Afgelopen weekend merkte ik dat mijn Volvo bij een kickdown heel erg inhield en begon te stotteren boven de 4000 toeren.
Nu heb ik hem gisteren met VIDA uitgelezen en helaas geen storingen kunnen vinden. Hij rijdt verder zoals gewoonlijk, reageert goed op het gas, verbruikt niet meer brandstof.
Ook bij een testrit gisteren heb ik de automaat in de 3 gezet zodat de lock-up erop gaat en op tijdens lock begint de motor te haperen. Hieruit concludeer ik in ieder geval dat het niet de automaat is die zo reageert of het moet toevallig een koppellimiter probleem zijn die de automaat doorgeeft aan de motor, dit lijkt mij onwaarschijnlijk.
Vandaag heb ik even een video opgenomen van het probleem, dit zegt natuurlijk voor iedereen veel meer. In de video wordt het gaspedaal vol ingetrapt.
Het betreft:
Volvo S60 2005
Benzine
Automaat 5 bak
Recente wijzigingen:
2000km geleden:
- Automaat gespoeld met Mobile olie (mineraal)
- Andere olie dan gebruikelijk Kroon 5W40 C3 ipv Castrol 0W30 A5B5
Wat is er vervangen:
- Carterventilatie 30k km geleden
- Bougies 27k km geleden
- Brandstoffilter, niet oud
- Luchtmassameter en 1e Lambda (2 jaar geleden)
- Distributie incl waterpomp 10k km geleden
Wat is er niet vervangen:
- MAP sensor
- Bobines
- Slang map is niet in top conditie
- Slang EVAP is in slechte conditie
Wat denk ik zelf:
- Ik ga er niet vanuit dat een andere motorolie dit gedrag kan veroorzaken.
- Ik ga er niet vanuit dat een vacuumlek dit zo heftig veroorzaakt, long term fuel trim was gisteren stabiel in VIDA.
- Mogelijk bobine, geeft dat dit soort gedrag?
- Brandstoftoevoer?
Wat ga ik morgen doen:
- Bougies controleren
- Met Torque app short / long-term fueltrim, gasklepstand bekijken tijdens stotteren
- Accu 10 minuten loskoppelen
- Graag suggesties voor meer opties / tips.
Accuspanning is volgens VIDA 12V wanneer motor uit is en 14,2V wanneer gestart.
Nu heb ik hem gisteren met VIDA uitgelezen en helaas geen storingen kunnen vinden. Hij rijdt verder zoals gewoonlijk, reageert goed op het gas, verbruikt niet meer brandstof.
Ook bij een testrit gisteren heb ik de automaat in de 3 gezet zodat de lock-up erop gaat en op tijdens lock begint de motor te haperen. Hieruit concludeer ik in ieder geval dat het niet de automaat is die zo reageert of het moet toevallig een koppellimiter probleem zijn die de automaat doorgeeft aan de motor, dit lijkt mij onwaarschijnlijk.
Vandaag heb ik even een video opgenomen van het probleem, dit zegt natuurlijk voor iedereen veel meer. In de video wordt het gaspedaal vol ingetrapt.
Het betreft:
Volvo S60 2005
Benzine
Automaat 5 bak
Recente wijzigingen:
2000km geleden:
- Automaat gespoeld met Mobile olie (mineraal)
- Andere olie dan gebruikelijk Kroon 5W40 C3 ipv Castrol 0W30 A5B5
Wat is er vervangen:
- Carterventilatie 30k km geleden
- Bougies 27k km geleden
- Brandstoffilter, niet oud
- Luchtmassameter en 1e Lambda (2 jaar geleden)
- Distributie incl waterpomp 10k km geleden
Wat is er niet vervangen:
- MAP sensor
- Bobines
- Slang map is niet in top conditie
- Slang EVAP is in slechte conditie
Wat denk ik zelf:
- Ik ga er niet vanuit dat een andere motorolie dit gedrag kan veroorzaken.
- Ik ga er niet vanuit dat een vacuumlek dit zo heftig veroorzaakt, long term fuel trim was gisteren stabiel in VIDA.
- Mogelijk bobine, geeft dat dit soort gedrag?
- Brandstoftoevoer?
Wat ga ik morgen doen:
- Bougies controleren
- Met Torque app short / long-term fueltrim, gasklepstand bekijken tijdens stotteren
- Accu 10 minuten loskoppelen
- Graag suggesties voor meer opties / tips.
Accuspanning is volgens VIDA 12V wanneer motor uit is en 14,2V wanneer gestart.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).