Torque (pro) versus VIDA

 
 
 
 
 
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 29.01.2022 - 12:42  ·  #1
Hoi.

Ik heb zowel vida als torque pro. De een gebruik alleen als ik thuis ben, de ander staat me onderweg bij. Nou ja, het geeft me een idee wat er fout gaat,

De laatste paar dagen heb ik wat gedoe met misfire op 3, dus vandaag wilde ik dat eens uitlezen met VIDA. Maar je begrijpt het al, geen rode blokjes te zien. Wat raar is omdag Torque het meteen geeft als een rode fout.

Doe ik iets verkeerd, heeft de XC zelf de cpu gewist van fouten? Na vida torque weer en weer die test uit het geheugen. Ik kan dat CPU geheugen wissen maar dat vond ik even een dingetje, dus maar niet gedaan.

Iemand die me daar iets over kan vertellen?

Dank!
JP
aelse
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Elsloo
Leeftijd: 66
Berichten: 82
Geregistreerd: 06 / 2018
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 29.01.2022 - 17:36  ·  #2
Beste JP,

Heb ook beide gebruik. Torque pro heeft regelmatig de transmissie controller van slag gemaakt.
Automaat schakelde plotseling niet meer.
Nu een tijdje zonder gebruik van Torque onderweg en ondervind geen problemen meer.
Toeval?
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 29.01.2022 - 20:02  ·  #3
FullThrottle
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Hengelo
Leeftijd: 59
Homepage: directadministrati…
Berichten: 293
Geregistreerd: 07 / 2020
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 29.01.2022 - 20:45  ·  #4
Ik heb ook een tijdje met Torque aan gereden met de obdlink mx. Best een duur ding zo'n obdlink mx en dus niet eens van ome Ali. Maar ik gebruik hem niet meer omdat op een gegeven moment mijn auto simpelweg niet startte. Volgens de monteur van de ANWB kon dat met straling te maken hebben die de cpu van 't padje bracht maar zelf denk ik dat het de obd reader in combinatie met Torque is geweest. Nooit meer met Torque aan gereden nooit geen startproblemen meer gehad. Ik gebruik dus uitsluitend Vida om de cpu uit te lezen.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3892
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 30.01.2022 - 08:19  ·  #5
Aan de app zal het niet liggen, eerder aan de OBD dongle.
En straling lijkt mij wat ver gezocht, of was het Jomanda die bij de ANWB werkte :D
sw2983
 
Avatar
 
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 30.01.2022 - 08:40  ·  #6
Ja het klinkt als een dagje Tiel, maar zo gek is dat verhaal niet. Soms verstoren dat soort dongles of USB laders op de frequenties; waar ontvangers van bijvoorbeeld de transponder op werken, modules in de auto of de antennes van keyless systemen. Komt allemaal niet vaak voor, maar heb er toch al weleens eerder over gehoord.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Het moeilijkste :) maar vast gedaan

 · 
Posted: 30.01.2022 - 14:23  ·  #7
Die OBD ligt nu onder de handrem. Gebruik ik eigenlijk zelden, soms om te kijken of er iets fout is en soms om te kijken naar wat waarden, Maar daarna ook weer heel lang niet. En voor nood bij de hand, VIDA ligt thuis/

Kijken of er andere dingen gebeuren, ik vrees van niet ;/

Dank alvast!
JP
brulkjaer
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zuid-Beveland
Berichten: 2022
Geregistreerd: 03 / 2016
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 06.02.2022 - 14:35  ·  #8
Ik heb dezelfde ervaring met obdlink mx (en andere obd2 interfaces): soms ineens niet willen starten of een foutmelding op het display m.b.t. niet matchen van transponder sleutel met startsysteem.
Na verwijderen obd2 interface, is het probleem niet meer terug geweest.
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Helaas

 · 
Posted: 07.02.2022 - 10:38  ·  #9
Na een dikke 500 kilometer richting Scheveningen, inclusief een half uur file rijden, met veel stilstaan en wat verder kruipen, begon het gedonder bij Vaassen. Even stilzetten en opnieuw starten op de vluchtstrook, toen over de vluchtstrook naar de afrit. Paar keer starten, maar helaas, het bonken bleef. In de verte een benzine pomp, daar naar toe en voor ik de wegenwacht wilde bellen nog een keer gestart (al een paar kilometer op benzine gereden) en whoppaa, het was weer goed.
Op benzine blijven rijden, af en toe over naar LPG tot ook dat opeens goed ging.

