nieuw, en na resetten van de foutmeldingen kwam 'ie terug. Geen idee waar het nu aan kan liggen, want zo ingewikkeld is een keramisch verwarmingselement niet. Oh well. Het ding schijnt alleen te werken als de binnenkomende lucht onder de 14 graden is, en we gaan de zomer tegemoet. Daarnaast moet volgens VIDA de hele middenconsole en de complete infotainment module eruit, wil je bij de PTC kunnen komen. Die moeite ga ik me niet getroosten, dan maar geen quick heater.
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 07.04.2018 - 14:03  ·  #3
Quote door brinkie


Ik heb de 100A zekering (die zit naast de accu in de motorruimte, niet bij de voetenruimte passagier!) gecheckt


De midizekeringen ( o.a. de 100a zekering) lijken te zijn verstopt in de zekeringenbox achter een eigen dekseltje wat eroverheen is geplaatst. Hoe heb jij die deksel kunnen verwijderen en hoe heb je de zekering gechecked, met een multimeter?

Edit: gelukt om bij de zekeringen te komen. Platte schroevendraaier gebruiken om twee lipjes naar buiten te drukken. Zekering was goed dus ga verder met mijn zoektocht ;-).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 12.10.2018 - 23:00  ·  #4
Quote door Rossi

Quote door brinkie


Ik heb de 100A zekering (die zit naast de accu in de motorruimte, niet bij de voetenruimte passagier!) gecheckt


De midizekeringen ( o.a. de 100a zekering) lijken te zijn verstopt in de zekeringenbox achter een eigen dekseltje wat eroverheen is geplaatst. Hoe heb jij die deksel kunnen verwijderen en hoe heb je de zekering gechecked, met een multimeter?

Edit: gelukt om bij de zekeringen te komen. Platte schroevendraaier gebruiken om twee lipjes naar buiten te drukken. Zekering was goed dus ga verder met mijn zoektocht ;-).


Hebben jullie hierin nog enige progressie weten te boeken?

Ik heb deze melding ook, en tegelijk blijft de kachel bij mij na wat langer rijden vanuit de midden en bovenroosters aan de koude kant.

Zo mooi zijn als jullie al een lead hebben
Rossi
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 117
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.10.2018 - 23:02  ·  #5
Quote door martijn-a

Hebben jullie hierin nog enige progressie weten te boeken?
Zo mooi zijn als jullie al een lead hebben


Helaas niet, moet eerlijk gezegd ook bekennen dat de auto redelijk snel warm wordt. Het is meer dat ik deze "melding" graag uit VIDA wil hebben ;-).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.10.2018 - 23:54  ·  #6
Quote door Rossi

Quote door martijn-a

Hebben jullie hierin nog enige progressie weten te boeken?
Zo mooi zijn als jullie al een lead hebben


Helaas niet, moet eerlijk gezegd ook bekennen dat de auto redelijk snel warm wordt. Het is meer dat ik deze "melding" graag uit VIDA wil hebben ;-).


Voorlopig ben ik nog aan het zoeken waar de bewuste unit zit..... Ik vind op vida wel een "krachtunit" in het aanjagerhuis. Het ziet eruit als een verwarmingselement. Had deze week het dashboardkastje eruit om alle zekeringen en connectors te controleren, en kwam er later pas achter dat die unit daar zou moeten zitten.

Weet jij of dit het bewuste element moet zijn?

Ventilatorweerstand

Deze kwam ik ook nog tegen:
PTC storing
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.11.2018 - 14:06  ·  #7
Even een wat ouder topic afstoffen. Nu het weer kouder wordt, komt de CEM-B10EA13 storing weer terug.

Ik zou wel eens willen weten hoe ik bij die PTC heater kan komen, al was het alleen maar bij de connector, zodat eraan kan meten en eventueel de boel schoonmaken. Als er echt bijna 100 ampère doorheen wordt gejast, dan moeten het ook hele dikke kabels zijn met dito aansluitingen.

Behalve de 100A zekering 11A/7 onder de motorkap heb je ook nog een zekering F20 bij de CEM die de PTC aanstuurt. Maar als die uitgefikt is, dan doet je gaspedaalsensor het ook niet en krijg je denk ik een hele bak foutmeldingen in VIDA. Ik ga nog eens graven in schema's en beschrijvingen. De massapunten 31/1 en 31/83 lijken me ook een goede plek om te controleren.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.11.2018 - 15:47  ·  #8
Quote door brinkie

Even een wat ouder topic afstoffen. Nu het weer kouder wordt, komt de CEM-B10EA13 storing weer terug.

Ik zou wel eens willen weten hoe ik bij die PTC heater kan komen, al was het alleen maar bij de connector, zodat eraan kan meten en eventueel de boel schoonmaken. Als er echt bijna 100 ampère doorheen wordt gejast, dan moeten het ook hele dikke kabels zijn met dito aansluitingen.

Behalve de 100A zekering 11A/7 onder de motorkap heb je ook nog een zekering F20 bij de CEM die de PTC aanstuurt. Maar als die uitgefikt is, dan doet je gaspedaalsensor het ook niet en krijg je denk ik een hele bak foutmeldingen in VIDA. Ik ga nog eens graven in schema's en beschrijvingen. De massapunten 31/1 en 31/83 lijken me ook een goede plek om te controleren.


Volgens mij moet je het element kunnen benaderen wanneer je het radio/klima paneel verwijderd.

Deze uitdaging moet ik ook nog aangaan.

Ik merk dat de wagen vooral koud blijft vanaf de raamontwaseming. Handmatig warmt het allemaal wel op, maar in de auto stand wordt het achterin de auto heet en stroomt voorin de koude lucht van het dashboard af.

Ik merk dat het uitschakelen van de middenkanalen meer comfort geeft.

