Handen omhoog voor Poika,
Hier een verslag van mijn ervaringen bij Poika/ Polter/ Blade. Tja, wat moet ik zeggen. Gewoon een hele leuke relaxte vent. Kundig. Dát vooral. Mocht je problemen aan de Volvo hebben, ga naar Blade. Mocht je problemen denken te hebben met je Volvo (preventie), ga naar Blade. Safety first, ga naar Blade.
Even voor jullie beeldvorming (scheelt teruglezen). Ik heb een Volvo V70N, uit 2007, Benzine, 5 cilinder, 2.0T, automaat met ehhh toen 220.141 km op de klok. En 1 jaartje in bezit. In de eerste maand (augustus 2017) dat ik met deze V rondreed, heb ik een automaat- en stuurhuisflush laten uitvoeren en een chipje voor wat extra juice (van 180 naar ≈ 225 pk) bij TPR. En uiteraard bij aankoop een nieuwe distributieset. En later nog ... nou ja jullie snappen het wel.
Hoe kan een verhaal anders beginnen dan met een melding en een lampje op het display: “Tijd voor
reg. service”.
En zo ben ik op een van onze mooie dagen op de motor gestapt en richting Blade gereden. Op ons forum stonden zoveel goede verhalen over hem, dat moest ikzelf maar eens bekijken. Ik vond het leuk om naar een garage te gaan waar ik en mijn V echt persoonlijk geholpen zouden worden. Ik ben niet zo van het “nummertjes trekken”. En ik kijk dan eerst of er een klik is. Goede garages zijn weliswaar dun gezaaid, maar ze bestaan. Maar een garage waar je ook echt vertrouwen in hebt, dat is soms goed doorzoeken. Ik zocht dus naar vorm én inhoud zeg maar. En dat heb ik gevonden: Blade.
Er is hier in Den Haag ruime keuze aan goede garages. Hardeman de Volvo-specialist is een bekende bij veel forummers, hoewel die naam niet veel genoemd wordt. Prima, ben ik geweest. Barry, eigenaar van Hardeman, was trouwens net vertrokken toen ik bij Blade arriveerde. Hoe toevallig. Ook de Volvodealer op het Forepark is hier een bekende en natuurlijk Beek Autoracing voor de ietswat meer exotische aanpassingen aan voornamelijk sportieve auto’s, is bij sommige forummers bekend. Ik dwaal af. Blade. Poika.
Koffie gedronken bij Poika. Hij kende mijn Volvo. De mijne! Hoe is dat mo-ge-lijk dacht ik. Ik ben hier op de motor en Poika heeft nog nooit mijn Volvo gezien. Echt bizar. Ja, dat ben ik, grijnsde Poika. Ik lees op het forum over de auto’s. Dat interesseert me. Dat is een beetje mijn dingetje. Nadat de koffie op was, maar de verhalen nog lang niet, werd ik weggestuurd. Terecht, want er moest natuurlijk weer gewerkt worden. Niet aan mijn Volvo, maar aan de Volvo van iemand anders. Uiteraard hadden Poika en ik een afspraak gemaakt dat ik de V zou langsbrengen. En dan echt kijken. Lampjes zijn nooit goed, maar meldingen en problemen komen nooit alleen. Blade gaf wel aan dat een melding als deze – en met deze kilometerstand- logisch was. Een grote beurt zou op zijn minst goed zijn. Dat gaf mij wel vertrouwen want het is gewoon goed om af en toe een specialist aan het werk te hebben. Je wilt zelf toch ook door een ervaren chirurg geopereerd worden en niet door iemand die het “ook goed kan”? Goed, alleen een grote beurt. Houdt die gedachte vast. Nu, naar huis op de motor.
