"klap" bij koude motor in D zetten

Hier dan

 
 
 
 
 
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 48
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

"klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 21.03.2021 - 22:13  ·  #1
Het is me de afgelopen week een paar keer gebeurd dat ik de automaat met koude motor in D zet en vervolgens een flinke "klap" naar voren voel.

Volgens mij gebeurt het niet met koude motor... Kan het mis hebben, het is pas net een paar keer opgevallen dat ik zo'n klap voel.

@Blade - wat kan dat zijn en hoe gaan we dat fiksen (indien mogelijk)?
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 48
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 21.03.2021 - 22:24  ·  #2
Ik kwam toevallig dit tegen:



Ik heb recentelijk een automaat flush gehad.
Zou dit van toepassing kunnen zijn?
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 48
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 21.03.2021 - 23:16  ·  #3
Op Facebook lees ik dat ik misschien gewoon even moet wachten tot het toerental (bij koud stationair starten) even gedaald is - "user error" 🙂

Ik zal dat voorlopig eens proberen.
Maar tegelijkertijd - mijn start/rijgedrag is niet veranderd, en volgens mij deed ie dit eerder niet... 😕
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 22.03.2021 - 18:59  ·  #4
Het inleren volgens het schema dat je gepost hebt is uiteraard het proberen waard.

Zelf heb ik jaren met Alison bakken gewerkt gemonteerd in de grote jongens in de huisvuilinzameling waarbij bokkige bakken vaak te temmen waren op een soortgelijke wijze.
Over het algemeen was een bak van een voertuig dat je overnam van een ruk-en pluk chauffeur niet de fijnste. Even een moment van bezinning en de bak de tijd geven met een serie in- en uitschakelen, zowel vooruit als achteruit loste vaak veel op.
Pygmy
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Haarlem
Leeftijd: 48
Berichten: 324
Geregistreerd: 09 / 2020
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 23.03.2021 - 21:38  ·  #5
De auto even op adem laten komen voor 'm in 'D' te zetten lijkt te werken....
Misschien is dat standaard procedure voor een automaat? Dit is m'n eerste automaat, en ik ben nogal ongeduldig aangelegd dus het was "sleutel omdraaien en in D" :-)
WillemV
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 723
Geregistreerd: 01 / 2021
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 08:36  ·  #6
Nu heb ik niet je gehele topic terug gelezen, maar de essentiële motorsteunen kunnen ook een rol spelen.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 18:22  ·  #7
Quote door Pygmy

De auto even op adem laten komen voor 'm in 'D' te zetten lijkt te werken....
Misschien is dat standaard procedure voor een automaat? Dit is m'n eerste automaat, en ik ben nogal ongeduldig aangelegd dus het was "sleutel omdraaien en in D" :-)


En dat is dus niet goed voor je bak! De motor heeft dan nog een verhoogd toerental en zal dan vrijwel altijd met een klap inkomen. Ik doe zelf altijd auto starten, gordel omdoen, licht aan en dan ben je al een tel of 5 - 8 verder en is de motor tot "rust" gekomen. Overschakelen van D - N - R en andersom ook altijd doen in stilstand. Ik zet hem van D naar N en wacht heel even. Dan door naar R en andersom......
trabbit
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Delft
Berichten: 686
Geregistreerd: 05 / 2019
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 19:03  ·  #8
Blijft vreselijk irritant dat verhoogde stationair. Vaak heb ik geen zin om te wacht en rijd gewoon weg. Ik ga niet in de auto zitten om vervolgens 20seconde te wachten (of langer, het voelt langer). Ik moet vaak vroeg weg en schaam mij dood als ik hier in de wijk gezellig met verhoogd toerental lekker om 06:00 sta te staan....

Dat met een klap inkomen is bij mij vanzelf weggegaan, geen idee waardoor. Toen ik de auto nog niet lang had moest je echt je rem goed indrukken als je bij 1500tpm hem in D zette.
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 20:38  ·  #9
Quote door trabbit

Blijft vreselijk irritant dat verhoogde stationair. Vaak heb ik geen zin om te wacht en rijd gewoon weg. Ik ga niet in de auto zitten om vervolgens 20seconde te wachten (of langer, het voelt langer). Ik moet vaak vroeg weg en schaam mij dood als ik hier in de wijk gezellig met verhoogd toerental lekker om 06:00 sta te staan....

Dat met een klap inkomen is bij mij vanzelf weggegaan, geen idee waardoor. Toen ik de auto nog niet lang had moest je echt je rem goed indrukken als je bij 1500tpm hem in D zette.

Diesel he, met 5 tellen is het klaar 8-)
Starten, nagelen, lopen en klaar :lol:
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 21:17  ·  #10
Quote

Diesel he, met 5 tellen is het klaar
Starten, nagelen, lopen en klaar


Yep.... vroeger was een benzine motor sneller vanwege het lange voorgloeien van die ouwe diesel. Tegenwoordig is het dus andersom vanwege het moeten wachten op een lager stationair toerental.

Maar, er is een oplossing voor dit probleem. Gewoon eruit laten schrijven.
VOLVOSCHEURDER
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Amsterdam
Leeftijd: 36
Berichten: 1683
Geregistreerd: 01 / 2018
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 21:18  ·  #11
Quote door Steve

Quote

Diesel he, met 5 tellen is het klaar
Starten, nagelen, lopen en klaar


Yep.... vroeger was een benzine motor sneller vanwege het lange voorgloeien van die ouwe diesel. Tegenwoordig is het dus andersom vanwege het moeten wachten op een lager stationair toerental.

Maar, er is een oplossing voor dit probleem. Gewoon eruit laten schrijven.



En wie, wat, waar kan dat er uitschrijven?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: "klap" bij koude motor in D zetten

 · 
Posted: 24.03.2021 - 21:30  ·  #12
Gustav Urbas van Contrast Works.

Ik ben via facebook naar hem doorverwezen en hij heeft mijn R van dat verhoogde stationair toerental bij de koude start afgeholpen.

Het enige wat je nodig hebt is een laptop en een DiCe.

Als je contact met hem hebt stuurt hij een programma wat je op de laptop moet installeren. Met dat programma en de DiCe lees je de ECM uit en download je de software uit de ECM.
De software moet je dan naar hem toe sturen en hij stuurt de aangepaste versie naar je terug die je vervolgens met het zelfde programma inleest in de ECM.

Best spannend om te doen maar uiteindelijk verrekkes simpel en het werkt bij mijn R super. Ik ben er heel blij mee.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0