Traag oppakken van de motor

martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

Re: Traag oppakken van de motor

· 
Posted: 29.08.2014 - 20:45  ·  #31
Ik heb het topic even snel door gelezen dus kan wat gemist hebben, maar wat ik mij afvraag: Je originele motorblok is in de soep gedraaid door olie tekort, hebben ze van de ruilmotor de Turbo gebruikt of de oude? Wanneer je motor droog gelopen is, zal dat ook zijn gevolgen hebben gehad op de turbo. Andere mogelijkheid die je eens zou moeten uitsluiten is de waste-gate van de Turbo. Kan zijn dat deze iets open blijft staan en geen druk op bouwt. Vaak is dit akoestisch waar te nemen, de uitlaat maakt dan een roggelend geluid. Wanneer je buiten luistert en iemand trekt weg met de auto kan je het veranderen van het geluid mss horen. Wellicht ook een optie om een dyno-run te doen, geen idee wat dat kost, maar het sluit wel uit (of bevestigd) waar de performance minder is.
Bsxc
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 29.08.2014 - 22:32  ·  #32
Martijn:
Goede tip!
Ze hebben inderdaad de oude turbo overgezet naar het ruilblok.
De motor rookt een klein beetje witte pluimen (vaak tijdens de kou) & geeft een roffelend geluid (net of er een klein lekje zit, maar dat is niet zo
Geeft de computer dit trouwens ook aan?

Nu moet ik wel zeggen dat de motor voor de motorwissel ook al niet echt die turboboost had (eerder geleidelijk aan redelijk doortrekken).
Bsxc
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 21:22  ·  #33
Weten jullie behaalde onderdelen (bijv. sensoren of zo) die vaak vies worden waardoor dat de motor minder reageren op het gas & qua trekvermogen die op een makkelijke & snelle manier schoongemaakt kunnen worden?
Wat kan bijvoorbeeld het schoonmaken v/d LMM bijdragen aan de motor?
Ik wil dit morgen gaan doen omdat het ruilblok erg vuil is & waarschijnlijk de andere onderdelen ook.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 21:34  ·  #34
Misschien eens een Airintake en motorreiniging overwegen.
Heb dit bij de mijne ook laten doen.
De uitwerking hiervan is niet te missen.
Bij deze behandeling worden al je sensoren m.b.t. de motor meegenomen.
Overigens, als je met de LMM bezig gaat, wees voorzichtig, ze kunnen weinig hebben.
Bsxc
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 22:09  ·  #35
Ik zal de LMM met IPA Alcohol schoonmaken, dat kan toch verder geen kwaad of is het af te raden?
Dit gebruiken ze ook voor microchips en andere fragiele materialen.
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 22:41  ·  #36
Die methode heb ik vaker gehoord, in ieder geval niet met de handen aankomen.
John uit Drenthe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 65
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 22:51  ·  #37
[quote="Bigdog"]

waar doen we zoiets?
HarryB
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 23:11  ·  #38
Ik zou toch ook de bougies nog een keer controleren. Als er een slechte tussen zit, en dat kan zomaar gebeuren, dan mis je gewoon een stuk vermogen. Ik heb met mijn motorfiets iets soortgelijks gehad. Redelijk verse bougies erin, dus daar kon het niet aan liggen. Alles gecontroleerd, schoongemaakt, nieuwe brandstofpomp enz. Het wisselboek lag al klaar. Daar zaten nieuwe bougies in....dacht laat ik het dus toch maar proberen. Warempel alle problemen als sneeuw voor de zo'n verdwenen.
Met mijn Volvo, 2.5T '04, waar bij de aflevering nieuwe bougies ingezet zijn, begint na een poosje ook slecht te lopen. Werd steeds erger. Bleken twee van de vijf bougies een gescheurde isolator. Waardoor....geen idee.
Ik wil maar zeggen, weet zeker dat de bougies 100% niet de oorzaak zijn. Of misschien een van de bobines.
Verder succes met je zoektocht!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 30.08.2014 - 23:36  ·  #39
Quote door John uit Drenthe"]
[quote="Bigdog

waar doen we zoiets?

Heb er een verslag over geschreven.
Deze vind je hier.
Bsxc
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2014 - 12:42  ·  #40
Harry:
Heel erg bedankt, maar mijn bougies zijn pas een paar maanden oud.
Bigdog:
Heb het verslag gelezen, erg interessant.

Maar wat kan het reinigen van de luchtmassameter nou voor positiefs bijdragen aan de motor?
Is er trouwens ergens nog een draadje op het forum over het reinigen van de luchtmassameter?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2014 - 14:27  ·  #41
Als de LMM smerig is, kloppen de waardes niet.
De computer berekend o.a. met deze waarde de hoeveelheid brandstof voor de motor.
Bsxc
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.08.2014 - 15:05  ·  #42
Bigdog:
Welke onderdelen geven niks aan op de computer wanneer dat deze erg vuil zijn?
Zit daar de LMM ook bij?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.08.2014 - 15:40  ·  #43
LMM wordt in Vida aangegeven in procenten.
Defecte gasklep is ook niet te zien (mocht deze kapot zijn, dan kun je beter even contact opnemen met Dennis850 estate (Volvoservice, forumsponsor), hij kan ze reviseren en je hebt dan ook geen nieuwe software nodig) en de temperatuurvoeler, welke boven de thermostaat zit ook niet (deze kan wel voor hele vreemde klachten zorgen).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 31.08.2014 - 23:04  ·  #44
Quote door Bsxc

Harry:
Heel erg bedankt, maar mijn bougies zijn pas een paar maanden oud.
Bigdog:
Heb het verslag gelezen, erg interessant.

Maar wat kan het reinigen van de luchtmassameter nou voor positiefs bijdragen aan de motor?
Is er trouwens ergens nog een draadje op het forum over het reinigen van de luchtmassameter?

Ik heb het zelf gehad dat na een paar maanden 1 bougie los ging zitten, was bijna niet mee te rijden.
Het is heel simpel, je moet de basics controleren, niet uit gaan van "het is pas gedaan dus het zal wel goed zijn". Er zijn vast vele goede monteurs, maar ook zeker vele slechte, en die zullen nooit toegeven dat ze het of niet weten, of fout hebben gedaan. Dus controleren!

En ook met een defecte thermostaat en met een vervuilde inlaat moet er fatsoenlijk te rijden zijn. Eerst de basis, dan de rest.
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.09.2014 - 10:49  ·  #45
ik heb het hele draadje snel gescand.
als een turbo moter veel te weinig vermogen geeft (zonder lambda/check engine lampje) zou ik het eerst zoeken in alles wat met boost te maken heeft.

- staat de actuator goed afgesteld?
- werkt de CBV (compressor bypass valve) op de turbo wel goed? Dit membraan wil nog wel eens scheuren, en dan heb je feitelijk een boost-kortsluiting...
- is het hele inlaat traject inclusief de intercooler wel dicht? (testen met luchtdruk erop)

Verder is het ook essentieel dat de distributie riem er goed op ligt. Ik heb het dan vooral over de VVT poelie.
Als de VVT niet goed staat (m.a.w. de riem er verkeerd overheen is gelegd...) merk je dat direct in de manier waarop het vermogen (niet) wordt afgegeven.

het gegeven dat de moter dreunende geluiden maakt zou voor mij reden zijn om alle fundamentele zaken te checken zodat je ze kan afstrepen als potentiele oorzaak.

Selected quotes for multi-quoting:   0