Tijdens de proefrit met de V was Blade aangenaam verrast. Goede nieuws: de Bilstein B12 set: stevig, strak en toch comfortabel. De V stuurt ook goed. Gáán. Leuk om te horen van iemand die wekelijks in verschillende V70’s rijdt. Slechte nieuws: Geen 225 pk. Rond de 210. Mwah, ook goed. Het deed mij wel weer denken aan de tijd dat ik lid was van het MINI forum. Daar werd eens in de zoveel tijd de rollenbank afgehuurd bij eerder genoemde Beek Autoracing. Forumleden konden dan -bij voldoende animo- de auto op de dyno zetten tegen een gereduceerd tarief. Beek is de rollenbank van Autoweek. Je weet wel. Die. Maar ik dwaal weer af. Blade. Poika.
Na de testrit even de V op de brug. Ik hoorde Blade vanonder de V zeggen: Ja, ja, goed, goed, in orde, geen roest. TZT wel een nieuwe demper, maar verder... goed. Hoera! Terug op de grond, motorkap open: zwetende turboslag: niet goed, zei Blade. Dié en een grote beurt. Deal. Dus grote beurt en turboslang. Oké dacht ik. Prima.
Afspraak gemaakt en starten om naar huis te gaan. Ai! Een raar geluid bij starten. Een geluid dat ik persoonlijk niet kende. Maar Blade natuurlijk wel. Bleek later dat ook ik nieuwe VVT’s nodig had. Op het forum had ik er wel over gelezen. Dus, doen. Natuurlijk. Dus: grote beurt, turboslang en VVT’s. Houdt die gedachte vast.
Op de dag van de afspraak hebben Blade en ik nog eens onze gedachten over het onderhoud van de V laten gaan. Tja Poika, wat lees ik toch allemaal over het carter en de ontluchting, zei ik. Die sluipmoordenaar? Allemaal ellende of valt het wel mee? Tja Barto, antwoordde Poika: het lastige is dat het carter open moet en dán pas kan ik het zien. Maar eigenlijk denk ik dat iedereen wel een keer aan de beurt komt. De ene alleen eerder dan de ander. Bij elke kilometerstand. Daar sta ik dan te overwegen. Wel doen, niet doen? Doe maar openhalen Poika, besloot ik. Voor mij voelde het als rondrijden met een distributieriem die al ver over de tijd/ kilometerstand is. Het kan nog lang goed gaan, je kunt ook de parkeerplaats afrijden en het blok direct compleet in de soep draaien. Big Dog Hans heeft ons allemaal tot vervelens toe gewaarschuwd, waarvoor hulde aan Hans en aan dit forum. Dat wil ik natuurlijk niet. Investeren in kritisch onderhoud (VVT’s) en dan dit (carter) niet laten doen? Dat is uitgesloten. Dus: Doen! Dat brengt ons bij het volgende rijtje: grote beurt, turboslang en VVT’s, carter. Aardig rijtje al.
Zeg Barto, vervolgde Poika. Wanneer is jouw automaat geflushed? Vorig jaar, precies vorig jaar zei ik trots. Tja, ik doe toch ook wel iets goed dacht ik. Sinds ik de V namelijk heb, realiseer ik mij steeds meer dat de vorige eigenaar in de laatste periode van bezit niet al te veel meer heeft gedaan aan onderhoud. Dat komt nu uit. Maar, ik had op het forum gelezen over de automaatflush, dus die heb ik direct na aankoop bij forumsponsor TPR laten uitvoeren. Ik herinner mij nog goed wat een gore troep uit die automaat kwam. Ja oké vorig jaar, vervolgde Poika. Dan kan het zomaar een enorm verschil uitmaken om de bak nu opnieuw te flushen. De restanten die nog in de bak zaten zijn nu helemaal los gekomen door de flush van TPR. En verdraait. Die Poika had weer gelijk. Een week eerder hoorde ik mijn versnellingsbak bonken en dacht direct aan het flushen. Gezien de kosten ervan dacht ik maar weer snel aan iets anders … maar dat is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Oké, doe maar, hoorde ik mij zeggen tegen Poika. Forummers, zijn jullie er nog bij? Het verlanglijstje: grote beurt, turboslang en VVT’s, carter, automaatflush.
En Poika wees mij ook nog even haarfijn op de verroeste nieuwe remschijven aan de voorkant. Lelijk! Kijk!
