Maar ik heb dus de originele kabel vanaf de rem naar (en inclusief) de stekkerdoos. Aftakking met stekker voor de TRM en een losse massa inderdaad. Kan ik de huidige TRM dan blijven gebruiken en werkt het gelijk?
Als ik het goed begrijp zit de trekhaakstekker achter de TRM, dan moet je de nieuwe stekker gewoon aansluiten als de huidig stekker. en dan nog de twee nieuw connectie
Maar ik heb dus de originele kabel vanaf de rem naar (en inclusief) de stekkerdoos. Aftakking met stekker voor de TRM en een losse massa inderdaad. Kan ik de huidige TRM dan blijven gebruiken en werkt het gelijk?
Als ik het goed begrijp zit de trekhaakstekker achter de TRM, dan moet je de nieuwe stekker gewoon aansluiten als de huidig stekker. en dan nog de twee nieuw connectie
De TRM in de V70 van MY2005 ("N") is een stuk simpeler dan die vanaf MY2008 ("NN"). Je hebt hele grote kans dat simpelweg omprikken van de aansluitdoos met kabelboom in de TRM de basisfuncties (rem, achterlicht en richtingaanwijzers en hun massa) gewoon werken. Kijk maar naar de schema's. Waarschijnlijk moet je nog iets omprikken van de REM (zie aansluiting 53/735 in het schema van de 7-polige connector) en als je geschakelde en permanente plus wilt hebben moet je nog iets in de REM steken (en ik denk ook zekering F7 bijprikken), maar dat is niet nodig als je een aanhanger trekt, hooguit als je daarin iets van stroom wilt voorzien heb je deze aansluitingen nodig.
Let er wel goed op dat je de massa netjes aansluit! Goed schoonmaken, opschuren en goed vastdraaien.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Je ziet meteen dat de 13-polige kabelset een paar stekkertjes mist t.o.v. de 7-polige (raar eigenlijk) maar wel een extra zekering heeft. In de REM moeten F7 (15A), F20 (20A), F29 (25A) en F30 (25A) worden bijgeprikt, waarschijnlijk zitten 29 en 30 er al. Als ik het goed begrijp, is het niets anders dan de 7-polige stekkerdoos eraf halen en de kabels uit de REM, de TRM trekken en de massakabel verwijderen, daarna de 13-polige stekkerdoos erop, kabels trekken, in de REM en TRM prikken, massakabel aansluiten bij de accu en klaar. De auto is immers al geprogrammeerd voor de TRM.
Zo, vandaag even afgemaakt.
Eerst een andere aansluitdoos erop. Die van Hella was kwalitatief uitermate teleurstellend, de schroeven om de bedrading mee vast te krijgen draaiden dol. Bij de kampeermarkt in het dorp hadden ze voor de gigantische prijs van 8,95 een aansluitdoos met mistlamp uitschakeling en die heb ik er samen met de buurman (elektromonteur en in het bezit van een professionele krimptang en aderhulsjes) er eventjes op gezet. Getest zowel met testapparaat als met een proeflampje, het werkt goed. Je moet wat als je geen aanhanger of caravan ter plaatse hebt...
De permanente 12 volt heb ik ook voor elkaar.
Er bleek een speciaal aangeknepen stekkertje met zekeringvoetje in de zekeringkast te moeten worden gestoken, dat heb ik niet kunnen bemachtigen, dus met voornoemde buurman een aderhuls op de kabel gezet en deze achterin de zekeringkast gestoken. Voor de zekerheid nog even vastgesoldeerd en daarna met krimpkous afgewerkt. Kan het allemaal makkelijk weer ongedaan maken, prima oplossing zo. Zwevende zekering er achter en de stekkers netjes met krimpkous afgewerkt. Proeflampje erop, werkt prima.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39899 Geregistreerd: 07 / 2009
ok dan is het me duidelijk trekhaak kan ik wel gebruiken kabel dus niet heb vandaag ook eens in een s60 gekeken en kon daar ook inderdaad geen trm in vinden wel een kabel maar gaat dus niet passen in mijn v70 2005 zal ik dus naar module voor 2005 moeten gaan zoeken
Maar ik heb dus de originele kabel vanaf de rem naar (en inclusief) de stekkerdoos. Aftakking met stekker voor de TRM en een losse massa inderdaad. Kan ik de huidige TRM dan blijven gebruiken en werkt het gelijk?
Toen ik mijn kabelboom heb omgebouwd heb ik de TRM van de 7polige gebruikt, dit geeft geen enkel probleem daar de extra functie's van de 13 polige niet via de TRM lopen.
Zodra ik een aanhanger erachter hang gaat nu de 2de knipperlicht indicator (rechts onder in de DIM) ook mee knipperen, daaraan kan ik in de auto zelf zien dat er iets achter hangt.
om antwoord te geven, je kunt gewoon de 7polige TRM blijven gebruiken.
Zou je zo'n TRM ook in VIDA terug moeten zien? ik heb een originele volvo trekhaak met een 'kastje' bij de zekeringkast waarvan ik vermoed dat het de TRM is. Ik krijg echter geen meldingen op mijn DIM en als ik achteruit rijdt met een trailer dan blijft de rear park assist (RPA? om nog maar een afkorting te gebruiken) aan (en dus piepen). Bovendien zie ik ook niets terug van de TRM in VIDA (ook bv de REM blijft grijs dacht ik). Verder werkt alles wel zoals het zou moeten.