Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

[How-To] Retrofit Full Option Interieur

 
 
 
 
 
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

 · 
Posted: 26.01.2020 - 20:19  ·  #1
Beste forumlezers,

Inmiddels is het gelukt om originele stoelverwarming achter aan te sluiten in mijn V60. Graag deel ik mijn ervaringen voor de volgende enthousiast - maar ook omdat ik veel berichten op internet heb gelezen dat het niet mogelijk is - of onbegonnen werk. Het is zeker een klus, maar voor deze how-to is dat vooral het vinden van de juiste stekkers/bekabeling. Het aanleggen van 12V+ spanning is lastig, maar dat geldt net zo goed voor de aftermarket stoelverwarmingsmatjes.. Kortom, mocht je (aanstaande) interieur uitgerust zijn met originele stoelverwarming achter - vrees niet. Het is prima aan te sluiten.

Mijn bevindingen zijn gebaseerd op de retrofit in mijn eigen Volvo V60 2013.
Alles wat ik schrijf is ter illustratie als voorbeeld. Alles wat jij doet is natuurlijk je eigen verantwoordelijkheid.
Veel plezier en succes!



Benodigdheden
-Volvo Stoelverwarming achter in je achterbank
-Complete armsteun met stoelverwarmingsknopjes of het onderdeel
-SHM relais (SeatHeatModules) 2x.
-Stukken bekabeling van SHM - zodat je alle stekkers in 1x in bezit hebt, gebruik een donor-auto.
Tip: In een S60/V60 zijn de SHM modules goed verstopt. Vaak nog aanwezig in sloopauto's. Deze zijn bevestigd achter het schuimrubber in de achterdeurdorpels (richting de kofferruimte).
Ik heb alles via Onderdelenlijn gespot, compleet R-Design interieur Half-Leer; Alcantara uit een V60 2014. Juist, Phase1 of Phase2 maakt voor een V60 niet uit.

Skills required
-Gezonde logica en geduld.
-Je weet dat je de accu moet loskoppen voordat je begint, etc etc.
-Je kan interieurdelen de-monteren (met VIDA instructies) zonder ze te beschadigen.
-Lezen van aansluitdiagrammen voor je type Volvo: https://vidaresources.volvocars.biz/ewd/Eng/index.html
-Solderen/draadverbindingen maken - en weer goed isoleren.
-Aansluiten van extra spanningsdraad op je accu met elk een 15A zekering (2x)

Gereedschap
-soldeerbout
-schroevendraaier 1.0mm
-schroevendraaier 2.0mm
-Ratelset/doppenset
-Gereedschap, materiaal en kennis om 12V fatsoenlijk aan te sluiten / of / je hebt een donor-zekeringkast (voetenruimte passagier) geknipt uit een S60/V60 (met of zonder verwarming maakt niet uit)

Materiaal
PosiTaps Mini (3x)
draad 2.0mm2 om massadraad aan te leggen en spanning (van voren)
draad 0.5 of 0.75mm2 voor de communicatie op de LINbus
2x Ringkabelschoen voor M6 (aardepunten aansluiten)
1x flink wat isolatie-tape kleur: zwart.
2x PiggybackMini of originele (donor-auto) wire-terminals (15A) voor je zekeringkast.
2x 15A zekering
2x Volvo Plastic Plug om je SHM modules vast te zetten (zelfde als in je voorbumper)

Software
Aanmelden (activeren) van Seat Heating Rear is vereist in de CEM. Dat heb ik via VDASH gedaan, tegelijk met stoelverwarming voor.
Aanmelden in de CEM via VIDA/Dealer - heb ik op dit moment nog niet de informatie voor.
Her-identificatie van de nieuw aangesloten SHM modules op de LINbus is mogelijk vereist (via VIDA). Met de sleutel in stand II zou dit ook automatisch gaan.

