Transponder issue (sleutel contact slot) CEM-6C48

Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Transponder issue (sleutel contact slot) CEM-6C48

· 
Posted: 17.02.2025 - 21:06  ·  #1
Een tijd geleden heb ik voor mijn V70 in Brazilie een gebruikte sleutel (inklapbaar), spiegel, contactslot met ring en portierslot gekocht. Een tijd geleden had ik de spiegel al ingebouwd. Daarmee kon ik de auto sluiten en openen met de de (nieuwe) sleutel/afstandsbediening.

Reste nog het inbouwen van het contact slot. Ik had het contact slot met ring omgewisseld. Alleen toen starte de auto niet en kwam er (in het portugees) een foutmelding op de display over dat de startmotor geblokkeerd was. Bij het uilezen in Vdash kwam foutmelding CEM-6C48 (transpondertype onjuist signaal) naar voren. Sleutel hoort wel bij het contact slot, ik kon de sleutel namelijk wel gewoon draaien.

Kan het zijn dat de contact ring en de sleutel niet bij elkaar horen? Ik vermoed dat de contact ring niet bij de sleutel hoort. De contact ring zat namelijk los van het contact slot in de doos. En dat lijkt niet zo logisch. Want bij het slot wat ik er afgehaald had zat de ring een netjes op het slot geklikt.

Overigens na het constateren van het probleem, het originele slot gemonteerd, en toen was het issue niet meer aanwezig.

Wat betekent foutmelding CEM-6C48 (transpondertype onjuist signaal) precies? Kan iemand dat vertellen?

Emiel Nijholt
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: Transponder issue (sleutel contact slot) CEM-6C48

· 
Posted: 18.02.2025 - 08:34  ·  #2
In iedere sleutel zit een chip, als je nu een nieuwe sleutel probeert dan zal de computer van de auto deze (nieuwe) chip niet herkennen. Je zou kunnen kijken of je de chip uit je oude sleutel kan halen en in de nieuwe sleutel plakken. Daarna zou alles weer moeten werken.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2025 - 09:04  ·  #3
Quote door Tonneke

Wat betekent foutmelding CEM-6C48 (transpondertype onjuist signaal) precies? Kan iemand dat vertellen?

In vida kan je op sommige schermen dubbelklikken op de foutcode en dan krijg je meer info te zien. Lukt dat niet, dan de foutcode kopieren of opschrijven, en dan in de zoekfunctie zetten, en dan krijg je ook meer info / lijst met mogelijke oorzaken en kan je meestal ook weer doorklikken naar een oplossingsschema. Beetje zoeken en dan zit er een hoop meer info in VIDA dan alleen codes uitlezen ;-)
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.02.2025 - 20:26  ·  #4
Quote door Bolbo

In vida kan je op sommige schermen dubbelklikken op de foutcode en dan krijg je meer info te zien. Lukt dat niet, dan de foutcode kopieren of opschrijven, en dan in de zoekfunctie zetten, en dan krijg je ook meer info / lijst met mogelijke oorzaken en kan je meestal ook weer doorklikken naar een oplossingsschema. Beetje zoeken en dan zit er een hoop meer info in VIDA dan alleen codes uitlezen ;-)

Goh je meent het. Dank je voor je reactie, met je zoals je bijna altijd doet, met die belerende ondertoon. Is het misschien in je opgekomen dat er omstandigheden waren/zijn waarom ik er niet aan toe ben gekomen om dit zelf op te zoeken in VIDA? En dan dat ik er daarom voor kies om het zo te vragen?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.02.2025 - 09:31  ·  #5
Het probleem zit niet in de contactring, het probleem zit erin dat de nieuwe sleutel een signaal terugstuurt dat de CEM niet herkent. Dus ofwel moet je zorgen dat de transponder uit de juiste sleutel (die de CEM kent) wordt herkend (zonder dat er andere in de buurt zijn), of je moet je CEM software laten aanpassen op de nieuwe sleutel.
Mijn tip over VIDA gaf ik alleen maar mee omdat veel mensen een error code uitlezen en vervolgens niet weten hoe ze daarmee verder kunnen, terwijl VIDA een schat aan informatie bevat (allicht beter dan een forum, want direct van Volvo zelf) die vaak niet wordt aangesproken.

Code:CEM-6C48
Definition: Transponder Type. Faulty Signal
Description: With the ignition on the central electronic module (CEM) reads the transponder signal. The diagnostic trouble code (DTC) is stored if the transponder responds with an unknown transponder, a non-approved code (not stored in the memory), no transponder code at all or an unknown communication format. Note! This diagnostic trouble code (DTC) may be stored for example if there are several ignition keys on the same key ring and one of them is inserted in the ignition switch.
Cause:
The ignition key has a damaged transponder
The ignition key is of the wrong type. It has no transponder
The ignition key has previously belonged to the vehicle but has been erased from the memory for the central electronic module (CEM)
The ignition key is a new key and has not yet been programmed into the memory for the central electronic module (CEM)
Several keys are too close to each other during the read off
An electronic door key was too close to the antenna unit during the read off
An automatic road toll transponder is installed too close to the antenna unit
EMC interference (strong electrical field) during the communication phase (when starting the engine)
The ignition key is a Volvo key but for a different model
The ignition key belongs to another Volvo of the same type, i. e. it has a different transponder code
The ignition key is for another make of car and therefore does not have the same type of transponder.
Tonneke
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.02.2025 - 19:15  ·  #6
Ik heb altijd begrepen dat het een juise combinatie van de ring en de sleutel moest zijn. Dat het checken van de chip van de sleutel in de contact ring gebeurde.
Ik wist niet dat de ring alleenmaar een uitlees functie had en een doorgeefluik naar de CEM is. Maar goed, nu toch weer iets geleerd.

Ik had zelf al het idee om de chip uit de sleutel te halen en in de "nieuwe" sleutel/afstandsbediening te doen. Maar voordat ik de sleutel open wilde gaan snijden/zagen wilde ik eerst wat zekerheid hebben. Reserve onderdelen voor een V70 zijn in Brazilie niet zo makkelijk verkrijgbaar.

Gisterenavond na het lezen van je bericht heb ik dan zelf Vida er nog bij gepakt om de fout code op te zoeken. Ik vond deze wel pas na het uitschakelen van het autoprofiel. Ik had dan ook dezelfde teks gevonden die je nu geplaatst. Even goed bedankt dat je alsnog de moeite hebt gedaan om het te plaatsen.

Selected quotes for multi-quoting:   0