Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 
 
 
 
 
chrisgerritsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 21:05  ·  #1
Hallo allemaal,

Onze V70 2.4T automaat liep stationair zeer onregelmatig. Sprong af en toe van 800 naar 1500 toeren. Vooral in file is dat lastig, met automaatbak huppelt de auto dan naar voren.
Auto naar de plaatselijke garage gebracht en volgens hun was het de nokkenasversteller. Afgesproken was dat het €644,00 zou gaan kosten. Hoop geld, maar als de auto dan weer als nieuw zou rijden is dat het geld waard. Bij het ophalen van de auto vanmiddag bleek dat ze de multiriem plus spanrol ook hadden vervangen omdat ze per ongeluk de spanrol hadden beschadigd. Kosten extra €133,00. Er werd gelijk verteld dat de auto nog onregelmatig loopt en dat de computer zichzelf moet inleren. Ik heb nu ruim 100 kilometer gereden, stad en snelweg, maar hij loopt nog net zo stationair als voordat hij naar de garage ging. Volgens mij had hij dan nu wel ingeleerd moeten zijn. Ik vind ook €270,00 voor een nokkenastandwiel erg veel geld. Nou is mijn vraag eigenlijk, klopt het dat na zo'n reparatie de auto nog even onregelmatig blijft lopen? Ik hoop dat jullie voor mij een antwoord hebben. Oja, een paar weken geleden is er een bobine vervangen, zou dit er misschien mee te maken kunnen hebben? Groetjes, Chris.
Martijn
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Emmen, Drenthe
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Berichten: 8853
Geregistreerd: 07 / 2013
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 21:23  ·  #2
Hallo Chris,

Is de auto al gelezen? Met VIDA ?
Ik vind het bedrag wel erg veel voor enkel de nokkenasversteller !

Wij hebben deze, weliswaar tweedehands, overgenomen voor 6 tientjes.
Vervangen zouden ze eigenlijk geen geld voor kunnen vragen, zo simpel is het !
chrisgerritsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 21:36  ·  #3
Automonteur zegt dat hij hem uitgelezen heeft.
Vervangen onderdelen zijn;
Nokkenasversteller €103,00.
Nokkenastandwiel €270,00.
Pakking €7,50.
Multisnaar €44,95.
Multiriemspanner €68,30.

Overigens op mijn vraag of ik de oude onderdelen mee kon nemen kreeg ik te horen dat dat bij de nokkenastandwiel niet kon omdat het een ruilonderdeel was en er statiegeld op stond.
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:08  ·  #4
Bij mij is na een vernieuwing van het gasklephuis hetzelfde opgetreden. Onregelmatig lopen rondom stationair toerental, dat ingeleerd zou moeten worden. Ik ben nu 1 1/2 jaar, een airintake-cleaning en 20.000 km verder en ik moet zeggen: Hij loopt beter dan voorheen, houdt zijn stationair toerental mooi rond 800 omw/min. Dus misschien je auto even wat meer tijd gunnen voor het leerproces. Uiteindelijk deed ik er zelf destijds ook ruim een jaar over om goed te leren rekenen en schrijven.
Overigens ik proef een beetje je gevoel van : Ik ben belazerd. En dat idee heb ik ook als ik je verhaal goed lees.
SanderV70D5
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Raalte
Leeftijd: 39
Berichten: 87
Geregistreerd: 11 / 2013
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:24  ·  #5
Dus de garage molt de spanrol, en jij mag hem gaan betalen?
chrisgerritsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:33  ·  #6
Ik moet eerlijk zeggen dat ik mij opgelicht voel. Het voor ons en vele andere mensen een hoop geld. En als dan het probleem niet verholpen is krijg ik toch een beetje benauwd. Maar dat het nog 20000 km duurt voor je auto weer netjes loopt klopt toch ook niet helemaal.
maurits
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Afferden, Gld
Leeftijd: 66
Berichten: 1035
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:42  ·  #7
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:49  ·  #8
Klinkt inderdaad als een wazig verhaal. Gewoon wat er op schroeven en we zien wel of het helpt, klant betaalt wel. En als we iets slopen zetten we dat ook op de rekening.
Misschien verstandig om daar nooit meer heen te gaan. Het zou zomaar het gasklephuis kunnen zijn wat de veroorzaker is. Eerst maar eens uitlezen en dan naar een vertrouwd adres.
En dat statiegeld verhaal geloof ik ook voor geen meter!
Piet_piraat
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1485
Geregistreerd: 01 / 2015
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:51  ·  #9
Heel lief van ze dat ze de multiriem en spanrol mee hebben vervangen, maar als ze dat zelf slopen, waarom moet jij het dan betalen? Risico van het vak van garagist...