Voorbereidingen - 4/6 uur
inlezen op de aansluitschemas
Lees je in op het geldende aansluitschema voor jouw type S60/V60.
Vergelijk deze met die van de auto waaruit je interieur komt.
Relevant: Group 85 Interior equipment - Heated rear seat
Relevant: Control modules -Data communication, LIN 2:2

Controleren van de ontbrekende bedrading in de middenconsole
Ze je stoelen zo ver mogelijk naar achteren.
Gebruik VIDA instructies <TBD1> om je armsteun te vervangen - zodat de seat-heat control buttons geplaatst zijn. Als het goed is ligt daar al een groen-stekkertje klaar met spanning;massa en communicatie.
Gebruik VIDA instructies <TBD2> om de zijpanelen van je middenconsole te verwijderen.
Bij de passagier - waarschijnlijk net achter het tapijt bevindt zich stekker <74/530>. HIer gaan sowieso 2 dikke draden in/uit voor je 12V aansluiting.
Check voor Bruin-Violet op Pin <1#>. Als het goed is, slechts enkelzijdig aangesloten - namelijk richting je seat heat control buttons.
Bij de bestuurder - bevindt zich stekker/plug <74/401>. Op Pin <2#> zit bruin-violet. Deze draad is voor LIN A communication - voor je stoelverwarming links en de control-buttons van de achterbank.
Noteer: bruin-violet aansluiten van 74/530-pin1# naar 74/401-pin2#.
[Als je hier andere situatie aantreft - kun je beter even hieronder een post doen met een foto]

Optioneel: kabel CCM-naar stekker 74/401 losnemen
Tip: stekker 74/401 is een vrij korte kabel en gaat naar je CCM (Middenconsole). Als je VIDA instructies <> gebruikt om deze te demonteren kan je de kabel ook los nemen. Op die manier kan je gemakkelijker eraan-werken / solderen. Ikzelf heb Posi-Taps gebruikt en dat kon prima met de kabel nog in de auto.

Optioneel: verwijder het tapijt voetenruimte passagier
Het werkt veel prettiger met veel ruimte. Ik adviseer het voetentapijt (onder de matten) van de passagier ook te verwijderen. Dit vereist wel demontage van wat plastic onderdelen in de dorpel. En je moet de twee voorste bouten van de passagiersstoel losdraaien, zodat je het tapijt kan weg tillen.
VIDA instructies <>

Verwijder de achterbank en <pad in dorpel>
VIDA instructies <>

Keuze aanleg 12V aansluitingen en aarde-punten
De onder de zitting van de achterbank zijn aan beide kanten 2 aardepunten aanwezig.
Voor 12V heb je ofwel een donor-zekeringskast. Dan is de locatie helemaal voorin bij de passagier - links van de CEM.
Voor 12V heb je Piggy Back Fuses gekocht. Hiermee lus je eigenlijk een extra stroomkring aan de bestaande. Het is belangrijk dat je tenminste een 15A of 20A zekering gebruikt om door te lussen. Simpelweg omdat anders de bekabeling achter de 5A of 7.5A zekering te heet wordt met risico op doorbranden - of de 40A zekering redt je auto nog net op tijd. De 15A zekeringen van stoelverwarming voor zijn waarschijnlijk aanwezig - je kan daarop doorlussen.
Voor 12V heb je een ander plan.

Opnemen benodigde draadlengtes
Nu alles vrij toegankelijk is, zou ik de SHM modules in beide dorpels leggen. Gebruik een draad of touw om te kijken hoeveel CM bekabeling je nodig hebt.
Left/Right - Aardepunten onder de zitting van je achterbank.
Left/Right - Spanning van voren naar de gekozen aansluitpunten
Left/Right - LIN bus commincatiedraden naar voren geleiden. Deze moeten uitkomen bij stekker 74/401. Ik adviseer de V+/GND en communicatiedraad van de SHM Driver's side direct naar de passagierskant te leggen (onder de achterbank-zitting) en van daar de combinatie van alle bekabeling naar voren te geleiden via de dorpels. Bij de voetenruimte van de passagier kan je links-af (voor de LIN bus communicatiedraden 2x) richting de middenconsole (Je 12V+ gaat wss rechtdoor). Zo kom je eerst stekker/plug 74/530 tegen. Daar achterlangs en doorsteken naar de bestuurderszijde, zo kom je uit bij stekker/plug 74/401.
Noteer de benodigde lengtes (neem iets ruimer +20cm)

