Beste Forummers,
Eerder ben ik bij TPR geweest om mijn automaat te laten flushen. Eigenlijk een aanrader voor iedereen met een automaat. Zeker voor forummers met een Volvo. Immers, ook voor Porsche en andere merken kun je daar terecht. Ik noem het maar even voor het geval dat je een projectje in de schuur hebt staan. Ik ben er zeer over te spreken. Wil je weten hoe dat automaat flushen bij mij ging, kijk dan even HIER voor wat foto’s.
En ik ben teruggegaan naar TPR voor een stuurhuisflush. In de tijd dat de V70 nog op 17” stond stuurde de V70 zwaar en tja eh “anders” dan ik gewend was. Ja, het is een heerlijke auto. Maar ik kwam vanuit een VW GTI en tja, dat is toch even andere koek. Vooral is de GTI lichter in gewicht, lichter in sturen en een stuk wendbaarder. Ik heb geen spijt van de overstap naar de V70, nee. Maar tjonge, wat stuurde de V70 zwaar. Het verhogen van de bandendruk naar 2.7 bar scheelde wel wat (tip van de dag). Na een lange rit met inparkeren en veel sturen , kon ik naar een fysiotherapeut op zoek . Google leerde mij het volgende over zwaar sturen en andere problemen rondom het stuurhuis, en de oplossing hiervan:
“Veel voorkomende klachten bij het stuurgedrag van de Volvo zijn zwaar sturen en tegensturen in de bochten. Om deze problemen te voorkomen is onderhoud van het stuurhuis noodzakelijk. Het stuurhuis is een mechanisch onderdeel van de auto waarmee de sturing wordt bediend. Alle krachten die tijdens het rijden op de wielen komen, worden overgebracht naar het stuurhuis. Metalen slijtagedeeltjes komen in de stuurbekrachtigingsolie terecht. Door het intensieve gebruik van de stuurinrichting gaat de kwaliteit van de olie, mede als gevolg van het aantrekken van vocht, ieder jaar achteruit. Door de kwaliteitsvermindering van de olie en de verontreiniging door slijtagedeeltjes in de olie ontstaat er extra slijtage van het stuurhuis en slijtage van de stuurpomp die de olie rondpompt in het stuursysteem. Door het stuurhuis te spoelen of te flushen worden alle verontreinigingen weggenomen en het stuursysteem voorzien van nieuwe schone olie".*
• Deze tekst is aangepast en afkomstig van: https://www.nordicar.com/servi…oelen.html
En dus hup naar Raymond en Gary om het stuurhuis te flushen. Inmiddels zijn wij weer een maandje of wat verder en ik moet zeggen dat ook deze ingreep onbetaalbaar is. Wat een enorme verbetering: Veel lichter sturen, geen tegenstuur, niet meer terugsturen. Lange ritten? Een lachertje, inparkeren (in Den Haag)? Nog steeds onmogelijk.
Mocht je nog naar de klusdag gaan van 7 oktober, kijk dan of je nog een flushbeurtje kunt meepakken. Dan wel even bij Plein69 of TPR zelf kijken naar de mogelijkheden van die dag in verband met de planning. Anders zelf een afspraakje maken in Ter Aar. Absolute aanrader. En dan, eindelijk, foto’s! Helaas zijn er een aantal foto's verloren gegaan, maar je krijgt een aardige indruk. Oh ja, je krijgt ook aardige spierballen: je moet zelf (15x) naar links en naar rechts draaien in een stilstaande auto om op die manier de oude vloeistof met de nieuwe te flushen.
En dan hup de slangen erop en aan het infuus
Foto gedraaid zodat jullie niet naar een fysiotherapeut hoeven te zoeken
Het groene goedje, heerlijk!
De oude cappucchino (links)
Quick clean erbij
De foto's geven een aardig beeld van de flush. Jullie mogen zelf inbeelden hoe het voelt om in een stilstaande auto te sturen. Maar.. het resultaat is werkelijk subliem. Thx for the good time guys!
