Quote door Ed
En als je bij een diesel al in z'n 5 zit en bij de benzine nog maar in z'n 3 om de berg op te knallen kan het maar zo zijn dat de benzine met het veel lagere koppel makkelijk bij de diesel weg loopt omdat die een veel kortere overbrenging heeft.
Met alle respect hoor maar dit is toch echt niet helemaal juist.
Ik rijd 100 keer liever met een diesel door de bergen dan met een benzine. Daar waar ik met mijn diesel nauwelijks hoef te schakelen en het op koppel makkelijk kan doen moeten de meeste benzine rijders zich een ongeluk schakelen om maar hoog in de toeren te blijven.
Op de wintersport had ik het met mijn mondeo en zijn 115Pk en 320Nm een stuk makkelijker dan een benzine met ruim 160Pk maar flink minder koppel. Dan rijd een Diesel, die weliswaar minder vermogen heeft, een heel stuk comfortabeler.
Pk's zijn echt zwaar overrated. Pk's zijn leuk als je zo hard mogelijk wilt. Koppel zorgt er voor dat je zo snel mogelijk op die snelheid kan zitten.
Nogmaals, Pk's worden niet door de motor gemaakt, het getal wat achter PK staat vloeit voort uit koppel en toerental. Het enige wat de motor produceert is koppel, en de hoeveelheid koppel zegt iets over hoe efficiënt de motor is. Zorg je er voor dat die motor maar genoeg toeren kan maken en bij die hoge toeren een beetje koppel houdt krijg je automatisch een hoog getal achter de PK's te zien.