Montage- 2/3 uur
Montage: aansluitschema's
Print de aansluitschema's.
Lees die nog even goed door, ook de kleurcodes.

Montage: Bekabeling solderen
Soldeer de benodigde draadlengtes aan de kabels voor je SHM SeatHeatModules.
Isoleer met tape naar eigen inzicht.
Soldeer de ringkabelschoenen M6 aan de massadraden.
Take a coffee/beer

Montage: Bekabeling trekken
Plaats de SHM modules in beide dorpels van de achterdeur. Gebruik ev. de plug om 'm vast te zetten.
Plaats de bekabeling voor de zitting.
Plaats de bekabeling voor de rugleuning.
Plaats de 3e stekker met het massadraad; voeding en LINbus communicatiedraad.
Leg de bekabeling van de bestuurderszijde richting de andere kant. Tape ff tijdelijk vast.
Leg de bekabeling naar voren, netjes onder het tapijt, langs de B-stijl.
Leg de LINbus communicatiedraden (wit-groen+bruin-violet) richting de middenconsole. Passeer stekker/plug 74/530 en steek door naar de bestuurderszijde naar 74/401.
Controleer of bij het terugplaatsen van interieurdelen en tapijt de kabels niet strak komen te staan.
Gebruik isolatietape om alles op de juist te positioneren. Ik heb zoveel mogelijk aan de bestaande bekabeling getaped. Of de kabels volledig getaped en erlangs gelegd. Gebruik ev. nog wat tie-wraps.

Montage: Massa aansluiten
Monteer de massadraden bij de aardepunten (M6).

Montage: 12V aansluiten
A) 12Volt - donor-zekeringbekabeling
B) 12Volt - Piggy Back Fuse Mini
Plaats de PiggyBacks op de posities van stoelverwarming voor. Plaats alle 15A (4x) zekeringen terug.
C) 12Volt - Ander punt
Sluit aan zoals je zelf voor ogen hebt.

Montage: LIN A; LIN B communicatie aansluiten
Gebruik een PosiTap om de communicatie voor SHM Passagier aan te sluiten op Wit-Groen (Pin 1# 74/401).
Gebruik een PosiTap bij 74/530 Bruin-Violet om de kabel aan te sluiten op de zojuist aangelegde Bruin-Violet van de bestuurderszijde SHM (LIN A bus).
Gebruik een PosiTap om de communicatie voor SHM Bestuurder aan te sluiten op Bruin-Violet (Pin 2# 74/401).
Tip: PosiTap Mini is het meest geschikt. De ietwat grotere varianten prikken vaak naast de kabel en maken dan geen verbinding. Doe dit secuur en kijk goed of je de beoogde kabel "doorprikt".

Montage: Terugplaatsen achterbank
Monteer de stekkers van de stoelverwarming (geel 2x)
Plaats de achterbank terug. Druk even aan, zodat de vergrendeling klikt.

Montage: Terugplaatsen interieurdelen
Sla dit even over, nu kan je overal gemakkelijk bij. Tenzij je software op een later tijdstip wil doen.