Bij mij zou het ook nog goed de tempsensor kunnen zijn.

Ik lees graag jouw ervaringen.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.11.2018 - 16:41  ·  #9
Er zit een setting in VIDA waarmee je extra warme lucht naar de achterbank kan leiden, zit ergens onder de CCM instellingen. Die heb ik een keertje aangezet, dan krijg je precies wat je hierboven omschrijft. Ik heb het gauw weer uitgezet. Zal thuis even kijken waar het onder zit, dan kun je checken of het bij jou ook het geval is.

Verder is er een calibratie mogelijk van de CCM.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 20.11.2018 - 17:50  ·  #10
Ik weet welke functie je bedoelt. Het geeft echter een klein verschil. Het blijft warm achterin.

Ik denk dat het goed reinigen van de tempsensor wel verschil maakt. Ik bemerk nl erg weinig luchtstroming of interactie na het dichthouden van het rooster.

In de oude N die ik had een heel verschil. Vooral met de klima.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 25.12.2019 - 15:27  ·  #11
Inmiddels kan ik weer een update geven aan dit topic.

Bij mij is de de foutcode oranje, dwz dat er momenten zijn dat het systeem wel functioneert.

Ik ben gaan meter met de multimeter en ben er achter gekomen dat dit element niet uitschakelt bij warme motor en interieur. Blijkbaar zit het met het ontvangen van het stuursignaal niet goed waardoor het element niet uitschakelt.

Ik rijd nu een weekje met de stekkers van het element los, die is een klein kunstje door de rijpanelen naast de clima unit weg te halen.

De warmte verdeling is boven en onder weer gelijk en geen vervelende kou vanaf de voorruit.

Deze tank lijkt ook aanzienlijk beter verbruik op te leveren, maar 600 km is nog een beperkte graadmeter.

Ik heb nog niet helder waar het stuursignaal vandaan moet komen, logisch denkend zou dit de koelwatertemperatuur moeten zijn. Als die temperatuur laag is zou namelijk het moment moeten zijn waarop het element bijspringt.

Maar de ecm leest deze gewoon met reëele waardes dus functioneert goed.

Tot zover, bij nieuwe updates weer bericht.
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 25.12.2019 - 23:43  ·  #12
Het PTC element gaat aan zolang de motor loopt en de binnentemperatuur < 14 graden is. Dus als daar iets fout gemeten wordt, gaat 'ie niet uit. Je zou dat kunnen checken door in VIDA de temperatuur uit te lezen.

Ik ben trouwens benieuwd of je nu nog steeds een foutmelding krijgt, en wel CEM-B10EA13 (open circuit). Als dat zo is, dan krijg ik het vermoeden dat in mijn auto hetzelfde probleem is opgetreden en men de boel heeft losgetrokken, want iets later warm is beter dan koude lucht. Met de huidige slappe winters heb je het PTC element überhaupt niet nodig, dus het staat vrij laag op de prioriteitenlijst van mijn V70 ;)
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Oorzaak koude lucht uit de roosters

 · 
Posted: 26.12.2019 - 22:02  ·  #13
Quote door martijn-a

Ik heb deze melding ook, en tegelijk blijft de kachel bij mij na wat langer rijden vanuit de midden en bovenroosters aan de koude kant.

Zo mooi zijn als jullie al een lead hebben

Ja, ik heb de oorzaak te pakken. Denk ik. Het heeft geen bal met de PTC te maken, het is "by design", of liever gezegd, het is beroerd ontworpen en dat weten ze bij Volvo ook.

Het is alsof de duvel ermee speelt. Ik heb net naar zuid Limburg op en neer gereden met de V70 en op de terugweg kregen we het koud voorin. Er kwam koude lucht uit de roosters aan de bovenkant en zijkant. Verwarming opdraaien, niet echt veel warmere lucht uit die roosters maar wel warmere voeten, werd erg onaangenaam zo. Ontwasemknop ingedrukt, warme lucht uit de ontwasemopeningen bij de voorruit. Airco aan of uit maakte niet heel veel verschil (airco werkte wel).

Afijn, thuis de VIDA laptop erbij gepakt en de auto uitgelezen. Leek weinig mee aan de hand, zie de uitgelezen waarden. Temperatuur van het interieur ging keurig omhoog, bij stilstaande auto met stationair draaiende motor kreeg ik het niet koud en kwam er warme lucht uit de roosters.

Toen ging ik wat verder graven in de setting van VIDA. Via Storing zoeken -> Autocommunicatie en dan klikken op de CCM kwam ik de volgende setting tegen onder Geavanceerd: "Maatregel voor dalende temperatuur en tocht in het interieur". Zie screenshots.

Het is dus een bekend probleem en je kunt kiezen tussen twee kwaden, ofwel last hebben van dalende temperatuur, ofwel last krijgen van beslagen ramen...
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 08.05.2020 - 14:20  ·  #14
Er is een paar maanden terug een filmpje verschenen op YouTube die de werking van de PTC heater uitlegt:
https://youtu.be/1bvCu0GhkfY

Daarin wordt beweerd dat de foutmelding die mijn auto heeft (CEM B10EA13) kan worden veroorzaakt door een verstopte temperatuursensor/ventilator. Waar zit dat ding? Ik hoor 'm wel eens draaien als ik in de auto zit met de motor af.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: PTC verwarming / Foutcode CEM-B10EA14

 · 
Posted: 08.05.2020 - 17:23  ·  #15
In de middenconsole Robert.

Rechts onder de temperatuur regelaar. Je ziet een roostertje.

Om erbij te komen moet het frontpaneel van de clima / radiounit los.

Is wel goed te doen. Alleen uitkijken voor de glasvezelkabel van de radio
 
Selected quotes for multi-quoting:   0