Hier een verslag van mijn ervaringen bij Poika/ Polter/ Blade. Tja, wat moet ik zeggen. Gewoon een hele leuke relaxte vent. Kundig. Dát vooral. Mocht je problemen aan de Volvo hebben, ga naar Blade. Mocht je problemen denken te hebben met je Volvo (preventie), ga naar Blade. Safety first, ga naar Blade.
Even voor jullie beeldvorming (scheelt teruglezen). Ik heb een Volvo V70N, uit 2007, Benzine, 5 cilinder, 2.0T, automaat met ehhh toen 220.141 km op de klok. En 1 jaartje in bezit. In de eerste maand (augustus 2017) dat ik met deze V rondreed, heb ik een automaat- en stuurhuisflush laten uitvoeren en een chipje voor wat extra juice (van 180 naar ≈ 225 pk) bij TPR. En uiteraard bij aankoop een nieuwe distributieset. En later nog ... nou ja jullie snappen het wel.
Hoe kan een verhaal anders beginnen dan met een melding en een lampje op het display: “Tijd voor
reg. service”.
En zo ben ik op een van onze mooie dagen op de motor gestapt en richting Blade gereden. Op ons forum stonden zoveel goede verhalen over hem, dat moest ikzelf maar eens bekijken. Ik vond het leuk om naar een garage te gaan waar ik en mijn V echt persoonlijk geholpen zouden worden. Ik ben niet zo van het “nummertjes trekken”. En ik kijk dan eerst of er een klik is. Goede garages zijn weliswaar dun gezaaid, maar ze bestaan. Maar een garage waar je ook echt vertrouwen in hebt, dat is soms goed doorzoeken. Ik zocht dus naar vorm én inhoud zeg maar. En dat heb ik gevonden: Blade.
Er is hier in Den Haag ruime keuze aan goede garages. Hardeman de Volvo-specialist is een bekende bij veel forummers, hoewel die naam niet veel genoemd wordt. Prima, ben ik geweest. Barry, eigenaar van Hardeman, was trouwens net vertrokken toen ik bij Blade arriveerde. Hoe toevallig. Ook de Volvodealer op het Forepark is hier een bekende en natuurlijk Beek Autoracing voor de ietswat meer exotische aanpassingen aan voornamelijk sportieve auto’s, is bij sommige forummers bekend. Ik dwaal af. Blade. Poika.
Koffie gedronken bij Poika. Hij kende mijn Volvo. De mijne! Hoe is dat mo-ge-lijk dacht ik. Ik ben hier op de motor en Poika heeft nog nooit mijn Volvo gezien. Echt bizar. Ja, dat ben ik, grijnsde Poika. Ik lees op het forum over de auto’s. Dat interesseert me. Dat is een beetje mijn dingetje. Nadat de koffie op was, maar de verhalen nog lang niet, werd ik weggestuurd. Terecht, want er moest natuurlijk weer gewerkt worden. Niet aan mijn Volvo, maar aan de Volvo van iemand anders. Uiteraard hadden Poika en ik een afspraak gemaakt dat ik de V zou langsbrengen. En dan echt kijken. Lampjes zijn nooit goed, maar meldingen en problemen komen nooit alleen. Blade gaf wel aan dat een melding als deze – en met deze kilometerstand- logisch was. Een grote beurt zou op zijn minst goed zijn. Dat gaf mij wel vertrouwen want het is gewoon goed om af en toe een specialist aan het werk te hebben. Je wilt zelf toch ook door een ervaren chirurg geopereerd worden en niet door iemand die het “ook goed kan”? Goed, alleen een grote beurt. Houdt die gedachte vast. Nu, naar huis op de motor.
