De S60 begint helaas kuren te vertonen en ik probeer uit te sluiten waar het probleem zit waarbij ik jullie kundige mening graag zou willen hebben of ik goed zit.
Probleem is als volgt;
Enkele weken geleden ging het lampje emissie storing branden, gelukkig in bezit van een Vida/Dice dus uitgelezen. Daarbij kwam uit mijn hoofd ECM-150A MAF upper limit naar voren. Reset gedaan en even aangekeken. Binnen een week nogmaals zelfde code en daarbij kwam ook CEM-1A5D naar boven (ETM communicatie) en ECM-917F. Bij deze storing kwam ook duidelijk vermogens verlies, slecht/niet reageren op het pedaal en rauw stationair.
Wederom reset gedaan en toch een andere MAF sensor besteld en tevens ETM goed schoon gemaakt (exemplaar met gele sticker). ETM was wel wat vervuild maar niet heel erg. ETM test gedaan en die kwam op max 0.5% afwijking.
Enkele dagen later wederom vermogenverlies, cruise control gedeactiveerd en slecht reageren op pedaal (GEEN storing lampjes/meldingen in DIM.
MAF sensor was inmiddels binnen en erop gezet. DIt resulteerde in een soepelere motor, automaat schakelde beter over zonder inhouden tussendoor en overall gewoon veel beter. Daarmee de hoop alles opgelost te hebben...
Helaas, gisteren zwaar stotteren, slecht vooruit te branden en stationair als een bronstig hert... Toch maar een veilige plaats gezocht en de ANWB ingeroepen. Na 40 minuten ter plaatse, starten en lopen als een zonnetje. Op de ANWB scanner geen storingen.
Met natte handjes weer verder gereden en thuis weer uitgelezen: CEM-1A5D
Dus hoofdverdachte toch de ETM. Mijn dilemma is dat ik niet verwacht de wagen nog lang te hebben. Nog ongeveer 3-4 maanden voor er een lease in komt. Lokale dealer vraag ~€520 voor nieuwe ETM en software (€90!! voor de software)
Een gebruikt exemplaar varieert tussen de €35 en €125, met grote kans dat daar €90 bij gaat komen voor de software.
Wat is wijsheid? Of is er wellicht nog een andere verdachte aan te wijzen?
Probleem is als volgt;
Enkele weken geleden ging het lampje emissie storing branden, gelukkig in bezit van een Vida/Dice dus uitgelezen. Daarbij kwam uit mijn hoofd ECM-150A MAF upper limit naar voren. Reset gedaan en even aangekeken. Binnen een week nogmaals zelfde code en daarbij kwam ook CEM-1A5D naar boven (ETM communicatie) en ECM-917F. Bij deze storing kwam ook duidelijk vermogens verlies, slecht/niet reageren op het pedaal en rauw stationair.
Wederom reset gedaan en toch een andere MAF sensor besteld en tevens ETM goed schoon gemaakt (exemplaar met gele sticker). ETM was wel wat vervuild maar niet heel erg. ETM test gedaan en die kwam op max 0.5% afwijking.
Enkele dagen later wederom vermogenverlies, cruise control gedeactiveerd en slecht reageren op pedaal (GEEN storing lampjes/meldingen in DIM.
MAF sensor was inmiddels binnen en erop gezet. DIt resulteerde in een soepelere motor, automaat schakelde beter over zonder inhouden tussendoor en overall gewoon veel beter. Daarmee de hoop alles opgelost te hebben...
Helaas, gisteren zwaar stotteren, slecht vooruit te branden en stationair als een bronstig hert... Toch maar een veilige plaats gezocht en de ANWB ingeroepen. Na 40 minuten ter plaatse, starten en lopen als een zonnetje. Op de ANWB scanner geen storingen.
Met natte handjes weer verder gereden en thuis weer uitgelezen: CEM-1A5D
Dus hoofdverdachte toch de ETM. Mijn dilemma is dat ik niet verwacht de wagen nog lang te hebben. Nog ongeveer 3-4 maanden voor er een lease in komt. Lokale dealer vraag ~€520 voor nieuwe ETM en software (€90!! voor de software)
Een gebruikt exemplaar varieert tussen de €35 en €125, met grote kans dat daar €90 bij gaat komen voor de software.
Wat is wijsheid? Of is er wellicht nog een andere verdachte aan te wijzen?