Los van de bobines en bougies, kan het zijn dat er te veel brandstof (benzine of LPG) in cylinder 3 komt? Lekkende injector? Of krijg je dan niet die storing (Opgevraagd via de opnieuw ingezette OBD, die tot dan in het handschoenenkastje lag :>)

Dank voor het meedenken!
JP
Spier1968
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Houten
Leeftijd: 56
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 / 2020
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 07.02.2022 - 16:17  ·  #10
Ha JP, ik rij ook op LPG en dat gaat bijna altijd goed... Op de momenten dat het wat minder ging op LPG heb ik onderstaande instructie uit deze post op het forum gevolgd: link naar post

Misschien heb je hier iets aan om vanaf "0" te beginnen met een diagnose.

Mijn LPG ECU volgt de benzine ECU (Prins VSI 1 installatie), voor onderhoud etc. van de LPG installatie ga ik naar Kees Verhulst (www.verdampere.nl) maar dat is voor jou best een afstand...

Nu de tekst: (bij "and/or turning the ignition key" doe ik voor het weer aankoppelen van de min pool op de accu een seconde of 20 "starten" met de sleutel...)

Hallo volvo355

Importance of Reseting Fuel Trim (LTFT).
Postby Brucebo » 08 Jun 2009, 20:46

It is extremely important to reset your Long Term Fuel Trim (LTFT) after any work that could possibly affect the engine fuel and ignition system. This incudes, but is not necessarily limited to:

Oxygen Sensor
MAF Sensor
MAP Sensor
IAT Sensor
Coolant Temp Sensor
Throttle
TPS Sensor
IAC Valve
Any Vacuum Line
Fuel Pump
Fuel Injectors
Fuel Pressure Regulator
Purge Valve
Cannister Shutoff Valve
Spark Plugs

This is done by disconnecting the battery, waiting for 10 minutes or so, and/or turning the ignition key to the starter position to discharge the system. Note, the code "Erase" button on scanners does not reset the LTFT, at least not on my S70. Not reseting the fuel trims provides for a small chance that your adaptive fuel map could fail to converge and/or become unstable.

Bare with me, this article somewhat technical.

The fuel map is a two dimensional table of values, sort of like an Excel spreadsheet, for how much fuel to squirt, based on engine RPM and load value. It consists of the "base fuel map" (BFM) which is hard coded into the ECM, and the adaptive LTFT. In addition there is the Short Term Fuel Trim (STFT). This is a dynamic real time variable fed back to the ECM by the Oxygen Sensor(s).

The BFM is unchanging and is based on the automotive engineer's, or aftermarket upgrader's best estimate of what the fuel map should be, given nominal engine design, fuel, and sensor calibration. Added to the BFM is the LTFT, which adjusts for sensor drift, engine wear, fuel, etc. The LTFT is basically a long term running average of the STFT. If the BFM was perfectly adjusted, and unless something is broken it is usually pretty close, the LTFT would be zero everywhere in the table. It SHOULD be fairly small values everywhere in the table. Once the LTFT is fully adapted, the STFT should swing about zero.

The fuel map needs to be a "smooth" or "continuous" function. By this I mean that small changes in engine operating conditions should produce only small or no change in the fuel map value. For example, all else being the same, for a fuel map value at 2000 RPM, you DON"T what the map value at 2001 RPM to be something completely different! This would wreak havoc on your engine.

Here's where the necessity of reseting the LTFT comes in. If you have a bad sensor, or a loose vacuum line, etc. Your Oxygen sensor will send back large adjustment values of STFT. These will slowly get added to the LTFT and it will adapt. Here's the rub. Not all the values in the LTFT will adapt at the same rate. A value will only get adapted when you're driving in that region of the fuel map (combination of RPM and load). Most drivers are creatures of habit and rarely cover their whole fuel map in any reasonable period of time. Your fuel map will start to diverge, become discontinuous and, especially during Wide Open Throttle (WOT) when there is no feedback from the O2S, you will experience surges and hesitations as you swing through the fuel map. Even during non-WOT your O2S feedback takes at lease 1/2 to 1 second to respond so you may still experience surges and hesitations.