Ik vind het al met al een stijve prijs, vooral als je bedenkt dat er niets veranderd is. Op welke termijn moet je verandering gaan merken? Als de diagnose niet blijkt te kloppen is het wel belangrijk welke afspraken je met de garage hebt gemaakt, wil je weten of je een poot hebt om op te staan.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:55  ·  #10
Heb je toevallig partnr op de rekening staan van dat tandwiel? ik snap dr nl geen jota van waarom dat je stationair onregelmatig zou laten lopen? ook als het met VVT (en dat is m als ik goed begrijp) is snap ik t niet. <_<

ik ga eens wat rondneuzen in vida en op Ebay.de
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 22:58  ·  #11
Quote door chrisgerritsen

Maar dat het nog 20000 km duurt voor je auto weer netjes loopt klopt toch ook niet helemaal.


Ik heb ook de indruk, dat het inleren snel gebeurt, maar dat uiteindelijk pas na 20.000 km mijn stationaire toerental weer rond de 800 toren ligt is realiteit. Ik heb steeds de indruk gehad, dat het asje waar rondom de gasklep in het huis beweegt eindelijk wat soepeler loopt. Dus geen software probleem, dat het inleren bewerkstelligt, maar een simpel mechanisch probleem, dat zichzelf oplost.
Soms kan ik verlangen naar de tijd, dat auto's nog carburateurs hadden en je op gevoel og mbv. een vacumeter een motor kon afstellen. Gelukkig rij ik nog een motorfiets waarbij dat aan de orde is.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 23:02  ·  #12
Tja, :thumb: en een puntje afstellen op het vonkje vonk. maar al met al is er nog steeds veel gevoel nodig om de niet met computer te vinden problemen uit te puzzelen.
chrisgerritsen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zeewolde
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 / 2015
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 21.05.2015 - 23:06  ·  #13
Bedankt voor alle reacties tot zover, toch fijn te weten dat er zoveel mensen met je meeleven. Ik ga morgen de garage bellen om te vragen naar art.nummers van de onderdelen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 22.05.2015 - 00:02  ·  #14
Rechtstreeks uit Vida onder denk ik juiste motortype: snap alleen niet waarom er 6 cilinder staat, staat wel bij: algemeen

Volgens mij heb jij een turbo (2.4T) dus geen, of weinig effect VVT op stationair toerental.

284: Brandstof- en ontstekingssysteem ME7.0, B5244T3
Afdrukken



Continu variabele klepbediening




Algemeen


De 6-cilinder turbomotor heeft een variabele nokkenas aan de uitlaatzijde. De nokkenas heeft 15 nokkenasgraden (30 krukasgraden) tussen de buitenste posities. De eenheid voor continu variabele klepbediening voor turbomotoren is helder metaal.
De normaal aangezogen 6-cilinder motor heeft een variabele nokkenas aan de inlaatzijde. De nokkenas heeft 20 nokkenasgraden (40 krukasgraden) tussen de buitenste posities. De eenheid voor continu variabele klepbediening voor turbomotoren is zwart gelakt.
Het verschil in de nokkenasafstelling tussen de turbomotor en de normaal aangezogen motor is dat de turbomotor een compactere eenheid voor de continu variabele klepbediening gebruikt.
Voor de klep met continu variabele bediening worden verschillende versies gebruikt, afhankelijk van waar deze zit, aan de in- of uitlaatzijde. Het is niet mogelijk de klep op de verkeerde wijze te bevestigen.
Op de normaal aangezogen motor wordt de variabele nokkenas hoofdzakelijk gebruikt om te zorgen voor een goede start en een goed stationair toerental. De variabele nokkenas levert een toename van het koppel met ongeveer 10% in het motortoerentalbereik van 1500 - 3000 omw/min. Bij bepaalde motortoerentallen wordt de nokkenasafstelling ook gebruikt om de emissie laag te houden.
Op turbomotoren wordt de variabele nokkenas hoofdzakelijk gebruikt om voor een lagere emissie te zorgen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Torenhoge rekening en nog steeds onregelmatig stationair.

 · 
Posted: 22.05.2015 - 08:16  ·  #15
De eerst motoren die dat kregen zijn trouwens de 2.4 20v.
ja ook de 140pk en 170pk hadden dit al.
mooie uitvinding van ze.
dat mechanisme gaat troiwens sneller kapot door slechte motorolie en te lang door rijden er mee...
herstellen is duur, als je er een nieuwe op zet.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0