Met 7-polig heb je geen constante-stroomdraad, dat was vroeger wel zo maar wettelijk gezien is mistachterlicht verplicht op een aanhanger en dus hebben ze die aansluiting daarvoor gebruikt. Waardoor je nog wel eens mensen ziet rondrijden met brandend mistachterlicht op de aanhanger, terwijl ze dat op de auto niet aan hebben.
Voor alle regeltjes, fabels en feiten rondom verlichting op aanhangers verwijs ik graag door naar zoals dat mooi in ambtelijke taal de vigerende regelgeving heet.
Artikel 5.12.51 Regeling voertuigen
1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
[...]
g. één mistachterlicht indien het voertuig na 31 december 1997 in gebruik is genomen; het mistachterlicht moet zich bevinden in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
[...]
l. één achteruitrijlicht indien het voertuig na 31 december 2012 in gebruik is genomen;
MAAR!
Er is aparte regelgeving voor aanhangers met een toegestane maximummassa van minder dan 750 kg. Dit zijn de aanhangers zonder eigen kenteken, krijgen een witte plaat met het kenteken van het trekkende voertuig.
Artikel 5.13.51 Regeling voertuigen
1. Aanhangwagens moeten zijn voorzien van:
[...]
g. één mistachterlicht in of links van het middenlangsvlak van het voertuig;
Dus met een 7-polige aansluiting kun je wettelijk gezien niets anders trekken dan ofwel kleine aanhangers die inclusief belading minder wegen dan 750 kg ofwel grotere aanhangers die vóór 2013 in gebruik zijn genomen, wat gemakkelijk van het kenteken is af te lezen bij controle.
Mocht je auto van voor 1998 zijn (een 850 of een V70 Classic van de eerste 2 bouwjaren bijvoorbeeld) dan hoeft die niet te zijn voorzien van mistachterlicht en acteruitrijlicht en de aanhanger dus ook niet, maar je moet dat dan weer onklaar zien te maken, want wat erop zit moet het ook doen.