Now let's say you go and fix your mechanical problem but don't reset your LTFT. These fuel map discontinuities are still there! They MAY adapt back over time, but this could take awhile, and in the mean time you will still experience surges and hesitations. But worse things may happen. The fuel map adapting ability is really only reliable for "SMALL" corrections. In electronics it's call "small signal analysis". If the adaptive algorithms are presented with LARGE correction imputes, it is entirely possible that the adaption may diverge and/or become unstable through positive feedback. Let me give a somewhat contrived example. Let's say at 2000 RPM the LTFT is +18% and at 2050 RPM the LTFT is -18%. The engine hits 2000 and gets some more fuel and revs to 2050. The O2S reads "rich" and sends a negative correction, but since there is some time delay it sends the negative correction to the entry for 2050 and the LTFT goes to -20%. In the meantime as the engine hits 2050 it now gets less fuel and goes back to 2000, the O2S reads "lean" and the process happens in reverse, and so on ... . And the owner is pulling his hair out looking for "vacuum leaks", or replacing "bad" sensors when all they really needed to do was unhook the battery for a few minutes.

-Bruce
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Dank!

 · 
Posted: 07.02.2022 - 18:28  ·  #11
Even tussen de workshops door: Ik begrijp de achterliggende gedachte, zal het meenemen :) want wel ingewikkeld!
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Ik geloof dat ik het begrijp :)

 · 
Posted: 12.02.2022 - 12:36  ·  #12
Morgen nieuwe bougies en vervanging van de bobines door minder oude. Dan zal ik ook die 10 minuten discharge er overheen gooien, hopelijk krijg ik dan geen andere fout codes. Het blijven computers ;\

Dank, ik zal het vervolg laten weten, eerder deze week al twee keer dat gedoe gehad dus ben nu weer toe aan maandenlang ongestoord verder rijden!

Fijne dag, bedankt voor lezen en reageren!
JP
BBS
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: ZW-Drenthe
Leeftijd: 53
Berichten: 1445
Geregistreerd: 08 / 2018
Subject:

Re: Torque (pro) versus VIDA

 · 
Posted: 13.02.2022 - 10:47  ·  #13
Over wat voor een auto hebben we het eigenlijk hier? Een N of nog de al oude classic? Staat bij in het onderschrift bj 2000, en dat kan beide....

Dat bonken, dat doet ie alleen in het LPG bedrijf?
Het klinkt mij namelijk een beetje alszijnde omschakelrelais, LPI pomp, sensor.... Soms een teveel aan brandstof (verzuipt/omschakelrelais-dubbele brandstof), geen brandstof (pomp stuk/minder) óf in het geval LPI, 1 of meerdere bevroren injectoren.....
jpelverding
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Meedhuizen - Eemsdelta - Delfzijl
Leeftijd: 67
Homepage: elverdesign.nl
Berichten: 517
Geregistreerd: 05 / 2020
Subject:

Modeljaar 2001, nieuwe type nu met "niewe"bobines en bougies.

 · 
Posted: 14.02.2022 - 08:17  ·  #14
Gisteren zijn de bobines vervangen door een set uit een goed draaiende v70, en 5 bougies uit een doosje met Volvo er op. Ik zal de komende weken moeten kijken of het probleem nu verdwenen is, en dan weer andere problemen aanpakken. De accu van 7 maanden oud is snel in "accuspanning laag" maar waar de bon gebleven is? En naar Almere rijden voor een accu is ook niet echt voordelig :(

Bonken vooral in het LPG-bedrijf, maar het kan heel lang goed gaan, dus niet duidelijk wat of waar. Op benzine kon ik wel rijden en dan ging het wel beter. Sowieso, met benzine kom ik makkelijker tot 170 op de GPS dan met LPG..
Ik had ook al gedacht aan een niet meer goede LPG-injector, omdat 3 steeds in de fout in ging (na 50, soms na 10 maar soms ook na 600 km..) Als er nu weer iets fout is met die derde cylinder dan ga ik naar de gasboer. Komende week probeer ik 'm even een (voor) APK te laten geven, dan weet ik of ik geld in dit soort dingen moet steken of dat ik de airco pomp en de dynamo moet laten vervangen.

Kortom, wordt vervolgd, maar ik heb nu wel een reserve bobine in de auto. De oude bougies, ook Volvo, waren niet gaar maar zeker niet meer fris. Op weg naar huis reed het beest als een zonnetje!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0