Tijdens de proefrit met de V was Blade aangenaam verrast. Goede nieuws: de Bilstein B12 set: stevig, strak en toch comfortabel. De V stuurt ook goed. Gáán. Leuk om te horen van iemand die wekelijks in verschillende V70’s rijdt. Slechte nieuws: Geen 225 pk. Rond de 210. Mwah, ook goed. Het deed mij wel weer denken aan de tijd dat ik lid was van het MINI forum. Daar werd eens in de zoveel tijd de rollenbank afgehuurd bij eerder genoemde Beek Autoracing. Forumleden konden dan -bij voldoende animo- de auto op de dyno zetten tegen een gereduceerd tarief. Beek is de rollenbank van Autoweek. Je weet wel. Die. Maar ik dwaal weer af. Blade. Poika.
Na de testrit even de V op de brug. Ik hoorde Blade vanonder de V zeggen: Ja, ja, goed, goed, in orde, geen roest. TZT wel een nieuwe demper, maar verder... goed. Hoera! Terug op de grond, motorkap open: zwetende turboslag: niet goed, zei Blade. Dié en een grote beurt. Deal. Dus grote beurt en turboslang. Oké dacht ik. Prima.
Afspraak gemaakt en starten om naar huis te gaan. Ai! Een raar geluid bij starten. Een geluid dat ik persoonlijk niet kende. Maar Blade natuurlijk wel. Bleek later dat ook ik nieuwe VVT’s nodig had. Op het forum had ik er wel over gelezen. Dus, doen. Natuurlijk. Dus: grote beurt, turboslang en VVT’s. Houdt die gedachte vast.
Op de dag van de afspraak hebben Blade en ik nog eens onze gedachten over het onderhoud van de V laten gaan. Tja Poika, wat lees ik toch allemaal over het carter en de ontluchting, zei ik. Die sluipmoordenaar? Allemaal ellende of valt het wel mee? Tja Barto, antwoordde Poika: het lastige is dat het carter open moet en dán pas kan ik het zien. Maar eigenlijk denk ik dat iedereen wel een keer aan de beurt komt. De ene alleen eerder dan de ander. Bij elke kilometerstand. Daar sta ik dan te overwegen. Wel doen, niet doen? Doe maar openhalen Poika, besloot ik. Voor mij voelde het als rondrijden met een distributieriem die al ver over de tijd/ kilometerstand is. Het kan nog lang goed gaan, je kunt ook de parkeerplaats afrijden en het blok direct compleet in de soep draaien. Big Dog Hans heeft ons allemaal tot vervelens toe gewaarschuwd, waarvoor hulde aan Hans en aan dit forum. Dat wil ik natuurlijk niet. Investeren in kritisch onderhoud (VVT’s) en dan dit (carter) niet laten doen? Dat is uitgesloten. Dus: Doen! Dat brengt ons bij het volgende rijtje: grote beurt, turboslang en VVT’s, carter. Aardig rijtje al.
Zeg Barto, vervolgde Poika. Wanneer is jouw automaat geflushed? Vorig jaar, precies vorig jaar zei ik trots. Tja, ik doe toch ook wel iets goed dacht ik. Sinds ik de V namelijk heb, realiseer ik mij steeds meer dat de vorige eigenaar in de laatste periode van bezit niet al te veel meer heeft gedaan aan onderhoud. Dat komt nu uit. Maar, ik had op het forum gelezen over de automaatflush, dus die heb ik direct na aankoop bij forumsponsor TPR laten uitvoeren. Ik herinner mij nog goed wat een gore troep uit die automaat kwam. Ja oké vorig jaar, vervolgde Poika. Dan kan het zomaar een enorm verschil uitmaken om de bak nu opnieuw te flushen. De restanten die nog in de bak zaten zijn nu helemaal los gekomen door de flush van TPR. En verdraait. Die Poika had weer gelijk. Een week eerder hoorde ik mijn versnellingsbak bonken en dacht direct aan het flushen. Gezien de kosten ervan dacht ik maar weer snel aan iets anders … maar dat is natuurlijk een tijdelijke oplossing. Oké, doe maar, hoorde ik mij zeggen tegen Poika. Forummers, zijn jullie er nog bij? Het verlanglijstje: grote beurt, turboslang en VVT’s, carter, automaatflush.
En Poika wees mij ook nog even haarfijn op de verroeste nieuwe remschijven aan de voorkant. Lelijk! Kijk!