Barto
Eerder ben ik bij TPR geweest om mijn automaat te laten flushen. Eigenlijk een aanrader voor iedereen met een automaat. Zeker voor forummers met een Volvo. Immers, ook voor Porsche en andere merken kun je daar terecht. Ik noem het maar even voor het geval dat je een projectje in de schuur hebt staan. Ik ben er zeer over te spreken. Wil je weten hoe dat automaat flushen bij mij ging, kijk dan even HIER voor wat foto’s.
En ik ben teruggegaan naar TPR voor een stuurhuisflush. In de tijd dat de V70 nog op 17” stond stuurde de V70 zwaar en tja eh “anders” dan ik gewend was. Ja, het is een heerlijke auto. Maar ik kwam vanuit een VW GTI en tja, dat is toch even andere koek. Vooral is de GTI lichter in gewicht, lichter in sturen en een stuk wendbaarder. Ik heb geen spijt van de overstap naar de V70, nee. Maar tjonge, wat stuurde de V70 zwaar. Het verhogen van de bandendruk naar 2.7 bar scheelde wel wat (tip van de dag). Na een lange rit met inparkeren en veel sturen , kon ik naar een fysiotherapeut op zoek . Google leerde mij het volgende over zwaar sturen en andere problemen rondom het stuurhuis, en de oplossing hiervan:
“Veel voorkomende klachten bij het stuurgedrag van de Volvo zijn zwaar sturen en tegensturen in de bochten. Om deze problemen te voorkomen is onderhoud van het stuurhuis noodzakelijk. Het stuurhuis is een mechanisch onderdeel van de auto waarmee de sturing wordt bediend. Alle krachten die tijdens het rijden op de wielen komen, worden overgebracht naar het stuurhuis. Metalen slijtagedeeltjes komen in de stuurbekrachtigingsolie terecht. Door het intensieve gebruik van de stuurinrichting gaat de kwaliteit van de olie, mede als gevolg van het aantrekken van vocht, ieder jaar achteruit. Door de kwaliteitsvermindering van de olie en de verontreiniging door slijtagedeeltjes in de olie ontstaat er extra slijtage van het stuurhuis en slijtage van de stuurpomp die de olie rondpompt in het stuursysteem. Door het stuurhuis te spoelen of te flushen worden alle verontreinigingen weggenomen en het stuursysteem voorzien van nieuwe schone olie".*
• Deze tekst is aangepast en afkomstig van: https://www.nordicar.com/servi…oelen.html
En dus hup naar Raymond en Gary om het stuurhuis te flushen. Inmiddels zijn wij weer een maandje of wat verder en ik moet zeggen dat ook deze ingreep onbetaalbaar is. Wat een enorme verbetering: Veel lichter sturen, geen tegenstuur, niet meer terugsturen. Lange ritten? Een lachertje, inparkeren (in Den Haag)? Nog steeds onmogelijk.
Mocht je nog naar de klusdag gaan van 7 oktober, kijk dan of je nog een flushbeurtje kunt meepakken. Dan wel even bij Plein69 of TPR zelf kijken naar de mogelijkheden van die dag in verband met de planning. Anders zelf een afspraakje maken in Ter Aar. Absolute aanrader. En dan, eindelijk, foto’s! Helaas zijn er een aantal foto's verloren gegaan, maar je krijgt een aardige indruk. Oh ja, je krijgt ook aardige spierballen: je moet zelf (15x) naar links en naar rechts draaien in een stilstaande auto om op die manier de oude vloeistof met de nieuwe te flushen.
En dan hup de slangen erop en aan het infuus
Foto gedraaid zodat jullie niet naar een fysiotherapeut hoeven te zoeken
Het groene goedje, heerlijk!
De oude cappucchino (links)
Quick clean erbij
De foto's geven een aardig beeld van de flush. Jullie mogen zelf inbeelden hoe het voelt om in een stilstaande auto te sturen. Maar.. het resultaat is werkelijk subliem. Thx for the good time guys!
Barto