Software handelingen
Als je nu de werking controleert, kan je gemakkelijker bekabeling corrigeren.
Tip: Vergeet de stekkers van je voorstoelen niet aan te sluiten - mocht je die losgehaald hebben.
-Sluit je accu aan
-Zet contact in positie II met de sleutel.
-Controleer de werking van de Seat Heat Rear Control Buttons.
-Controleer op foutmeldingen in VIDA.
-Hercalibreer LIN compontents (Advanced) actie bij CCM module in VIDA.
-Activeer stoelverwarming achter via VDASH als je dat nog niet gedaan hebt (zie how-to RetroFit stoelverwarming voor)
-Controleer eventueel opnieuw op foutmeldingen in VIDA.

Klaar!
Tips, vragen en opmerkingen zijn welkom.
Succes ermee!
GruttePier
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

 · 
Posted: 26.01.2020 - 20:20  ·  #2
Hier komen wat detailfoto's.

Boodschappenlijst Sloop/Onderdelenlijn
Nieuw interieur
Middenconsole met seat-heat-rear controlbuttons
31268908 - Seat Heat Module REAR (2x) uit de auto halen, zit niet op de achterbank.
Stekkers naar SHM (3 per module) uit de deurrdorpels achter halen.

Onderdeelnummers
Verschillende jaartallen voor zetels en achterbank maakt volgens mij niet uit.
30767985 Achterbank Stoelverwarming Matje zitting (bestuurderszijde) - (yr 2015: indicatie $55)
30767986 - Achterbank Stoelverwarming Matje zitting (passagierszijde) - (yr 2015: indicatie $55)
31413912 - Achterbank Stoelverwarming Matje rugleuningen - (yr 2015: indicatie $30)
31263181 - Stoelverwarming Matje voorstoelen zitting
31413909 - Stoelverwarming Matje rugleuning (Regular)
31413910 - Stoelverwarming Matje rugleuning (SportSeats)
TBD - plastic cover middenconsole met uitsparing seat-heat-rear control buttons
31288012 - Controlbuttons Seat Heat Rear (indicatie EUR 30)

Kabel 30786395 betreft CCM naar 74/401
Deze neem je los, indien je buiten de auto LIN A en LIN B draadverbindingen wilt solderen.
Of bijvoorbeeld CAN bus intermediate.


Stekkers richting de SHM modules (voorbeeld)


Originele zekeringen en spanning aanleggen


Voedingsdraden bijprikken op de originele locaties (zie afbeelding hierboven)
Je beschikt 2x over de juiste Volvo wire-terminal voor de zekering-voet van je 15A zekeringen. De draad was ook gebruikt voor tenminste 15A of 20A zekering. Andere draden zijn duidelijk veel dunner en niet geschikt.
1) Verwijder de afdekkapjes van de zekeringen en relais.
2) Klik de zekeringhouder los, met een platte schroevendraaier linksboven een lipje induwen. Bovenkant komt eerst los
3a) Verwijder de relais, onthoudt de positie.
3b) Verwijder de tiewrap, buig de draden een beetje recht voor hun posities
4) Wik beide kanten het lichtgrijze los van de zwarte behuizing, zodat je 3-8mm ruimte hebt gemaakt.
5) Nu is er voldoende ruimte om je draadterminals op de juiste positie in te duwen.
6) Controleer of ze ver genoeg erin zitten.
7) Monteer de zekeringhouder terug.
8 ) Plaats een nieuwe tiewrap om de gehele bundel opnieuw vast te zetten.
GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

 · 
Posted: 26.01.2020 - 20:21  ·  #3
Locatie SHM relais (2x)

GruttePier432
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 35
Berichten: 68
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

 · 
Posted: 26.01.2020 - 20:25  ·  #4
Verificatie in VIDA:


Resultaat:
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39894
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

 · 
Posted: 26.01.2020 - 20:54  ·  #5
Prachtige how to, waarvoor hartelijk dank.
Uiteraard terug te vinden in “Handige Linkjes”.
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 1972
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Retrofit: S60/V60 Volvo Stoelverwarming Achterbank

 · 
Posted: 27.01.2020 - 09:31  ·  #6
Geweldig!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0