Quote door JJM
Quote door HansS80
Herkenbaar. Bij mijn wagen komt het ook terug na het vervagen van blokken en schijven. Dus de gouden tip is ook bij mij heel welkom. In mijn beleving kan het ook nog het inrem fenomeen zijn. 10x terug van 100 naar 50 etc.
Kan iemand mij eenvoudig uitleggen wat 'goed inremmen' is?
Heb het al eens gepost, maar hierbij de aanleiding en de oplossing:
Soms lees ik dat leden na het monteren van nieuwe remschijven al snel last hebben van "kromme schijven" of dat een auto trillend tot stilstand komt bij het remmen.
Misschien toch het navolgende eens overwegen alvorens nieuwe schijven te kopen en te monteren. Stukje komt uit AM Techniek Klassiek en is hier en daar wat aangepast omdat meerdere onderwerpen tegelijk aan de orde komen.
Tot tegen het einde van de vorige eeuw moest een auto of motorfiets ‘ingereden’ worden. Dat wilde zeggen dat de eigenaar van het nieuwe voertuig er voorzichtig mee om moest gaan. Geen topprestaties van het machien verlangen, geen hoge toerentallen, maar vooral ook niet te lage. De mechanische delen moesten op elkaar inlopen. Een ander woord voor ‘slijten’.
… Het zogenaamde ‘inremmen’ van de remmen wordt in geen enkel instructieboekje geadviseerd. Toch moet dat gebeuren. U heeft vast wel gemerkt dat na montage van nieuwe remschijven (uiteraard met nieuwe remblokken!) of remtrommels (met uiteraard nieuwe voering) het na enige tijd wel lijkt of de schijven krom zijn, de trommels ovaal. Met uw voet heel lichtjes op het rempedaal, komt uw klassieker schokkend tot stilstand. Moet u krachtig remmen, dan merkt u dat alles begint te klapperen. Controle van de schijf leert dan dat die helemaal niet krom is, de trommel niet ovaal. Schijf en remblok, net zoals trommel en voering, moeten op elkaar ingeremd worden. Schijf dan wel trommel worden heet en het frictiemateriaal plakt daarbij als het ware op de schijf of de trommel. Goed inremmen betekent dat er zich een gelijkmatig heel dun laagje van het frictiemateriaal afzet op schijf of trommel en het voertuig remt trillingsvrij. Bijkomstig voordeel hiervan, de schijf of trommel slijt nauwelijks. Hoe gaat u dat inremmen doen? Direct na montage zoekt u een stil weggetje op en remt u een keer of tien met héél weinig druk op het pedaal van circa 70 kilometer per uur af naar circa 20 kilometer per uur; daarna een keer of tien aanzienlijk krachtiger en ten slotte herhaalt u dat laatste bij een snelheid van 120 naar circa 20 kilometer per uur. Voorkomen moet worden dat wielen blokkeren! In beide gevallen dient u natuurlijk wel rekening te houden met achterop komend verkeer… Verstandig is ook om vooraf de remvloeistof te vervangen, want de boel zal heet worden, heel heet. Nadien rijdt u rustig verder om de remmen af te laten koelen. Niet direct stil gaan staan, want dan versmelt het frictiemateriaal met remschijf of –trommel. Na verloop van tijd, pekel, roest of lang(er) stilstaan met de voet op het rempedaal, kan het euvel (…) opnieuw optreden. Dat is zichtbaar aan een ‘afdruk’ van een remblok of –voering op de schijf cq. trommel. Daar is het materiaal dus ‘dikker’ geworden en komt u opnieuw schokkend tot stilstand. Tijd dus om de inremprocedure te herhalen… Af- of uitdraaien helpt natuurlijk ook, maar ook dan zult u de boel opnieuw moeten inremmen…